Iran Newspaper

پایبندی ایران به برجام منوط به پایبندی طرف مقابل است

-

رؤسایجمهور­یاسالمیایر­انوفدراسیو­نروسیه،تداومتالشه­ایمشترکبرا­یتقویت امنیت و ثبات در منطقه و بویژه ســوریه را ضروری دانســتند و تأکید کردند: «فقط مردم ســوریه هســتند که باید درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند و با تحمیل هر تصمیمی خــارج از ســوریه بر مردم این کشــور مخالفنــد.» به گزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهوری، حجتاالســا­لم والمسلمین روحانی روز سهشنبه در تماس تلفنی «والدیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه «جمهوری اسالمی ایران مخالف حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه بدون اجازه دولت و ملت این کشور است»، افزود: ادامه تنش در شــمال ســوریه به نفع هیچکس نیســت و امیدواریم همه کشــورهای منطقه به تمامیت ارضی و حاکمیت ســوریه احترام بگذارند. رئیس جمهوری با اشــاره به اهمیت همکاریهای مشترک تهران، آنکارا و مسکو برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن آرامش و ثبات در سوریه گفت: این همکاریها ضروری است همانند گذشته و تا پیروزی نهایی مردم ســوریه بر تروریســته­ا تقویت شــده و تــداوم یابــد. روحانی همچنیــن از برگزاری نشستی میان رؤسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه در ادامه همکاری تنگاتنگ سه کشور در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

وی روابــط تهــران – مســکو را نیز رو به توســعه خواند و با تأکید بر ضــرورت اجرای ســریعتر توافقات میان دو کشــور اظهار داشــت: اجرای ســریعتر توافقات و تســهیل و گســترش همکاریهای بانکی میان تهران- مســکو، جهشــی را در روابط مشــترک در همه عرصهها ایجاد خواهد کرد. روحانی همچنین با اشاره به اقدامات تخریبی برخی کشــورها علیه توافق برجام، گفت: ایران همچنان به تعهداتش به برجام تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند باشد، متعهد خواهد ماند و در این مسیر، الزم است جلوی اقدامــات تخریبــی برخی کشــورها علیــه برجام گرفته شــود. رئیس جمهــوری از روند پیشرفت همکاریهای صلحآمیز هستهای میان ایران و روسیه نیز ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: روند اجرای توافقات و تفاهمات میان دو کشور به خوبی به پیش میرود و امیدواریــ­م امضــای موافقتنامـ­ـه تجــارت آزاد میان ایران و اوراســیا بــه همکاریهای دوجانبه و منطقهای شــتاب بیشــتری دهد. وی ســپس به وضعیت وخیم مردم یمن و تداوم بمبارانها و گســترش بیماریها در این کشــور اشــاره و بر ضرورت تالش برای حل مســالمت آمیز بحران یمن و کمک به مردم بی پناه این کشــور تأکید کرد. رئیس جمهــوری همچنیــن اتهامات واشــنگتن و ریــاض مبنی بر ارســال موشــک از ایران به یمــن را کامــالً تبلیغاتی و بی اســاس دانســت و تأکید کرد که طرح ایــن اتهامات کامالً بی اساس، صرفاً تالشی در ادامه اقدامات دولت ترامپ برای تضعیف برجام است.

رئیس جمهوری روســیه نیز در این تماس تلفنی با تأکید بر اینکه مســکو مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصهها تعمیق بخشد، اظهار داشت: شرکتهای بزرگ روسیه برای پیشبرد طرحها و توافقات میان تهران- مسکو بشدت فعال هستند و این روند با شتاب ادامه دارد و نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو گامی مهم در تقویت این همکاریهای مشترک خواهد بود.

والدیمیــر پوتیــن، توافق هســتهای میان ایران و کشــورهای ١+٥ را بســیار مهم خواند و تأکیــد کرد: روســیه معتقد اســت هر تالشــی بــرای تضعیف ایــن توافق بــرای منطقه بســیار مضر و خطرناک اســت و ما این موضــع خود را صراحتاً به اطــالع همتایان خود رســانده ایم. رئیس جمهوری روسیه همچنین از نهایی شدن مذاکرات مرتبط باتدوین موافقتنامـ­ـه موقت در ایجاد منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراســیا خبــر داد و گفــت: با امضای نهایی این ســند میان ایران و اتحادیه اوراســیا همکاریهای میان این دو، وارد مرحله نوینی خواهد شــد. وی در ادامه به موضوع ســوریه اشــاره کرد و اظهار داشــت: روســیه نیز همانند ایران معتقد اســت که فقط مردم سوریه هستند که باید درباره آینده این کشــور تصمیم بگیرند و با تحمیل هر تصمیمی خارج از سوریه بر مردم این کشور مخالفیم و مسکو بر این موضع خود پایبند است. رئیس جمهوری روسیه موفقیت نشست سوچی را دستاورد مشترک ایران، روسیه وترکیه دانست و گفت: تالش برخیکشورها­یفرامنطقها­یبرای تجهیزتروری­ستهاوتجزیه­سوریهنگران­کنندهاست و معتقدیم حضور هرگونه نیروهای نظامی در خاک یک کشــور، باید با اجازه دولت آن کشور و یا با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد و خالف این امر دخالت آشکار در امور یک کشــور مســتقل محسوب میشــود. پوتین همچنین وضعیت مردم یمن را وخیــم و نگران کننده خواند و بر ضرورت تالش همه کشــورها بــرای تقویت پیگیری راه حلهای مسالمت آمیز و بازگرداندن آرامش و امنیت به این کشور تأکید کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran