Iran Newspaper

توصیه ارزی روحانی

-

ادامه از صفحه 2 رئیــــس جمهوری بــــا تأکیــــد بر اینکــــه «دولت مصمم است هم شــــبکهها­ی اجتماعی داخلی و پیامرسانها­ی داخلی را تقویت بکند و هم معتقد اســــت در این زمینه انحصار معنا ندارد»، تصریح کرد: اگر بنا باشــــد که یک اپلیکیشـــ­ـن یا پیامرسانی بیایــــد و همه فضا منحصــــراً در اختیار آن باشــــد، ایــــن به نفع کشــــور ما نیســــت، انحصار نادرســــت اســــت. باید شــــبکهها­ی مختلف خارجی، داخلی، اپلیکیشـــ­ـنهای مختلف، پیامرسانها­ی مختلف حضور داشته باشــــند و مردم از آنها استفاده کنند و آثار اصلیاش آثــــار فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شــــغل اســــت. این نکته را اضافه کنــــم؛ در فضای مجازی عمدتاً محتوا را خود ما درســــت میکنیم. پلتفرم اســــت که آمده اســــت. ما و جوانهای ما و همه آنهایــــی که معتقد به انقالب هســــتند و به هویــــت ایرانی و اســــالمی خودشــــان ارج مینهند، بیایند با همه توانشان در این فضا فعالیت کنند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر به داخل این فضا بیاییم و از همه توانمان اســــتفاد­ه کنیم، این فضا برای ما چالش و تهدید نمیشــــود، تبدیل به فرصت میشود. باید فضای مجازی را به فرصتی بزرگ برای نســــل جوانمان تبدیل کنیم. دیگر آن دورهای که بگوییم این را ببندیم، آن را فیلتر کنیم، آن یکی را از پشــــت بام بیندازیم پایین [مقصودم دیش است نه آدم] دیگر این کالً دورهاش گذشته اســــت و ما باید برویم ســــوادآم­وزی کنیم در زمینه فضای مجازی که جوانهای ما چگونه از این فضا به نحو احســــن برای خودشــــان، خانواده و کشــــور استفاده کنند.

رئیس جمهوری در پاســــخ به سؤال انبیسی امریکا مبنی بر اینکه اصــــرار به گفتوگوی مجدد درخصــــوص بخشــــی از برجــــام و کنترل موشــــکی ایــــران، آیا فشــــاری خواهد بــــود که منجــــر به بهم خوردن توافق هســــتهای شــــود و آیــــا رویکرد آقای ترامــــپ فرصت گفــــت و گوی معنــــادا­ر بین ایران و امریــــکا را از بیــــن میبرد، اظهار داشــــت: خیلی فرصــــت خوبی هم نبــــوده که از بین ببــــرد یا نبرد. درباره برجام همان طــــور که قبالً هم تأکید کردم، برجــــام قابل مذاکره مجدد یا بازنویســـ­ـی نیســــت. هیچ معنایی ندارد که درباره برجام با امریکا، اروپا یا هر کس دیگری مذاکره یا بحث کنیم. امکانات دفاعی را تقویت میکنیم

رئیس جمهور خاطرنشــــ­ان کــــرد: درخصوص امکانات دفاعی کشــــور و هر چیزی کــــه برای دفاع کشور نیاز داریم نظیر هواپیما، موشک و زیردریایی را تهیــــه و تقویــــت خواهیم کرد البتــــه تعهد ما در برابر دنیا آن اســــت که دنبال سالح کشتار جمعی نرویــــم و نخواهیم رفت و این را نــــه تنها به خاطر تعهد بلکه به خاطر فتــــوای رهبری، دنبال نکرده و نمیکنیــــ­م. آنچنان کــــه امریکاییهـ­ـــا و برخی از کشــــورها، دنبال سالح کشــــتار جمعی و سالحهای مخربتر هســــتند، ایران دنبال چنین ســــالحها­یی که از دیدگاه ما ضد اخالق و تعهدات بینالمللی و ضدشرع است، نخواهد رفت اما در رابطه با سالح متعارف آنچه جمهوری اسالمی ایران برای دفاع از کشور خودش نیاز داشته باشد، تهیه خواهد کرد و در این زمینه با هیچکس مذاکره نخواهد کرد.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه موشــــکها­ی ایــــران هیچ زمانی تهاجمی و برای تهاجم به هیچ کشــــوری نبــــوده و برای تهاجــــم به هیچ کشــــوری نخواهد بود، اظهار داشــــت: موشــــکها­ی ما برای دفاع از خودمان و تدافعی است و هیچگاه موشک ما برای سالح کشــــتار جمعی ساخته نشده است. چون ما اصالً سالح کشــــتار جمعی نداریم و آن را ممنوع میدانیم.

بنابرایـــ­ـن مــــا در ایــــن زمینــــه با کســــی مذاکره نداریم.رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکاییها اگر میخواستند فرصتی را نسبت به رابطهشان با ملــــت ایران ایجاد کنند، خوب بود از فضای برجام درست اســــتفاد­ه میکردند، گفت: اگر امریکاییها بــــه تمــــام تعهــــدات خودشــــان در برجــــام عمل میکردند، شــــرایط نویی ایجاد میشــــد و چه بســــا ممکن بود بعداً درباره موضــــوع دیگری با امریکا صحبــــت کنیم متأســــفا­نه خودشــــان این فرصت طالیــــی را از بین بردند، چه دولت قبلی کهًآغازگر از بیــــن بردن این فرصت بــــود و مخصوصا دولت فعلی که کالً این فضا را از بین برده است. روحانی تصریح کرد: همیشــــه تأکید کردم که کلید فضای روابط آینده ایران و امریکا دســــت واشنگتن است آنها باید از خالفشــــا­ن، فشارشــــا­ن، تحریمشان و تهدیدشان دســــت بردارند در این صورت خود به خود فضای دیگــــری ایجاد میشــــود و در آن فضا میشود برای آینده فکر کرد. عربستان سعودی عاقل شود

در ادامــــه نشســــت خبری،خبرنــــگا­ر تلویزیون االتجاه عراق نظر روحانی درباره «پروژه ریالران» و تأثیر آن بر آینده قدس را پرسید و رئیس جمهوری در جواب گفت: دولتی که امروز در واشنگتن سر کار است، به نظر من کامالً با دولتهای گذشته تفاوت دارد. اینکه در داخل کاخ ســــفید آدمی تأثیرگذار و صهیونیســـ­ـت بوده و مداوم با اسرائیل رفت و آمد دارد، بیتردیــــ­د در مســــائل منطقــــها­ی و جهانی تأثیرگذار اســــت. وی با اشاره به اینکه «اسرائیلیها یک شرایط جدیدی را احساس میکنند و کامالً در اشتباه هستند» افزود: آنها فکر میکنند که اگر آقای ترامپ و کوشنر در کنار آنها قرار گرفتند و در داخل عربستان هم افرادی سر کار آمدند که پختگی کافی را برای مسائل پیچیده منطقه ندارند، میتوانند از این فرصت علیه کشورهای منطقه و علیه ایران و قدس استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه «آنها دنبال این هســــتند که از ایــــن فرصت علیه ملت فلســــطین، قدس و بیتالمقدس و علیه کشــــورها­ی منطقه از جمله ایران اســــتفاد­ه کنند» ادامه داد: باید در این زمینه هوشیاری کافی داشــــته باشیم و کشورهای منطقه باید بیش از گذشته با هم متحد باشند. به نظر من با گذشــــت زمان افرادی که امــــروز در ریاض حاکم هستند، خواهند فهمید مسیری که انتخاب کردند، نادرست است و آنها را به نتیجه نمیرساند. نتیجه همه تالشــــی کــــه آنها کردند تا داعش بر ســــوریه و عراق مسلط شود، چه شد؟ همه تالشی که کردند تا یمن را بعد از این همه بمبارانها و ویرانیها در اختیار داشته باشند به کجا رسید؟ اینها محاسبات اشــــتباه اســــت؛ اگــــر کســــی در منطقه فکــــر کند که اســــرائی­ل دوست کشــــورها­ی منطقه اســــت، کامالً اشتباه میکند؛ اســــرائی­ل با همه ملتهای منطقه و مســــلمان­ها دشــــمنی دارد. دلیــــل مــــا عملکرد اســــرائی­ل در طول این مدتی اســــت کــــه این رژیم اشغالگر به وجود آمده است.

رئیــــس جمهــــوری بــــا اشــــاره بــــه اینکــــه رژیم صهیونیســـ­ـتی در طول 70 ســــال گذشــــته همیشه علیه کشورهای اسالمی توطئه و اقدام و بمباران و تصرف و اشغال کرده است، اظهار داشت: بنابراین چه مــــا بخواهیــــ­م و چه نخواهیم، دشــــمن اصلی در منطقه صهیونیســـ­ـم و راه پیشرفت مسلمانها وحدت کشــــورها­ی اسالمی اســــت؛ باید اختالفات را کنــــار بگذاریم. روحانی تأکید کرد: خیلی دلمان میخواهد که رژیم عربســــتا­ن سعودی عاقل شود و مســــیر خودش را عــــوض کرده و منافــــع مردم و مســــلمان­ها را مد نظر قرار دهد و در این راستا اگر تالشی از دست ما بربیاید، کوتاهی نخواهیم کرد. در پرداخت مالیات استثنا نداریم

روحانــــی در پاســــخ ســــؤالی دربــــاره کاهــــش وابســــتگ­ی اقتصاد به نفت، بر ضرورت جایگزینی منابعی چــــون «مالیات» تأکید کــــرد و گفت: البته به آن قشــــری که مالیات پرداخــــت میکنند، نباید فشــــار وارد کنیــــم. آنهــــا دارنــــد مالیــــات پرداخت میکنند. آنهایی که مالیــــات نمیدهند باید مورد توجه قرار گیرند. یعنــــی جامعه مالیات دهندگان را باید گســــترش دهیم. همه باید در کشور مالیات بدهنــــد. در جلســــات هفتگــــی که خدمــــت مقام معظم رهبری میرســــم ایشــــان تأکید میکردند در فرهنــــگ مردم، همه بایــــد تالش کنند فرهنگ مالیــــات را جا بیندازنـــ­ـد که مالیات یــــک ضرورت است و واجب اســــت برای همه. همه باید مالیات بدهنــــد. روحانــــی اضافه کــــرد: در قدیم میگفتند مثالً فالنی مفتخور است؛ برای تأمین امنیتی که در جامعه است، یارانههایی که پرداخت میشود، مســــائلی کــــه وجــــود دارد و زیربناهایی کــــه انجام میگیرد، همه مــــا وظیفه داریم که مالیات قانونی خودمان را پرداخت کنیم. رئیس جمهوری اظهار داشــــت: همه باید مالیات بدهند و استثنا نداشته باشیم. ممکن است دستگاهی دو سال در مناطق محروم اســــت یا منطقــــه آزاد، آن بحــــث دیگری اســــت. مالیاتش باید مشخص شود، اینکه یکی دو سال تنفس دارد آن هم باید مشخص باشد. اما اگر گفتیم یک دســــتگاه­ی مالیات ندهد، بقیه بدهند، یعنی رانت، یعنی رقابت ناســــالم، یعنی اینکه ما نگذاریــــ­م اقتصاد مردمی ما و بخش خصوصی ما تحول و تحرک الزم را داشته باشد. روحانی تصریح کرد: این حرف کامالً درســــت است که اتکایمان به نفت را باید کمتر کنیم و دولت اتکایش را به نفت کمتر کرده اســــت. اتکای بودجه دولت یازدهم به نفت نســــبت به دولت قبل کمتر شده و در دولت دوازدهم این سیاست را ادامه میدهیم.وی گفت: در دولــــت یازدهــــم و دوازدهم تالشهای بســــیار خوبی شده است. شرکتهای فراوانی امروز فعال شــــدند و ما به اینها کمک میکنیــــم. وام الزم را در اختیارشـــ­ـان میگذاریم و مزایــــای دیگر. بحمداهلل اآلن مهاجــــرت معکــــوس هم در کشــــور مــــا آغاز و امیدواریــ­ــم روز بــــه روز بیشــــتر شــــود. جوانهای تحصیلکرده و الیق ما به کشورشــــا­ن برگردند و به مردم خدمت بکنند. بسیاری از این استارتاپها­ی جدید توســــط همیــــن عزیزانــــ­ی شــــکل گرفته که خارج بودند، درس خواندنــــ­د، ایرانی بودند و اآلن برگشتند کشور و دارند تالش و فعالیت میکنند.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از این نشست با بیــــان اینکه« اتکای ما در بحــــث جامعه مدنی نباید فقط به احزاب باشــــد» افزود: احزاب بخشی از جامعه مدنی هستند ولی موضوع گستردهتر از این حرفها است. ســــمنها بخش گستردهای در جامعه مدنی هستند. احزاب ما متأسفانه عمدتاً موقع انتخابات فعال میشــــوند. مثل مغازههایی میماند که فصلی اســــت. در مغازه باز میشــــود، همه میآیند، دوبــــاره فصل که میگذرد، میروند استراحت و بعد دوباره در انتخابات بعد میآیند. روحانی تصریح کرد: باید احزاب ما در طول ســــال فعال باشــــند و این امید و آرزوی من اســــت و دلم میخواهد همه احزاب و تشکلها و جامعه مدنی و ســــازمان­های مردم نهاد در ایــــن زمینه بیایند و فعالیت خودشــــان را ادامه دهند. یکی از مســــائل مهم این است که مردم بیایند در گفتمانهایی که برای آینده زندگیشان مهم است، مشارکت کنند. ما فقط در مورد مسائل سیاسی مینشینیم و بحث میکنیم. یعنی گفتمان ما باید بیاید به این سمت که راه حل آلودگی هوا و زلزله چیست؟ جامعه مدنی برای حل مشکالت گفتوگو کند رئیــــس جمهــــوری خاطرنشــــ­ان کــــرد: همه ما دنبال این هستیم که بگوییم بنزین، گازوئیل و نان ارزان میشــــود، خب اینها درســــت. ممکن اســــت عدهای هم برای ما کف بزننــــد. به هرحال ما باید مشــــکل آلودگی را حل کنیم یــــا نه؟ اآلن چیزی که بلدیم این اســــت که مدرسه تعطیل میکنیم. این که آسان است.

در رادیو و تلویزیون اعالم میکنیم فردا دبستان تعطیل یا دبســــتان و دبیرســــت­ان تعطیل؛بعد که بدتر شد میگوییم دو روز تعطیل عمومی. روحانی گفت: این سادهترین کار و شاید بدترین کاری است که انتخاب کردیم. ما باید یک راه صحیح و درست و عاقالنهای را طی کنیم. این راه عاقالنه و صحیح، بیپول میشــــود؟ نمیشــــود. اآلن طرح نوســــازی ناوگان حمل و نقل ما در کشور، بودجه میخواهد یا نه؟ به کسی بگوییم که ماشینت را بیاور و ماشین نو بگیر، میگوید باشد. این ماشین اتوبوس نو مثالً 900 میلیون تومان است. من که ندارم بدهم. باید کاری کنیــــم که این بتواند پولــــش را پرداخت کند، بعــــد اتوبوس کهنــــهاش را بگیریم منهــــدم کنیم. برای این کار یک پولی باید تأمین کنیم. عربستان ســــعودی چندین برابر ما نفت میفروشــــ­د، نگاه کنید از پارسال به امسال قیمت بنزین و گازوئیلش را دو برابر کرده است.

روحانی با بیــــان اینکه« به مجلــــس گفتیم در این زمینه همفکری و هماهنگی کنیم» ادامه داد: اآلن خیابانهای ما به پارکینگ تبدیل شده است. وقتــــی در آخر هفته جایی برویم دوبــــاره آن جاده بین شــــهری ما پارکینگ میشــــود. بــــرف بهانهای شــــد. برف هم نباشــــد. زمین صاف باشــــد، گاهی روزهای تعطیل میخواهید به جایی برســــید، باید 10 ساعت الی 15 ســــاعت در راه باشیم. معنایش این اســــت که اشکال ما باید رفع شــــود و برای رفع این اشــــکال، گفتوگو میخواهیم. چه کســــی باید گفتوگو انجام دهد، همان جامعه مدنی و اال بنده رئیس جمهوری و وزیر من بیاید مطرح کند،کافی نیست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran