Iran Newspaper

ظریف: بیشترین قراردادهای فاینانس و سرمایهگذار­ی در دوره ترامپ بسته شده است

-

وزیـــر امور خارجه ایران گفت: رئیـــس جمهوری امریکا با وجود تمایلش به از بین بردن برجام، نتوانسته است هیچ اقدامـــی در این رابطه انجام دهد. محمد جواد ظریف که در آســـتانه چهلمیـــن ســـالگرد پیروزی انقالب اســـالمی دوشـــنبه شب در گفتوگوی ویژه خبری حضور پیدا کرده بود، به تشـــریح ابعـــاد اجرای توافق هســـتهای و تحوالت منطقهای پرداخت. به گزارش ایســـنا، ظریف در پاسخ به سؤال مجری این برنامه مبنی بر اینکه برخی میگویند آیا این امکان وجود نداشت که برجام بهگونهای نوشته شود که امریکاییها این فرصت را نداشته باشند که هر سه ماه یکبار به بهانه تعلیق تحریمها موضعگیریها­یی را علیه ایران و برجام مطـــرح کنند، گفت: «آنها محدودیتهای خـــاص خـــود را در این زمینه داشـــتند چرا که بـــرای رفع تحریمهـــا بایـــد بـــه کنگـــره میرفتنـــد و در آن مقطـــع و همچنین در زمان فعلی کنگره دســـت تندروها اســـت. با توجه به این شـــرایط برجام را به شکلی تنظیم کردیم که در آن مقطع تنها شرایط ممکنی بود که میشد برجام را تصویب کرد.»

وزیر امـــور خارجه در ادامه صحبتهای خود بار دیگر با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه برجام افزود: «ترامپ در اردیبهشـــ­تماه 1۳95 قبـــل از اینکـــه کاندیدای حزب جمهوریخواه شـــود در یک ســـخنرانی تأکید کرد اولویت مـــن در صورتـــی که رئیـــس جمهوری شـــوم پـــاره کردن برجام اســـت. اکنون تقریباً 09۳ روز از ریاســـتجم­هوری وی گذشـــته اســـت و چنین اتفاقی نیفتاده است؛ نه اینکه وی به برجام عالقه مند شـــده باشد بلکه برجام بهعنوان یک سند بینالمللی شرایطی را داشته است که اطرافیان ترامپ به او گفتهاند که اگر او این کار را بکند (برجام را پاره کند)، امریکا منزوی میشود.»

ظریـــف افزود: «البته در طول این یکســـالی که ترامپ آمده و این ســـخنان را علیه برجام مطرح کرده بیشترین قراردادهای فاینانس و ســـرمایهگ­ذاری مســـتقیم توسط ایران بســـته شده اســـت و آنقدر این قراردادها زیاد است کـــه ما هنوز نتوانســـت­هایم همه منابع را جـــذب کنیم.» او خاطرنشان کرد: «در چند روز گذشته شاهد این بودیم که مجموعه کشورهای صنعتی که امریکا نیز عضو آن است، اعالم کردند که ریسک سرمایهگذار­ی در ایران کاهش پیدا کرده و رتبه ایران را در این زمینه پنج قرار دادند. متأسفانه در طول دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم این رتبه به هفت رســـیده بود. سال گذشته رتبه ما شش شد و امسال با وجود تهدیدهای ترامپ علیه برجام و ایران رتبه ایران به پنج کاهش پیدا کرد و این نشاندهنده یکی از توفیقات ماســـت و دید روشنی که ما نسبت به برجام داریم.» وزیر امـــور خارجه با بیان اینکه در دورانی کـــه ما ارتباط بانکی نداشتیم، تغییراتی در سیســـتمها­ی بانکی دنیا به وجود آمده بود و این تغییرات پیچیدگیها و سختیهایی را بعد از برجام ایجاد کرده اســـت، گفت: «بهدلیل اینکه ارتباط نداشتیم برخی از معضالت را نمیدیدیم و متخصصان امر نیز در این چارچوب تأکید کردند که بعد از بحث عبور از تحریمها ما باید سیستم بانکیمان را متناسب با قوانین بینالمللــ­ـی بهروز کنیم.»به گفتـــه ظریف«با وجود همه فشارها که ترامپ ایجاد کرده، میزان توافقهایی که برای فاینانس و سرمایهگذار­ی مستقیم داشتهایم از رشد خوبی نســـبت به چند سال گذشـــته برخوردار بوده است. حدود 29 میلیارد دالر توافق شـــده اســـت که هنوز نتوانستهای­م مقداری از آن را جذب کنیم و حدود 12.5 میلیارد دالر آن تصویب شده اســـت.»این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکـــه برجام تالش کرده که یـــک حوزه اختالفی را حـــل کنـــد و ایـــن موضوع بـــا تصمیمگیری مشـــخص بازیگران آن انجام شـــده اســـت، ادامـــه داد: «ما تصمیم گرفتیم بحث موشـــکی را از این موضوع جدا کنیم. البته ما حرف در مورد مســـائل موشـــکی و امنیتی داریم. ما از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمیترســـی­م. طرفهای مذاکره ما کســـانی بودند که صـــدام را تا بن دندان تجهیز کردنـــد. همانطور که گفتـــم، ما حرف بـــرای گفتن زیاد داشـــتیم اما تصمیمی کـــه در این توافق گرفته شـــد، این بود که فقط در حوزه هستهای بحث شود.»ظریف درباره منطقه هم تاکید کرد:گفتوگو را مبنای تعامل کشورهای منطقه میدانیم به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، ایران و روسیه میتوانند مکمل هم در بازسازی سوریه باشند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran