Iran Newspaper

حذف‌پوشش‌بیم‌های‌داروهای‌«بدون‌نسخه»‌منتفی‌شد

رئیس سازمان غذا و دارو:

- فریبا خان احمدی

نیمــه اول آذرمــاه ســالجاری شــورای عالــی بیمه در تازهتریــن مصوبهاش اعام کرده بود پوشــش بیمهای داروهایی کــه امکان دریافت بدون نســخه نیز دارند،حذف میشود. بعد از اعام این مصوبه از ســوی شــورای عالی بیمه انتقادهای زیادی از سوی عدهای از کارشناسان حوزه سامت به این مصوبه وارد شد. منتقدان معتقدنــد؛ حذف پوشــش بیمــهای داروهای بــدون نســخهOTC از ســوی شــورای عالــی بیمه اقدامی عجوالنه،غیر کارشناســی و البته کامــاً اقتصــادی در جهــت کاهش مشــکات دارویی کشــور اســت اما با این حال دهکهای جمعیتــی که زیر خــط فقر زندگــی میکنند و تحــت حمایت هیچ نهادی نیســتند با حذف پوشــش بیمهای داروهای بدون نسخه آسیب میبیننــد. در حالیکــه مصوبــه شــورای عالــی بیمه در انتظار تصویب نهایی در هیأت دولت و ابــاغ آن از ســوی رئیــس جمهوری بــود روز گذشــته رئیس ســازمان غذا و دارو در نشستی خبری از منتفی شــدن حذف پوشش بیمهای داروهای OTC (بدون نسخه) خبر داد.

داروهــای OTC داروهــای پرمصرفــی هســتند و مردم میتوانند ایــن داروها را بدون تجویز پزشک و ارائه نسخه از داروخانهها تهیه کنند.

دکتر غامرضا اصغری درباره حذف بیمه داروهــای OTC گفــت: در زمینه بحث حذف بیمه داروهــای ،OTC بیمهها و شــورایعال­ی بیمــه تصویــب کــرد که پوشــش بیمــهای این داروهــا حــذف شــود، اما بــرای ورود یــا خروج دارویــی از پوشــش بیمــهای، هیــأت دولــت بایــد مصوبــه را تصویــب کنــد. در ایــن زمینه هیأت دولت موضوع حذف پوشــش بیمهای داروهــای OTC یــا بــدون نســخه را تصویــب نکرد. بنابراین این موضوع منتفی شده است و قابل اجرا نیست.

او گفــت: مــا بــه ایــن دلیــل از ایــن طــرح طرفداری کردیم که گفتیم میتوان پول بیمه این داروها را که آسیبی به افراد وارد نمیکنند، ذخیــره کــرد و آن را بــرای بیمــاران خــاص و حمایت بیشتر از داروهای آنها استفاده کنیم. به هر حال هیأت دولــت این طرح را تصویب نکرد و منتفی شد.

اصغــری دربــاره ۴000 میلیــاردی کــه قرار بــود بــرای پرداخــت مطالبــات داروخانههـ­ـا و تجهیــزات پزشــکی اختصــاص داده شــود، گفــت: تاکنــون از ایــن ۴000 میلیــارد تومــان، ۲000 میلیارد تومان محقق شــده اســت که از ایــن ۲000 میلیــارد، 00۴ میلیــاردش از ســوی بیمه ســامت بین تمام داروخانهها پرداخت شــده است؛ بهطوری که بیمه سامت تا پایان شــهریور مــاه ۶9 را با همه داروخانهها تســویه کرده اســت و امیدواریــ­م تأمین اجتماعی هم این کار را انجام دهد.

او بــا بیــان اینکــه هــر مــاه حــدود 700 میلیاردتوم­ــان بــه مطالبــات دارویــی و تجهیزات پزشــکی افزوده میشــود، گفت: اگر زمان پرداختها به شــهریور ماه ۶9 برســد، از نظر ما خوب اســت و وجود چهار ماه تأخیر در پرداختها طبیعی است.

دکتر اصغری در بخشــی از صحبتهایش با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشــور از طریق تولید داخلی تأمین میشوند، افــزود: در حــال حاضــر 30 درصد رقــم ریالی بــازار دارویــی کشــور بــه داروهــای خارجــی اختصــاص دارد. حــال بــرای همیــن چهــار درصد، یک میلیارد و 00۲ میلیون دالر ارزبری از کشور اتفاق میافتد.

اصغری با اشاره به کمبود دارویی در کشور گفت: یکی از مواردی که سازمان غذا و دارو هر روز آن را رصد میکند، آمار کمبودهای دارویی در بازار است که در حال حاضر حدود 0۶ تا ۵۶ قلم کمبــود دارو در بازار وجــود دارد که رقمی قابل رفع است و چالش برانگیز نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ارزیابی ســامت محصوالت تراریخته و تأیید سامت ایــن محصــوالت در دانشــگاه علــوم پزشــکی یــزد، گفــت: یکــی از محققین دانشــگاه علوم پزشــکی یزد یک پروژه تحقیقاتــی در این باره انجام داده اســت و بر اساس این پروژه نتیجه گرفته که محصوالت تراریخته از نظر سامتی مشکلی ندارند، اما روش آزمایش این محقق مناسب و برای محصوالت تراریخته قابل اجرا نبوده است. دانشگاه هم در این باره به او تذکر داده اســت. بنابراین چنین حرفی نظر رسمی دانشــگاه علوم پزشــکی یــزد نبوده اســت، اما متأسفانه این موضوع خبری شد و بحثهایی میــان طرفــداران و مخالفــان محصــوالت تراریخته شکل گرفت.

وی همچنیــن گفــت: آنچــه در دنیــا برای بررســی محصوالت تراریخته مطرح میشود، ایــن اســت که تغییــرات ژنی ایــن محصوالت باید به درستی انجام شود و کشور تولید کننده ایــن محصــوالت خــودش هــم از محصوالت تولیدیاش اســتفاده کنــد. در ایران نیز همین دو عامل را برای بررســی محصوالت تراریخته در نظــر میگیریــم و اگر محصولــی در این دو عامل مشــکل داشته باشــد، اجازه مصرف آن را نمیدهیــم. البتــه تأکید میکنــم اگر چنین محصوالتی مجــوز ورود به بازار دریافت کنند، بایــد روی آن نوشــته شــود کــه ایــن محصــول تغییر یافته ژنتیکی اســت تا مشتری بداند که چــه محصولــی را خریــداری میکنــد. در ایــن زمینــه ســازمان غــذا و دارو پیگیریهــا­ی الزم را انجــام داده و کارخانههــ­ا را بــه این کار ملزم کردهایــم. البتــه در حــال حاضــر فقــط روغن تراریخته در کشور وجود دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran