Iran Newspaper

200 هزار وسیله نقلیه سنگین ظرف سه سال نوسازی خواهد شد

نهاوندیان: اشتغالزایی، رفع فقر و مسائل زیست محیطی و صرفه جویی در انرژی اثرات مهم اجرای این طرح خواهد بود

-

گـــروه اقتصـــادی - محمـــد نهاوندیان، معـــاون اقتصـــادی رئیـــس جمهـــوری دوشـــنبه شـــب در برنامـــه تلویزیونــ­ـی تیتر امشب به تشریح طرحهای نوسازی ناوگان حمل و نقل و بازآفرینی شـــهری پرداخت و گفـــت: این طرحهـــا اهداف مختلف در دل خود دارند و اجرایی شدن آنها در نهایت موجب افزایش اشتغال، نشـــاط اجتماعـــی، کاهـــش مخاطرات زیســـت محیطـــی و صرفهجویـــ­ی در مصرف انرژی خواهد شد.

بهگزارش پایگاه اطالعرسانی دولت؛ نهاوندیان با بیان اینکه امروز شاهد یک اتفاق تاریخی در اقتصاد کشـــور در حوزه نوســـازی حمل و نقل مسافری و تجاری کشـــور هســـتیم بهطـــوری کـــه 200 هزار اتوبوس، کامیون، کامیونت و مینی بوس و ون ظرف ســـه ســـال نوســـازی خواهد شد، گفت: هدف اول این کار مالحظات زیســـت محیطی اســـت. ما در سالهای اخیر شـــاهد وضعیت نامناســـب از نظر آلودگی هوا هســـتیم و بخـــش مهمی از منشـــأ این آلودگیها در شهرهای بزرگ وسایل و منابع سیار است.

وی بــــا بیــــان اینکــــه در گــــزارش و پایــــش جدیــــدی کــــه از ســــوی وزارت راه و شهرســــاز­ی در شــــهر تهــــران انجام شــــده، مشــــخص شــــده اســــت که 73 درصــــد از آلودگــــی هــــوا در پایتخــــت بهدلیــــل آلودگــــی ناشــــی از منابــــع ســــیار اســــت، افــــزود: از ایــــن 73 درصــــد هــــم ســــهم اتوبوسها 30 درصــــد، کامیونها 52درصــــد، موتورســــ­یکلتها 9 درصــــد و سایر وسایل 10 درصد است. بنابراین شاهد سهم بسیار زیاد اتوبوسها و کامیونها در آلودگی هوا هســــتیم و با اجرای این طرح اقدام مناســــبی در کاهش آلودگی هوا رخ خواهد داد. وی افزود: مسأله مهم دیگری که در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد ایمنی در جادهها اســــت. گزارشها بیانگر نقش باالی خودروهای ســــنگین فرسوده در حوادث جادهای است و مسلماً در این حوزه هم اجرای ایــــن طرح اثرات مهمی خواهد داشت.

نهاوندیان با بیان اینکه کل اعتبار این طـــرح از محل صرفهجویـــ­ی در مصرف انرژی تأمین میشـــود، توضیـــح داد: در حال حاضر مصرف خودروهای سنگین فرســـوده در هـــر 100 کیلومتـــر بهطـــور متوســـط بین 60 تا 70 لیتر اســـت و این رقـــم در مـــورد خودروهای نـــو بهحدود 30 لیتر کاهش خواهد یافت که موجب صرفهجویی ارزی از محل صادرات این فرآوردهها میشـــود. وی افـــزود: این کار با همـــکاری وزارت نفت با مجوز قانونی در قانـــون برنامه ششـــم و قانون بودجه در قالب تبصـــره 12 انجام خواهد شـــد و اثرات مهمـــی در حـــوزه صرفهجویی انرژی هم خواهد داشت. ■ هدفگذاریسه­ساله و اثرات مهم اقتصادی

نهاوندیان با بیـــان اینکه هدفگذاری انجـــام شـــده بـــرای نوســـازی 200 هزار دستگاه خودرو ســـنگین سه ساله است، گفـــت: ایـــن طـــرح در دولـــت یازدهـــم هـــم در حال انجـــام بود اما بـــا توجه به عزم رئیس جمهـــوری در زمینه کاهش آلودگی هوا و ایجاد اشتغال، طرح جدید با سرعت بسیار بیشتری اجرا خواهد شد و برنامهریزی­های مناســـبی برای تأمین ارزی این طرح هم انجام گرفته است.

وی بـــا بیـــان اینکـــه در طـــرح جدید نیازهـــای ارزی خودروســـا­زان از طریـــق نظـــام بانکـــی بـــا بهرهگیـــر­ی از منابـــع فاینانـــس بانـــک مرکـــزی یـــا فاینانس فروشـــنده­ها بـــرای واردات ckd ایـــن خودروها تأمین میشود، افزود: نگرانی خودروســـا­زان داخلـــی از منابـــع ارزی را برطـــرف کردیم و با این مشـــوقها آنها تولیـــد را بـــه حداکثـــر خواهند رســـاند و حتی دو شـــیفت کار خواهند کرد که این مســـأله تأثیر فراوانـــی در رونق صنعت خودروسازی سنگین هم خواهد داشت و یکی از دســـتاورد­های اجرای این طرح اشتغالزایی در این صنعت خواهد بود.

معاون اقتصـــادی رئیس جمهوری، با بیـــان اینکـــه در این طرح قرار اســـت 12هزار و 200 اتوبوس درون شـــهری، 13 هـــزار و 500 اتوبـــوس برون شـــهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 24 هزار کامیون و کشنده نوسازی شود، گفت: با اجرای این طرح 02هزار اشتغال جدیـــد در صنعـــت خـــودرو ســـنگین و 10 هـــزار اشـــتغال در صنعـــت قطعهسازی ایجاد خواهد شد.

نهاوندیـــ­ان با بیان اینکـــه این طرح بـــا روال قبلـــی حـــدود 10 ســـال طـــول میکشید، گفت: با توجه به عزم دولت در حـــوزه ســـالمت مـــردم و مبـــارزه با آلودگی هوا با همکاری وزارت صنعت، معدن؛ تجارت و وزارت نفت به شـــکل جدیـــدی در دســـتور قرار گرفـــت و این پروژه تبدیـــل به یک مگا پروژه شـــد که در عرصههـــای مختلف کاهش آلودگی هـــوا، صرفهجویی انرژی و اشـــتغالز­ایی و نوســـازی صنایع نقش مهم دارد. وی گفـــت: شـــرکتهای خارجی هـــم برای تأمیـــن منابـــع ارزی و هم بـــرای تولید موتـــور در کشـــورمان اعـــالم کردهانـــد که ایـــن میتوانـــد تحولـــی در صنعت خودروســـا­زی ســـنگین کشـــور به وجود بیاورد. نهاوندیان گفـــت: از نظر صرفه اقتصـــادی هم ما متوســـط قیمت یک کامیـــون را 500 میلیون تومـــان در نظر گرفتهایـــ­م که 296 میلیـــون تومان آن از محل صرفهجویی انرژی تأمین میشود و 100 میلیـــون تومـــان آورده مالـــک و مابقی هـــم تســـهیالت بانکی اســـت و از نظـــر اقتصادی به صرفه اســـت. این یک اقدام فرابخشـــی در کشـــور است و حوزههای مختلف اقتصادی در کشور از آن بهرهمند میشود. ■ بازآفرینیش­هرییکتیروچ­ندنشان

معاون اقتصـــادی رئیس جمهوری، در ادامـــه ایـــن برنامـــه در مـــورد طرح بازآفرینــ­ـی شـــهری هـــم با بیـــان اینکه در مطالعـــات وزارت راه و شهرســـازی کل محالت فرســـوده شناســـایی شـــده اســـت، گفـــت: 2 هـــزار و 700 محله در 543 شهر مشـــمول بافتهای فرسوده ناکارآمد هســـتند و حدود هزار محله در قالـــب بافتهای فرســـوده، 600 محله بافت تاریخـــی و هـــزار و 100 محله هم ســـکونتگا­ههای غیررســـمی اســـت. وی افزود: یکی از مسائل مهم در این طرح توجه به مسائل اجتماعی است. در این 2 هـــزار و 700 محله حـــدود 19 میلیون نفر ســـکونت دارند و ســـهم بافتهای فرســـوده از این رقم بین 10 تا 11 میلیون نفر است و ما باید حتماً اقدامات در این

خصوص را تسریع میکردیم.

نهاوندیان بـــا بیان اینکـــه این طرح مـــدت هاســـت کـــه مطـــرح اســـت اما ســـرعت کافی نداشـــت، گفـــت: دولت دوازدهـــم توجه بهمســـائل اجتماعی و کاهـــش فقـــر و رفع محرومیتهــ­ـا را در اولویت کاری خـــود دارد. وی همچنین گفـــت: دولت دو هدف اصلـــی را اعالم کـــرده که آنهم اشـــتغالز­ایی و رفع فقر اســـت و ایـــن اولویتهـــ­ا بـــا بازآفرینی شهری کامالً منطبق اســـت. وی افزود: دولت برای تســـریع در ایـــن طرح خود به میـــدان آمده و چند آورده مهم دارد. از جملـــه اینکـــه همه ارگانهـــا موظف

شدهاند زمینهایی را که در اطراف این محـــالت دارند بـــه شـــهرداری­ها واگذار کننـــد، از ســـوی دیگـــر ایجـــاد امکانات روبنایی؛ زیربنایی را هم دولت بر عهده گرفته است. یکی از مشکالت این طرح هزینه و ســـرعت صـــدور مجوزها و گاهاً مشـــکالت ثبت ...و بوده است که دولت ایـــن مســـائل را هم برعهـــده گرفته و با اختصـــاص به طور متوســـط 50 درصد واحدهای ساخته شـــده به توسعه گرها توجیه اقتصادی طـــرح هم مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم در سال اول با اجرای این طرح شـــاهد ساخت هزار واحد مسکن جدید باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran