Iran Newspaper

رفع فیلتر «توئیتر» دغدغه بهارستانیه­ا نیست

نمایندگانم­جلس درگفتوگوبا«ایران»:

- سوسن صادقی

«چنــدی پیــش محمــد جــواد آذری جهرمــی، وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعات در خصوص عضویت خود در شــبکه توئیتر در پاسخ به ســؤال کاربران گفــت: بنابــر قانــون فعالیــت توئیتــر در ایــران ممنوع شــده اســت امــا فعالیت ایرانیــان در توئیتر ممنوع نیســت. اخیراً نیــز آذری جهرمی در گفــت و گو با یکی از خبرگزاریهـ­ـا گفت: «رفع فیلتر توئیتر را نمیتــوان تنهــا از وزارت ارتباطــات مطالبه کرد، برطرف کردن این چالشها که دربارهشــا­ن اختالف نظر وجــود دارد باید بــا گفتوگو به جمعبندی رســاند و این مهم با ظرفیت شورای عالی فضای مجازی محقق خواهد شــد.» استفاده از توئیتر دغدغه بســیاری از کاربران اســت و زمانی که بســیاری از مقامات کشــور در این شــبکه اجتماعی فیلتر شــده حضور فعالــی دارنــد این ســؤال برای بســیاری مطرح میشــود که چرا باید توئیتر برای کاربران فیلتر و برای مسئوالن آزاد باشد. به همیــن علت رفع فیلتر از این شــبکه اجتماعی تبدیل بــه یکی از مطالبههای مردم شده اســت از اینرو روزنامه ایران بــه ســراغ نماینــدگا­ن مجلــس رفــت تا بداند نمایندگان چقدر پیگیر این مطالبه هستند. ■ اقدامهایغی­ررسمی برایرفعفیل­ترتوئیتر

محمود صادقی نماینده اصالحطلب مردم تهــران بارهــا خواســتار رفع فیلتر توئیتــر شــده اســت. وی چنــدی پیــش در ایــن شــبکه اجتماعــی توئیــت کــرد: «فیلترینــگ توئیتــر توجیهــی نــدارد. فعالیت مقامات عالی نظام و بسیاری از شخصیتها در این شبکه گواه این مدعا است. برای رفع آن تالش خواهم کرد.» صادقــی دربــاره اینکــه چــه اقدامهایــ­ی برای مطالبه مردم برای رفع فیلتر توئیتر کرده اســت به «ایران» گفت: تالشهای غیررسمیام برای رفع فیلتر توئیتر ادامه دارد ولــی هنــوز اقــدام رســمی از ســوی مــن و نمایندگان صورت نگرفته اســت. نماینده مردم تهران افزود: با نمایندگان صحبتهــای غیررســمی داشــتیم ولی اقدام رســمی انجام ندادهایم. البته تا به ایــن لحظه تالشهــای ما نتایجــی دربر نداشــته اســت. البتــه بــا وزیرارتباط­ــات نیــز صحبتهایی کردهایــم، به نظر من نماینــدگا­ن و اعضــای کارگــروه تعییــن مصادیــق محتــوای مجرمانــه بایــد در ایــن زمینه بیشــتر تالش کننــد. محمود صادقی گفت: به نظر من دلیل موجهی بــرای فیلتــر توئیتــر وجــود نــدارد چــون در ایــن شــبکه اجتماعــی تنهــا بحــث اطالعرسانی مطرح است همه مسئوالن و مقامــات رســمی کشــور بــه چنــد زبان در ایــن شــبکه اجتماعی فعال هســتند بنابرایــن نبایــد مــردم را از آن محــروم کــرد. از ایــنرو فعــاالن و عالقهمنــد­ان بــه اطالعرســا­نی از مــا میپرســند کــه چــرا بایــد این شــبکه مســدود باشــد و از نــگاه مــن نبایــد فعــاالن رســانهای را از این شــبکه محــروم کرد و رفــع فیلتر آن یکــی از مطالبههــا­ی مردم اســت. طیبه سیاوشــی عنایتی نماینده مــردم تهران نیــز از جملــه نمایندگانـ­ـی اســت کــه در توئیتر فعال اســت. سیاوشی به «ایران» گفــت: من بــا اســتفاده از فیلترشــکن از ایــن شــبکه اجتماعی اســتفاده میکنم. مــا نیــز خواهــان رفــع فیلتــر این شــبکه اجتماعی هســتیم. سیاوشــی در پاســخ به این ســؤال کــه آیا نمایندگان مجلس رفــع فیلتر توئیتــر را که مطالبــه فعاالن رسانهای اســت پیگیری میکنند، گفت: تاکنــون در مجلس صحبتــی درباره رفع فیلتر این شــبکه اجتماعی نشــده است ولی باید خود وزیر ارتباطات که میگوید فعالیت ایرانیان در این شبکه اجتماعی ممنوع نیســت، اقدام کند. از سوی دیگر رفع فیلتر توئیتر به شــورای عالی فضای مجــازی مربــوط اســت از ایــنرو وزیــر و دســت اندرکاران باید با این شورا رایزنی کننــد تا این شــبکه اجتماعــی رفع فیلتر شود. ■ اشتغالدغدغ­همردماستنه­توئیتر

روزنامه ایران سپس سراغ نمایندگان کمیســیون صنعــت، معــدن و تجارت، کمیســیونی کــه پیگیری مســائل فضای مجــازی و ارتباطــات را بــر عهــده دارد، رفــت تــا بدانــد ایــن گــروه از نمایندگان چــه اقدامهایی را بــرای مطالبه فعاالن رسانهای و اطالعرسانی انجام دادهاند.

داریــوش اســماعیلی نماینــده اصولگــرای سروســتان و رضــا انصــاری نماینــده اصالحطلــب داراب کــه عضو کمیســیون صنعــت، معــدن و تجــارت هســتند، حاضــر بــه اظهارنظــر در ایــن زمینــه نشــدند. اســماعیلی گفــت: هــر نماینــده باید بــا توجه بــه تخصصاش صحبــت کنــد و تخصص مــن در زمینه صنعــت و معــدن و تجــارت اســت. نماینده سروســتان در پاســخ به ســؤالی مبنــی بر اینکــه افرادی که در این شــبکه اجتماعی توئیتــر فعالنــد، خواهان رفع فیلتر این شبکه اجتماعی که صرفاً جنبه اطالعرسانی دارد، هستند بنابراین شما بایــد فــارغ از بحــث تخصــص بهعنوان نماینده مردم پیگیر این خواســته مردم باشــید، گفــت: هــر نماینــده بــه صورت تخصصــی بایــد در هــر زمینــه ورود کند وقتــی اینگونــه عمــل شــود، بیشــتر بــه درد مردم میخورد؛ باید حســاب شــده حــرف زد و عمــل کــرد. در صحن علنی مجلس شورای اسالمی نیز گزارشهای کمیســیونه­ای تخصصــی مــالک قــرار میگیــرد، چــرا کــه تمــام نماینــدگا­ن نمیتواننــ­د در همه حوزههــا به صورت تخصصی وارد شوند به همین خاطر ما را از اظهارنظر در این زمینه معاف کنید.

رضا انصــاری دیگر عضو کمیســیون صنعــت، معــدن و تجــارت نیــز علــت اظهارنظر نکردنش را نداشتن تخصص در ایــن زمینــه عنــوان کــرد و مــا را بــه نمایندههــ­ای تخصصــی حــوزه کمیتــه ارتباطــات ارجاع داد. وی گفــت: من در حــوزه غیرتخصصــی خــود صحبــت و اظهارنظرین­میکنم.سیدجوادحسی­نی کیــا نماینده اصولگــرای مجلس و عضو کمیســیون صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه به دالیل امنیتی اینســتاگر­ام، تلگرام و توئیتر بسته شده و به نوبت هم بازگشایی شــدند گفت :باز شدن فضای مجازی فیلتر شده نیاز به تصمیم و رأی شــورای امنیــت ملــی دارد. حســینیکیا در پاســخ بــه ســؤال «ایران»کــه توئیتــر مدتها قبل از تلگرام و اینستاگرام فیلتر شــده و بــه ناآرامیهــ­ای اخیــر ارتباطــی ندارد، گفــت: به هر صــورت قانونی این کار صورت گرفته اســت و مــا باید قانون دســتگاه قضایی را بپذیریم و قبول کنیم نماینــده مجلــس، وزیــر ارتباطات حتی رئیس جمهوری نیــز نمیتوانند فراتر از قانون حرف زده وغیر قانونی عمل کنند چرا که مالک برای همه قانون است.

ایــن نماینده مردم ســنقر در پاســخ به این ســؤال که آیــا نمایندگان مجلس برنامــهای بــرای پیگیــری ایــن مطالبــه مــردم دارنــد یــا خیــر، گفت: مگــر چند درصد مــردم دغدغه رفــع فیلتر توئیتر را دارند که نیاز است نمایندگان مجلس بــرای آن وقــت بگذارنــد چــرا کــه مــا با مشــکالت بزرگتــری همچــون اشــتغال دست به گریبان هستیم. حسینی کیا در خصــوص فعالیت مســئوالن در شــبکه اجتماعی توئیتر نیز بر این عقیده اســت که مســئولینی که در این شبکهها حضور دارنــد و توئیــت میکننــد بیکار هســتند چــرا که مســئولینی که دغدغــه کار برای مردم را دارند حتی فرصت تماشا کردن تلویزیون ندارند چه برســد که بخواهند در این شبکهها حضور داشته باشند ■ کلیدرفعفیل­تر در دستان شورای عالی فضای مجازی

رمضانعلــی ســبحانی فــر نماینــده ســبزوار و عزیــز اکبریان نماینــده کرج، عضــو کمیتــه ارتباطــات کمیســیون صنعــت، معــدن و تجــارت هســتند. کمیتــهای تخصصــی کــه فضــای مجازی و ارتباطــات را پیگیری میکند. رمضانعلــی ســبحانی فــر دربــاره رفــع فیلتــر شــبکه اجتماعــی توئیتــر بــه «ایران»گفــت: ایــن همــه شــبکه اجتماعــی وجــود دارد و مــردم برونــد از آن شــبکهها اســتفاده کننــد. قرار هم نیســت نمایندگان در ایــن زمینه کاری انجــام دهند. ســبحانیفر در پاســخ به این سؤال که برای رفع فیلتر توئیتر چه باید کــرد؟ گفــت: باید مراحــل قانونی خــود را طــی کنــد و در ایــن زمینــه باید شــورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعییــن مصادیــق محتــوای مجرمانــه ورود کننــد. قانــون وجــود دارد وطبــق قانــون میتواننــد جایی را ببندنــد و باز کنند از اینرو این نهادها میتوانند تنها در این زمینه اظهارنظر کنند.

عزیــز اکبریــان نماینــده کــرج نیــز به«ایــران» گفــت: هر شــبکه اجتماعی خارجی بپذیرد کــه قوانین ما را رعایت کند و ســرورهای خود را به داخل کشــور بیاورد، مشــکلی نــدارد و میتواند طبق شــرایطی که وزارت ارتباطات و فناوری اطالعــات تعییــن میکند، بــه فعالیت خــود در ایــن کشــور ادامه دهــد و فیلتر نخواهد بود.

اکبریــان افــزود: مجلــس و کمیتــه ارتباطــات کمیســیون صنعــت، معدن و تجــارت نیــز تاکنــون در زمینــه رفــع فیلتــر ایــن شــبکه اجتماعــی اقدامــی نکرده اســت، چرا که معتقد است باید شبکههای اجتماعی خارجی سرورهای خــود را بــه داخل ایــران بیاورنــد. عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگر که شبکه اجتماعی توئیتــر بــا دیگــر شــبکهها متفــاوت اســت و صرفــاً همــه مــردم از آن برای اطالعرسانی اســتفاده میکنند از اینرو بــه نظــر میرســد بــرای رفع فیلتــر این شبکه باید اقدامی صورت بگیرد، گفت: ایــن دیگر دســت قــوه قضائیه اســت و نمایندگان برای رفع آن هیچ برنامهای در دستور کار خود ندارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran