Iran Newspaper

معضالتی که دیده و شنیده میشود اما چاره نمیشود

-

حضـــورشــ­ـمادرفیلم«جـــادهقدی­م» بالفاصله پس از پیوستن منیژه حکمت به تیم «صفرتا ســـکو» در مرحلـــه اکران عمومی شـــکل گرفت. این ارتباط شکل گرفته دلیل حضورتان در این فیلم بود یا خودقصهوشخص­یتمینوبهتن­هاییاین جذابیت را داشـــت که شما را ترغیب به قبولنقشکند؟

ارتباط من با خانم حکمت بواســـطه بســـتن قرارداد برای پخش فیلم «تیک آف» و «صفـــر تا ســـکو» در دفتر ایشـــان شکل گرفت. بعد از بستن قرارداد این دو فیلم برای بـــازی در فیلم «جاده قدیم» به توافق رســـیدیم. مســـلماً خود فیلم و دغدغههایفی­لمسازآنقدر­کششداشت که من را برای حضور در این فیلم تشویق کند. همه ما مثل گذشـــته در دفتر خانم حکمت بودیم اما فقـــط جایگاههایم­ان تغییر کرد. به طور مثـــال در «تیک آف» مـــا تهیهکننـــ­ده و صاحب فیلـــم بودیم و ســـحر مصیبـــی به مـــا کمـــک میکرد. در فیلم «صفر تا ســـکو» ســـحر مصیبی کارگردان،منتهیهکنند­هومنیژهحکم­ت پخشکننده فیلم بود اما در فیلم «جاده قدیم» من بازیگر شـــدم، منیژه حکمت کارگـــردا­ن و تهیهکننده و ســـحر مصیبی برنامه ریز و دستیار اول کارگردان.

این همکاری مسلماً به تفاهم و تعامل بیشتر کمک میکند که بالطبع در پیشبرد کاروبهثمرر­سیدناهدافه­ممؤثراست. خانم حکمت بـــرای این فیلم تحقیقات کاملی داشتند. خود شما هم برای رسیدن بهنقشتحقیق­کردید. تجربه همکاری بســـیار خوبـــی بود و اینکه از مدتی قبـــل در کنار هم همکاری داشتیمباعث­هماهنگیبیش­ترمادرفیلم «جاده قدیم» شد. این آشنایی باعث شد کـــه خودم را ســـریعتر و بهتر بـــه ایدهها و نظرات منیژه حکمت نزدیک کنم. او در مورد فیلمنامه ســـالها تحقیق کرده بود و وقتی که به گروه اضافه شـــدم اطالعات و متریـــال را در اختیـــار من قـــرار داد. من هم تحقیقـــات میدانی انجـــام دادم و با حضوردرمحله­اییکهتاحدو­دیمربوط به قصـــه بـــود اطالعاتی را کســـب کردم. روخوانیهــ­ـای متعددی از فیلـــم انجام دادیم و جلســـات تمرین زیادی داشتیم. میتوانم بگویم که از ابتدای آفرینش این فیلم در کنار این گروه بودم.

نقش «مینو» را دوســـت داشـــتید و از ایفایایننق­شراضیبودید؟

از اینکه امکان حضـــور در این فیلم و ایفای نقش را داشـــتم بســـیار خوشحال هستم. نقش ســـخت و تأثیرگذاری بود اما وقتی فیلم را دیدم از نتیجه کار راضی بودم.

برخـــیفیل­ـــم«جـــادهقدی­ـــم»رایک ملودرام زنانه عنـــوان میکنند اما به نظر شماآیااینف­یلمقصهایزن­انهداردورا­جع بهآنهاستیا­مخاطبشوسیع­تراست.

این فیلم در مورد مســـائل اجتماعی اســـت که هر روز در مورد آن میشنویم و میبینیم، اما هیـــچگاه برای رفع آنها راه حلی ارائه نمیشـــود چـــون هیچگاه این موضوعات باز نشده و راجع به آن بحث نمیشود. شاید این فیلم باعث شود که در مورد موضوعی که به آن پرداخته شده نگاهمتفاوت­یشکلبگیردو­شاهدبرخورد از نوع دیگر باشیم.

بـــا گذشـــت چندیـــن ســـال و تجربه تهیهکنندگی­وکارگردانی­آیاهنوزهمب­ازی درفیلمهمان­نداوایلحضو­رتاندرعرصه بازیگریشوق­وهیجاندارد؟

هنوز هم مثل نخستین فیلمهایی که بازی کردم هیجـــان دارم. هنوز هم برای شـــروع فیلمبرداری دغدغه، دلشـــوره و اضطراب روزهای اول را دارم و هنوز هم تا روز آخر فیلمبرداری پتانسیل و انرژی دارم.حضورمندرعر­صهتهیهکنند­گیو پخش فیلم موضوعی را به من یادآوری کـــرد و به من آموزش داد که کار بازیگری با پایان فیلمبرداری به اتمام نمیرســـد و چقدر خوب اســـت که بازیگران ما این تعهد را در وجودشان حس کنند که باید تا پایان اکـــران در کنار دیگر عوامل فیلم حضورداشتهب­اشند.

به نظر شـــما حضور در جشنواره فیلم فجر چقدر میتواند برای نزدیک شدن به ایناهدافکم­ککند؟

قطعـــاً تأثیرگذار خواهد بـــود. زمانی تعـــداد فیلمهـــای حاضر در جشـــنواره با فیلمهایی که در طول ســـال ســـاخته میشـــد یک اندازه بـــود و خیلی راحت ساخت یک فیلم با حضور در جشنواره همراهبود.بهمرورتعدا­دفیلمهایتو­لید بیشتر شد و اغلب فیلمها هم عالقهمند به حضور در جشنواره فجر بودند. عالقه فیلمسازانب­هحضوردرجشن­وارهبهدلیل دیدهشدنآنه­استواینکهپ­یشازاکران فضای تبلیغی خوبی برای فیلم ایجاد میشود و مردم بیشتر ترغیب میشوند که فیلم را در اکـــران عمومی ببینند. در سالهای گذشـــته ســـعی بر این بود که تعداد فیلمهای بیشـــتری در جشنواره بـــه نمایش در بیاید اما امســـال با اصرار برگزارکنند­گان جشـــنواره تعداد فیلمها محدود شـــد. ایـــن انتخـــاب اجحاف به خیلی از فیلمهایی اســـت که نتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند. ما در طول سالخواهیمد­یدکهفیلمها­ییکهموفق به حضور در جشنواره نشدند فیلمهای بسیار ارزشمندی هستند و میتوانند راه خود را در جشـــنواره­های دیگر پیدا کنند. با ایـــن اوضاع نمیتـــوان گفت که فقط فیلمهایی که در جشـــنواره فجر حضور دارنـــد اکران موفقـــی خواهند داشـــت. وقتـــی کـــه ظرفیـــت جشـــنواره کوچک میشود و وقتی تعداد فیلمهای ساخته شـــده افزایش پیدا کـــرده اســـت باید از پتانسیلهای دیگری برای تبلیغ و دیده شـــدن فیلمها اســـتفاده کرد و قطعاً در سال جدید اکران این اتفاق خواهد افتاد.

به غیر از فیلم «جاده قدیم» دوســـت داریددرجشن­وارهچهفیلم­یراببینید؟

دوست دارم فیلم «مغزهای کوچک زنـــگ زده» ســـاخته هومـــن ســـیدی را ببینـــم. از قبل شـــنیدهام که فیلم خوبی اســـت و نگاه و کارگردانی هومن ســـیدی در فیلمهایـــ­ش را دوســـت دارم. فیلـــم محمدحسین مهدویان را طبق معمول دوست دارم ببینم و چند فیلم دیگر که اگر بخواهم یک انتخاب داشـــته باشـــم واقعاًکارسختیاست.

فیلمهایارا­ئهشدهبهجشن­وارهامسالر­ا

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran