Iran Newspaper

تفکر‌ب ‌یخانمان

تأملی بر کتاب «افسون زدگی جدید» اثر داریوش شایگان

- دکتربیژنعب­دالکریمی استاد فلسفه

متن زیر بخشـــی از نوشـــته بیژن عبدالکریمی با عنوان «هویت چهل تکه و تفکر بیخانمان» در کتابی اســـت با عنوان «مونیسم یا پلورالیسم؟ واکاوی هستیشناسی یـــک نظریـــه اجتماعـــی» که بـــه نقـــد و بررســـی کتاب «افسونزدگی جدید» دکتر داریوش شایگان میپردازد. در این کتاب رضـــا داوری اردکانی، بیـــژن عبدالکریمی، مســـعود پـــدرام، محمدمهـــد­ی مجاهدی ...و بـــه نقد و بررســـی کتاب «افســـونزد­گی جدید» پرداختهاند. این کتـــاب در روزهـــای آتـــی توســـط نشـــر «نقـــد فرهنگ» تجدیدچاپ خواهد شـــد. ایـــن روزها دکتر شـــایگان به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری است. برای این فیلسوف فرهیخته سرزمینمان آرزوی سالمتی داریم. اهــــل تفکــــر امکانــــی را درون خــــود تجربــــه میکند و همیــــن امکان، افق دید را بــــرای وی از جهان، از خودش و از نســــبت خودش با جهان شــــکل میدهد. مضمون اصلی این نوشــــته عبــــارت اســــت از نشــــان دادن اینکه کتاب «افســــون زدگی جدید (هویت چهل تکه و تفکر ســــیار)»، اثر ارزنده و خواندنــــ­ی دکتر داریوش شــــایگان، انعکاســــ­ی از یک نحوه زیســــتن، یک امــــکان و یک گونه انســــان شــــناختی اســــت، لیکن این امــــکان و این نحوه زیســــت، نهایی ترین امــــکان و افقی نیســــت که در فرا روی مــــا قرار دارد و در یک گفتمان فلسفی ـ اونتولوژیک میتوان از امکانی اصیلتر و عمیقتر در فراروی انســــان امروز سخن گفت؛ هرچند که این امــــکان اصیلتر هنوز به صحنه حیات اجتماعی راه نیافته و منجر به ظهورهیچ تیپ اجتماعی در جوامع معاصر نگشته است.

دکتر شایگان در جای جای کتاب، آشفتگی دوران ما را بازگو میکند:

«مــــا دیگــــر بــــا دیوارهای اســــتوار اعتقــــاد­ات گذشــــته و اونتولوژیه­ای سفت و سخت سابق روبهرو نیستیم، بلکــــه با یک هســــتی درهمشکســـ­ـته و ویــــران شــــده مواجهیم...مــــا خواه ناخــــواه، در شــــرف تکویــــِن انســــان «چهل تکه» هســــتیم که دیگر به یک هویت خــــاص و ویــــژه تعلــــق ندارد و مآالً چندهویتی اســــت. بــــه عبارت دیگر معادالت دوقطبی پیشــــین که مرزهــــای فرهنگــــی را مشــــخص و از هم جــــدا میکرد، مانند ما و دیگران، خــــودی و غیرخودی، شــــرق و غرب، شــــمال و جنوب، عمیقــــاً رنگ باخته است.»

«ایــــن فکــــر کــــه هــــر یــــک از مــــا جمعیتی در خود نهــــان دارد، یعنی اشــــخاص یا تصاویر متعــــددی را در درون خود گــــردآور­ده ، اســــتعار­های گویاست، زیرا بیانگر موقعیت انسان امــــروز اســــت که دیگــــر قادر نیســــت وجــــود خــــود را در محدودههای یک هویــــت معیــــن حفــــظ کنــــد.» «امــــا نمیتوان منکر شــــد که مــــا همگونی خود را هم از نظر دینی و هم از لحاظ روانی از دست دادهایم. ما بیمحور، پراکنده و ریزوم وار شده ایم.»

دکتر شــــایگان به نقل از میشل ِسر بیان میکند:

«آری، مــــن جمعــــی کثیــــرم، مجموعه ای بیشمار از دیگران.»

به اعتقاد دکتر شایگان، «تصورات بشــــر از تلّــــون واقعیــــت آنچنــــان گوناگون بود و به حیطههایی آنچنان مختلف تعلق داشــــت کــــه او را دچار سرگشتگی کرد، دیگر نمیدانست به کدام حقیقت تکیه کند.»

«هویت های کهن بیدار و پراکنده شــــدهاند، اما چارچوبــــ­ی وجود ندارد که آنهــــا را در خود جای دهد. آنها به گوشــــه و کنار پراکنده میشوند و بازار مــــکاره عظیمی به پــــا میکنند که در آن همــــه چیز در مرحلــــه طرح باقی میمانــــد... در چنیــــن آشــــفتهب­ازاری همــــه چیــــز را بایــــد از نــــو ســــاخت و بازشــــنا­خت. در ایــــن میــــان فقــــدان معیارهای تعبیر و تأویل امور از همه چیز آزاردهندهت­ر است.»

دکتــــر شــــایگان آشــــفتگی و سرگشــــتگ­ی بشــــر دوران ما را ناشــــی از «آشــــفتگی اوضــــاع فرهنگی خود جهان» میداند، «جهانی که آنچنان مختلــــف و رنگارنگ شــــده اســــت که یافتن یــــک لنگرگاه ســــکون و دیدی فراگیر بسیار دشوار شده است».

«امــــا آیــــا دردی کــــه از درون ما را میخــــورد از میان میرود؟ افســــوس کــــه خــــود پاســــخ ایــــن پرســــش را نمیدانیم.»

محتــــوای اصلــــی نقــــد اینجانــــ­ب بــــه دکتــــر شــــایگان عبــــارت از طرح ایــــن پرســــش اســــت: آیــــا براســــتی راهی وجــــود ندارد تــــا مــــا بتوانیم از ایــــن هویــــت چهلتکــــه و پــــاره پــــاره خویــــش و از ایــــن حالــــت بیمارگونه اســــکیزو­فرنیک فرهنگی، که اسیر آن گشــــته ایم، رهایــــی یابیــــم؟ آیا هیچ محوری نمیتوان یافت تا ما را از این سرگشتگی وجود شــــناختی، پراکنده بــــودن و ریــــزومو­ار زیســــتن برهاند؟ آیا در برابر ما هیچ لنگرگاه ســــکون و دیدی فراگیر وجود ندارد؟

دکتر شــــایگان بــــرای یافتن راهی در بــــازار مــــکاره جهــــان معاصــــر، بدرستی ما را به برقراری یک اعتدال میــــان روح و عقــــل، میــــان هویــــت ســــنتی و هویت مدرن یــــا میان دین و معنویتگرای­ــــی شــــرقی بــــا علم و عقلگرایی جدید دعوت میکند و ما را از افــــراط و تفریط و از غربزدگی و غرب ستیزی برحذر میدارد:

«امــــا بایــــد دانســــت کــــه پذیرش دوبــــاره ســــرزمین روح تنها بــــا اعاده صریــــح حقوق خرد ممکن اســــت.» بدین منظور وی ما را به دســــتیاب­ی به یک هویت مرزی و بینابینی در میان دو حیطــــه فرهنــــگ ســــنتی و قلمرو فرهنگ مدرن دعــــوت میکند. دکتر شایگان به نقل از مک الرن میگوید: این هویت جدید مرزی،

«نه به معنای نفی دیونوسوسوا­ر خــــرد اســــت و نــــه غوطــــه ور خوردن کورکورانــ­ــه در اســــطوره­های واهــــی، بلکه تالشی اســــت برای دربرگرفتن و طلبیــــدن خاطره بدنهــــای لرزانی کــــه بــــه علــــت تجــــاوز مدرنیســــ­م به وجه تمایز فردی، به بوته فراموشــــ­ی سپرده شدهاند.»

دکتر شــــایگان دو موضــــع افراطی نســــبت بــــه مدرنیته و تمــــدن جدید غربــــی را نفــــی میکنــــد. وی بــــه تبع هارولــــد بلــــوم بــــه وجود یــــک نظام اصیــــل غربــــی قائل و معتقد اســــت که امروزه جهان بینــــی و ارزش های مدرنیته بخــــش و الیهای از هویت ما را تشکیل میدهد و انکار آن به منزله مبارزه با بخشــــی از هویــــت خودمان است:

«از زمــــان ظهــــور مدرنیتــــ­ه، ایــــن تمدن دیگر بــــه حیطه غرب محدود نیســــت. تمــــدن غــــرب بــــه برکــــت نهادهــــا­ی اجتماعی ـ سیاســــی خود، میــــراث کل بشــــریت شــــده اســــت. همه ما بــــا وجود خاســــتگا­ه و هویت فرهنگیمان غربی هستیم.»

نویســــند­ه «افســــون زدگی جدید» به کمک ادبیات پســــت مدرنیستی، هم به نقد استیالی مطلق عقالنیت غربی و هم بــــه انتقاد از بنیادگرایی و موضع کینه توزانه نسبت به فرهنگ و تمــــدن غرب میپــــردا­زد و خواهان این اســــت به نحــــو توأمــــان از نوعی معنویتگرای­ــــی شــــرقی به مــــوازات عقالنیــــ­ت انتقادی مدرن دفاع کند و در عین حال به کاستیهای هر یک از آنها نیز اشاراتی دارد.

دکتــــر شــــایگان خواهــــان تأکید بر این امر اســــت کــــه «پذیــــرش دوباره ســــرزمین روح تنهــــا با اعــــاده صریح حقــــوق خرد ممکــــن اســــت» و ما را به این امر دعــــوت میکند که باید به نحــــوی میــــان تفکر عرفانی ـ شــــرقی بــــا نگــــرش عقلــــی ـ علمــــی مــــدرن وحــــدت و هماهنگــــ­ی ایجــــاد کنیــــم. اما آیا ایــــن همــــان آرزوی دیرینهای نیســــت که همواره در میان متفکران و مصلحان مــــا از ســــیدجما­لالدین اســــدآبا­دی گرفته تا اقبال، شریعتی و ســــروش وجود داشــــته اســــت؟ آیا پــــروژه اجتماعــــ­ی ـ فرهنگــــی­ای کــــه امروز در دیار ما «روشــــنفک­ری دینی» خوانــــده میشــــود حاصــــل چیــــزی جــــز آرزوی آشــــتی دادن ارزشهای دوران روشنگری و عقالنیت مدرن با ارزشهای که ِن دینی و ســــنتی یا، به تعبیر دیگر، پیونــــد دادن دل و عقل بوده است؟

اما ما هنوز نتوانســــ­تهایم از صرف نوعی التقاط و کنار هم گذاشــــتن این ارزش ها و جهان بینیهای متعارض فراتــــر رفتــــه و به یــــک نظــــام فکری وحدت بخش دســــت یابیــــم. به این اعتبار، افســــون زدگی جدید گامی به جلو محســــوب نمیشــــود،هرچند که جهتگیری کلی مســــیر را بدرســــتی نشان میدهد.

دکتــــر شــــایگان از ظهــــور نوعــــی معنویتگرای­ــــی جدیــــد در دل بشــــر امــــروز ســــخن میگویــــد و بــــر همیــــن اســــاس مــــا را بــــه عرفــــان و معنویــــت شــــرقی دعــــوت میکنــــد. امــــا وی هیچگونــــ­ه اصــــول و مبانــــی وجودشــــن­اختی، معرفــــت شــــناختی و انســــان شــــناختی­ای را عرضــــه نمیکنــــد که بــــر اســــاس آن عرفان و معنویتگرای­ی قابل دفاع باشــــد. به همین دلیــــل عرفانی که وی روی آن دســــت میگذارد تا ســــر حد حاالتی روانشــــن­اختی تقلیــــل مییابد. حتی گاه به نظر میرســــد که دکتر شایگان هنوز اســــیر وجودشناســ­ــی و معرفت شناســــی دکارتی ـ کانتی است، یعنی اسیر آن نحوه نگرشی که آدمی را م ِن بستهای تلقی میکند که فاقد توانایی فرا روی و استعال به سوی وجود یا امر قدسی است:

«پنجره فراســــوی جهان همچنان بــــه روی مــــا بســــته اســــت، چــــرا کــــه قطبنمایـــ­ـی نداریــــم کــــه در تعیین جهــــت یاریمان دهد یا برای جهش بــــه آن ســــو و دســــتیاب­ی بــــه ســــطوح دیگری از ادراک دستگیرمان باشد.»

«همیــــن مــــأوای فراسوســــ­ت کــــه تقارن انــــواع، هماهنگــــ­ی بینش ها و تشــــابه رابطهها و تناسبات را موجب میشــــود... همین منزلــــگا­ه مفاوضه اســــت که از افق شــــناخت مــــا خارج است. غیبت «رســــمی» این منزلگاه اســــت که میان شیوه هســــتی و شیوه شناخت ما شکاف ایجاد کرده، میان محسوس و معقول فاصله انداخته و پیوند آن را در «هرمنوتیکی فرارونده و استعالیی ناممکن ساخته است».

دکتــــر شــــایگان آنجــــا کــــه جهانشناســ­ــی منــــدرج در عرفــــان هنــــدی و در دیدگاههـــ­ـای شــــانکار­ا را بواســــطه تمثیلهایــ­ــی بازگو میکند، اظهار میدارد:

«آنچه در ایــــن مثالها مورد نظر ماســــت، دقیقاً فضای فراســــوی این جهان... اســــت، تا آنجا که میدانیم عــــالوه بــــر آنکه مــــا هیچ وســــیله ای برای رخنه کردن به چنین فراســــوی­ی نداریــــم، خود ایــــن قلمروهــــ­ا نیز در چارچوب رسمی شــــناخت مدرن ما هیچ جایگاه ویــــژه و محلی از اعراب ندارند.»

همانگونـــ­ـه که ایــــن جمله اخیر و نیــــز عبارات متعدد دیگــــری در متن نشان میدهد، دکتر شایگان در میان ســــطوح مختلف آگاهــــی، محوریت را بــــه شــــناخت مــــدرن مــــا، یعنــــی عقالنیت انتقادی و علمی میبخشد و شناختهای اسطوره ای را بهدلیل نقدناپذیری آن میکوشــــد در ســــایه معرفت مدرن ما قرار دهد:

«تنهــــا هویت مــــدرن ماســــت که صاحــــب قــــوه نقد اســــت، تنهــــا این هویت میتواند همــــه چیز را به بوته نقد کشــــد ...و ارتباطــــ­ات همه جانبه آنها را میسر سازد، یعنی جهانهایی را که در اعصــــار مختلف میزیند، به هم پیوند دهد.»

«شــــیوهها­ی مختلف شناخت که ذهن ما در سیطره آنهاست، هر یک کلید خاصی برای تفســــیر میطلبد. هماهنگــــ­ی عمــــودی میــــان ایــــن شــــیوهها، دشــــوارت­رین وظیفه انسان اســــت. با این حال چنیــــن ارتباطی... مســــتلزم تحقــــق دو شــــرط اساســــی اســــت: نخســــت وجود آگاهی مدرن بازتابنـــ­ـده و خــــودآگا­ه که قادر اســــت رّد و نشــــان اعصــــار را در کنار یکدیگر قرار دهد و آنها را در چشــــم اندازی دربرگیرنــ­ــده در معــــرض دید گذارد، دوم، گشاده نظری و سعه .»...ردص

می بینیم که دکتر شــــایگان وجود آگاهی مــــدرِن خودآگاه را نخســــتین شــــرط بــــرای تحقق نظامــــی وحدت بخش از شیوههای مختلف شناخت میداند. ایشــــان بدرستی ما را به گام نهادن در راه ســــوم دعــــوت میکند، راهــــی کــــه میکوشــــد بــــر دوگانگــــ­ی مراحــــل و حیطــــه هــــای متعــــدد آگاهیهای حاصل از ســــنت و دوران مدرن غلبه کند.

لیکن گویی خــــود از یافتن چنین راهــــی ناامید اســــت. در عبــــارت زیر، وی ابتدا بر ضرورت یافتن راه ســــوم دست میگذارد اما در عبارت بعدی یــــأس و ناامیدی خویــــش را از یافتن یــــک چنین راه وحدت بخشــــی برای حیطههــــا­ی گوناگــــو­ن آگاهی آشــــکار میکند:

«مــــا در محل تالقــــی حیطه های متعدد تأویل {هستی} قرار داریم.... پــــس بایــــد ایــــن مراحــــل {آگاهی و تاریخــــی} را دوبــــاره ارزیابی کرد و در ســــرزمین­ی که از آِن خودشــــان است جــــای داد. این هنر ترکیب و ســــامان بخشــــیدن بــــه فضاهــــای ناهمگون بــــه گمــــان مــــن راه ســــوم و تــــازهای اســــت؛ راهی اســــت که هم از تقلیِل حاصِل از شناخت یکدست اجتناب میکند و هــــم از توهمات آرمانهای تحققناپذیر. با اختیار این راه شــــاید بتوانیم بر دوگانگی شــــخصیت خود غلبه کنیم، یا به عبارت دیگر شــــاید بتوان این راه را، راه دوپارگی آگاهانه و رام شده تلقی کرد.»

ایــــن عبــــارت آخــــر و تعبیــــر «راه دوپارگــــ­ی آگاهانــــ­ه و رام شــــده» از ناتوانــــ­ی و ناامیدی دکتر شــــایگان از دســــتیاب­ی به یک نظــــام معرفتیای حکایــــت میکنــــد که بتواند مــــا را در غلبه بر دوگانگی شــــخصیت خود که حاصل از تعارضات سطوح مختلف آگاهی اســــت، یاری دهد. دفاع دکتر شــــایگان از نظریه مشــــهور ابن رشد، مبنی بــــر وجود حقیقــــِت مضاعف، آشــــکارا بــــاور وی، مبنی بــــر نبود هر گونه نظام وجودشناختی و معرفت شــــناختی وحدت بخش به شــــقوق مختلــــف آگاهیهای مــــا و در نتیجه نبــــود راهــــی بــــرای غلبه بــــر هویت دوپاره و اســــکیزو­فرنیک ما را نشــــان میدهد.

ایــــن مقاله اگرچه بــــا جهتگیری کلــــی دکتر شــــایگان موافق اســــت و همچون وی میپذیــــر­د که عرفان یا معنویتگرای­ــــی شــــرقی و عقالنیت مدرن هــــر یک ســــطحی از ســــطوح گوناگــــو­ن آگاهــــی هــــای بشــــری را تشــــکیل میدهند، که امــــروز توأمان در ما حضــــور دارند، لیکــــن نگارنده صرفاً خواهان دســــت گذاشتن روی این نکته است که زمانی ما از هویت اسکیزوفرنی­ک، پاره پاره و چهل تکه فرهنگــــی خودمان خارج میشــــویم که ســــطوح گوناگون آگاهی را در یک نظام واحد وجودشناختی، معرفت شــــناختی و انسان شــــناختی وحدت و هماهنگــــ­ی بخشــــیم. درغیــــر ایــــن صورت، ما در نحوه ای از آشــــفتگی، بیسروســــ­امانی و برخــــورد­اری از هویتــــی چهل تکــــه و پاره پــــاره باقی خواهیم ماند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran