Iran Newspaper

برتری روزنامه خوانی بر «مجازی گردی»

معلم مشهدی دانش آموزان خود را تشویق به خواندن و تحلیل مطالب روزنامهها میکند

- یوسف حیدری

در روزهایی که سرانه مطالعه مردم روند نزولی در پیش گرفته است و دیگر حتی خبری از روزنامه خوانهای حرفهای نیســـت یک معلم دبیرستانی دست به ابتکاری جالب زد. دبیر درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دبیرستان باقریه مشهد سرفصلهای این کتاب را با تشـــویق بچهها به خواندن روزنامهها تدریس میکند. دانشآموزان مدرسه این روزها به جای رفتن به فضای مجازی و تلف کردن ســـاعتهای مفیدشـــان در این فضا با در دســـت داشـــتن روزنامه بهدنبال موضوع جذابی میگردند تـــا درباره آن در کالس درس بحث کنند. صفحات رنگی روزنامهها سرمشـــق دانشآموزان­ی است که بهدنبال آموختن نکتهای در زندگی هستند. 300 دانشآموز دبیرستان باقریه چند ماهی است که به روزنامه خوان حرفهای تبدیل شدهاند و در زنگهای تفریح یا کالس درس بحثهای داغی بر سر موضوعات روز بین دانشآموز یا معلم کالس برقرار است. «امیـــر موغاری» دبیـــر درس تفکر و ســـبک زندگی ایده روزنامـــه خوانی در کالس درس را مطرح و توانســـت آن را با موفقیت اجـــرا کند. خواندن خبر کاهش ســـن اعتیاد به 15 ســـال و گرایش کم افراد باســـواد و روزنامه خوان به ســـوی اعتیاد انگیزهای شد تا ایـــن معلم طـــرح تدریـــس کتاب درســـی تفکـــر و زندگـــی بـــر اســـاس مطالعـــه روزنامههــ­ـا را مطـــرح و اجرایـــی کنـــد. او کـــه از ســـال 77 در کســـوت معلم، دروس علوم و تفکر و ســـبک زندگـــی را تدریـــس میکند بـــا بیـــان اینکـــه اجـــرای ایـــن طرح تأثیـــر زیـــادی در عالقهمنـــ­د شـــدن دانشآمـــو­زان بـــه روزنامـــه داشـــته اســـت گفت: چنـــدی قبـــل مدیر کل بهزیستی گزارشی به رسانهها دادند که در آن از کاهش ســـن اعتیاد به 15 سال خبر داده بودند. همچنین ایشـــان گفتند که تحقیقات نشـــان داده اســـت افـــرادی کـــه از لحـــاظ مطالعـــه با ســـواد هســـتند و اهل تحلیـــل کردن هســـتند کمتر به ســـوی مصرف مـــواد مخـــدر گرایش پیدا میکنند. ایـــن خبر مرا به فکر وا داشت. متأسفانه سرانه مطالعه روزنامه در میان نوجوانان نزدیک به صفر است و بسیاری از آنها ترجیح میدهند در فضای مجـــازی وقت گذرانـــی کنند. بـــه ایـــن نتیجه رســـیدم اگـــر آنها به روزنامه خوانی و تحلیل گرایش پیدا روزنامـــه­ای را که بـــه آن عالقه دارند میتوانند مطالعـــه کنند و به کالس درس بیاورند.

بـــر اســـاس عالقـــه بچههـــا و موضوعاتـــ­ی کـــه آنهـــا در روزنامهها انتخـــاب میکننـــد در کالس بحـــث میکنیـــم و حتـــی اگـــر دانشآموزی عالقه داشته باشد که جدول حل کند هیچگاه مانع او نمیشوم. خودم نیز همراه آنها روزنامه مطالعه میکنم و در بحث آنها مشارکت دارم.

اجـــرای این طرح با نتایج بســـیار خوبـــی همراه بـــوده اســـت و بچهها به جـــای اینکه ســـاعتها در فضای مجـــازی وقت گذرانی کننـــد روزنامه مطالعه میکنند.

روزنامههای­ـــی که اگـــر درباره خبر یا گزارشـــی نظر یـــا انتقادی داشـــته باشیم میتوانیم براحتی با خبرنگار آن ارتبـــاط بگیریـــم درحالـــی که در فضای مجازی به منبع خبر یا کســـی که آن را بیان کرده اســـت دسترســـی نداریم و نمیتوان بهصحت آن خبر اطمینان پیدا کرد.

روزهـــای اول کـــه ایـــن طـــرح را آغـــاز کردیـــم بچهها مثـــل غریبهها بـــه روزنامه نـــگاه میکردند اما 300 دانشآموز این مدرسه این روزها در کنـــار مطالعه روزنامه با راه انداختن فراخوانـــ­ی (پویش) با شـــعار«بله به مطالعه، نه به موادمخدر» گامهای مهمـــی در عرصـــه فعالیتهـــ­ای اجتماعی برمیدارند.

 ??  ?? کنند و ســـواد رســـانهای آنها افزایش پیدا کنـــد بخوبی میتواننـــ­د مطالب کتاب درسیشان را یاد بگیرند. میدانســـت­م کـــه کتـــاب بـــه انـــدازه روزنامـــه کـــه عکـــس و صفحهبندی خاص دارند جذابیت ندارد و بچهها با خوانـــدن روزنامه بهتـــر میتوانند...
کنند و ســـواد رســـانهای آنها افزایش پیدا کنـــد بخوبی میتواننـــ­د مطالب کتاب درسیشان را یاد بگیرند. میدانســـت­م کـــه کتـــاب بـــه انـــدازه روزنامـــه کـــه عکـــس و صفحهبندی خاص دارند جذابیت ندارد و بچهها با خوانـــدن روزنامه بهتـــر میتوانند...

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran