Iran Newspaper

هدیه معنادار پاپ به اردوغان

-

گروه جهان/ ســفر رئیــس جمهوری ترکیــه بــه واتیکان پــس از ۹5 ســال و در شرایطی که ارتش ترکیه به شمال سوریه لشکرکشی کرده و خشــم افکار عمومی برخی کشــورها از جمله ایتالیا و واتیکان را برانگیخته به خــودی خود فاکتورهای الزم بــرای جلــب توجــه رســانههای بینالمللیو­جامعهبینال­مللراداشت اما پاپ فرانســیس، رهبــر کاتولیکهای جهان بــا اعطای یک هدیه معنــادار به رجب طیــب اردوغــان بر ایــن فاکتورها افزود. هدیه پاپ بــه اردوغان یک مدال برنز منقش به فرشــته صلح بــود که در واقــع تلویحــاً از رئیس جمهــوری ترکیه میخواست به دنیایی مبتنی بر صلح و عدالتبیندی­شد.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از «والاســتری­ت ژورنــال»، دیــدار 50 دقیقــهای اردوغــان بــا پــاپ در واتیکان در حالــی کــه معترضان به لشکرکشــی ارتــش ترکیــه علیــه کردهــا مقابــل واتیــکان تظاهــرات برگزار کرده و شــعار میدادند، بــا محوریت مســأله قدس و اقــدام دونالد ترامــپ، رئیس جمهوری امریکا در به رسمیت شناختن این شهر بهعنــوان پایتخت اســرائیل انجام شــد و دوطــرف در ایــن زمینه بحــث و تبادل نظــر کردنــد. امــا مســأله قــدس باعث نشد، رهبر کاتولیکهای جهان به خاطر جنگ شــمال ســوریه طعنــهای ظریف و معنــادار بــه رئیــس جمهــوری ترکیــه نزنــد. او درحالــی که داشــت یــک مدال برنز منقش به فرشته صلح به اردوغان میداد، گفت: «این فرشته صلحی است کــه برعفریت جنــگ غلبه میکنــد.» او فرشــته صلح را نمــاد دنیــای مبتنی بر صلح و عدالت دانست.

پــاپ در ســال 2014 نیــز یــک نمونه از ایــن مــدال برنــز را بــه بــاراک اوبامــا، رئیس جمهــوری ســابق امریــکا هدیــه داده بــود. اینکــه اردوغان و پــاپ در این دیدار 50 دقیقهای که حدود نیم ساعت طوالنیتر از دیدارهای معمول پاپ بود، چه گفتند و چه شــنیدند، رسانهای نشد اما ناگفته پیداســت که پاپ فرانســیس اقدامات ترکیه در شــمال سوریه را تأیید نمیکند. کاردینال ماریو زناری، نماینده پــاپ در دمشــق نیــز همــواره خواســتار توقف خشونت در سوریه است. اردوغان پیش از این دیدار گفته بود با پاپ درباره مبــارزه بــا تروریســم و بحــران ســوریه گفتوگو خواهد کرد. برخی تحلیلگران نیز پیشبینی کــرده بودند، در این دیدار مســائل حقــوق بشــری، حفــظ امنیــت اقلیــت مســیحی در ترکیــه و مشــکالت دررابطــه بــا بــه رســمیت شــناختن داراییهای کلیساهای کاتولیک در ترکیه مــورد بحــث قــرار گیرد.اردوغــان عالوه بر دیدار با پــاپ با همتای خود در رم نیز دیــدار کرد. این دیدار هم در حالی انجام شــد کــه معترضان بــه عملیات شــاخه زیتون ترکیه در یک کلیسا در شهر تورین ایتالیــا تجمع کــرده بودنــد و میگفتند، اردوغــان از واژه «شــاخه زیتــون» کــه در مســیحیت نمادی از صلح اســت، برای جنگسوءاستف­ادهکردهاست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran