Iran Newspaper

بازگشت به موسیقی ارزشمند ایرانی وظیفه همه ماست

مانی رهنما در نشست خبری تازهترین کنسرت خود عنوان کرد

- ندا سیجانی

مانــی رهنمــا از جملــه خواننــدگا­ن نســل اول موســیقی پــاپ بعــد انقالب اســت، هنرمندی که اصــول خوانندگی را بــا بابــک بیــات آغــاز کــرده و همچنــان بــا گذشــت ۰۲ ســال از فعالیــت هنــریاش ایــن اســلوب کاری را ادامــه داده اســت. او درمــورد تغییــر ســبک کاریاش و بــه روز بــودن با دیگر خواننــدگا­ن پــاپ بــه «ایــران» میگویــد: مــن همــه خوانندگان را دوســت دارم امــا هیچ گاه در خوانــش و کاراکتــر صدایــم تغییــری ایجاد نخواهم کرد. اما درتنظیم و تا حدودی ملودی کار تــا آنجا که باعث ایجاد تغییراتی در کاراکتر صدایــم نشــود کارهایــی انجــام دادهام و در آلبــوم جدیدم که مدت بســیاری ازکار روی آن میگذرد این تغییرات قابل مشاهده است.من ســعی کــردهام در عین وفاداری به شــخصیت خوانندگیام به موضوع متفاوت و به روز بودن نیز توجه کنم.

بابــک صحرایــی شــاعر و ترانــه ســرا نیــز درادامــه صحبتهــای ایــن خواننــده گفــت: دراین چهل سال اخیر تعدادی ازخوانندهه­ای موســیقی رعایــت کردنــد و مراقــب بودنــد تــا تابــع جریانــات روزموســیق­ی نشــوند. عمــده آثارموســی­قی پــاپ کــه عمرماندگار­یشــان تا به امروز کشیده شــده است (از دهه ۰7) قطعاتی هستند که شــاخصهای موسیقی جدی را دارا بودنــد. بنابرایــن با مــرور بــر آلبومهــای مانی رهنما طی ۰۲ ســال گذشته خواهید دید او یک خواننده پاپ کالســیک است و توانایی عجیب و غریبی در سبکهای مختلف موسیقی دارد.

مانی رهنما در نشســت رســانهای تازهترین کنســرت خــود کــه روز سهشــنبه 7۱ بهمــن ماه در فرهنگســرا­ی ارســباران برگــزار شــد گفــت: میگویند بنــده به خوانندگان جدید حســادت میکنــم در حالــی کــه اصــالً اینطور نیســت و مــن به همه خوانندگانی کــه در حال حاضر به فعالیت مشــغول هســتند احترام گذاشــته و از کارهای آنهــا لذت میبرم. بعــد از فوت بابک بیــات خیلیها فکرمــی کردنــد دوره کاری من و ســایر دوســتان از جملــه حمید حامــی تمام میشــود درحالیکه واقعاً این طورنبود. در این راه افــرادی چــون بابــک صحرایــی بودنــد کــه کمک بسیار قابل توجهی کردند.

او بــا انتقــاد از شــرایط ایــن روزهــای ملودیســاز­ی در موســیقی پــاپ بیان داشــت: کپیبــردار­ی از ملودیهــای یونانــی و ترکــی خســتهکنند­ه شــده اســت. متأســفانه برخــی موسیقیها، دیگر شکل موسیقی ندارد و تبدیل به نوحه شــده است و جایی در موسیقی ندارد. من بر این باورم بازگشت به موسیقی ارزشمند ایرانی وظیفه همه ماست.

مانــی رهنمــا درمــورد حضــور نداشــتن خواننــدگا­ن نســل اول موســیقی پــاپ در جشــنوارهه­ایی چون جشــنواره موســیقی فجر بــه «ایــران» گفــت: خوانندگانـ­ـی چــون من از جملــه کســانی بودیــم که جشــنواره موســیقی پــاپ را ســال 77 بــا حضــور آقای بابــک بیات و دیگــر دوســتان راهاندازی کردیــم. آن دوران بهدلیــل ۰۲ ســال حضــور نداشــتن موســیقی پاپ روی صحنه توانســتیم جشــنواره گسترده و پربــاری را برگــزار کنیم و چــون رقابتی دراین جشــنواره وجود نداشــت بعد سالها و درعین نابــاوری عاشــقانهه­ای خــود را ســردادیم کــه بازخوردهای بسیاری داشت. بهطور مثال من توانستم بهعنوان خواننده جایزه ستاره طالیی آواز را بهدســت آورم و زنــده یــاد بابــک بیــات هــم جایزه ســتاره طالیــی بهترین آهنگســاز را دریافت کند.

او درادامــه افــزود: تعجــب مــن این اســت کــه درایــن جشــنوارهه­ا آنچــه کــه مــورد نظر و وضعیــت حــال حاضر ما اســت وجــود دارد و مشکلی هم دراین باره نداریم اما گویا دوستان اینگونه نیســتند، حاال نمیدانم این مســأله به تهیهکننــد­گان کار برمــی گــردد یــا چیزدیگــری اســت امــا حداقــل ایــن انتظــار وجــود دارد که برگزارکنند­گان جشــنواره از طیفهای گسترده موسیقی بهره ببرند؛ البته تا به امروز این اتفاق رخ نــداده و امیــدوارم ازســال هــای آینده همه خوانندگان در جشــنواره موســیقی فجر حضور داشته باشند.

محمدرضا عقیلی آهنگســاز و تنظیمکننده موســیقی نیــز در ادامــه صحبتهــای رهنمــا گفــت: جای تأســف اســت که بخــش رقابتی از موســیقی پاپ حذف شــده و تنها به آلبومهای موســیقی میپردازند. این دوســتان براین نظر هســتند کــه هنرمندان موســیقی پــاپ فقط در بخش گیشــه جشــنواره حضور داشــته باشند و از ایــن کار بــرای رونــق بخشــیدن به جشــنواره استفاده میکنند.

مانــی رهنمــا در بخش دیگــر صحبتهای خــود به کنســرت پیــش رو اشــاره کــرد و افزود: در ایــن کنســرت رویکرد مــا به موســیقی کامالً متفــاوت اســت و ضمــن اجــرای قطعاتــی که بیشــترین اســتقبال را داشــته، تــالش داریــم فضــای متفاوتــی را پیــش روی مخاطبــان قــرار دهیــم کــه امیــدوارم بــا حمایــت و توجه محمدرضــا عقیلــی و رضا تاجبخش کنســرت باکیفیتی برگزار شود.

محمدرضا عقیلی کــه تنظیم قطعات این کنســرت را برعهده دارد اظهار داشــت: اجرای این کنســرت با ارکســتری متشــکل از ســازهای زهی و کالســیک و ســازهای مرتبط با موسیقی الکترونیک خواهد بود. البته با توجه به شرایط این روزهای اجراهای زنده موسیقی پاپ، ما کار بســیار ســختی را انجام میدهیم اما امیدوارم این راهی که برای اجرای یک کنسرت باکیفیت انتخاب کردیم بتواند مورد توجه قرار گیرد.

کنسرت مانی رهنما روز جمعه 4 اسفند در ســاعت ۹۱ به تهیــه کنندگی صبــا راد و رهبری ارکســتر رضــا تاجبخــش در ســالن همایــش ایرانیان برگزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran