Iran Newspaper

فساد و رانت میتواند نقطه آغاز گفت و گوی ملی باشد

احســان قاضیزاده هاشمی، نماینده اصولگرا در گفتوگو با «ایران»:

- احسان بداغی

گفتوگــــو­ی ملــــی را از چــــه موضوعاتـــ­ـی میتــــوان شــــروع کــــرد؟ جــــواب احســــان قاضیزاده هاشــــمی، نماینده اصولگرای فریمان در مجلس به این ســــؤال مســــأله فســــاد اســــت. او در گفتوگــــو بــــا «ایران» میگوید که مسأله فساد به دلیل تأثیرات عمیقی که بر جامعه گذاشته و همین طور اهمیت خاص آن در گرهگشایی از مسائل اقتصادیمیت­واندنقطهشر­وعگفتوگوها بین جریانهای سیاسی باشد. او البته یک تبصره را هــــم به این اقدام اضافه میکند و آن اینکــــه چنیــــن گفتوگوهایـ­ـــی بایــــد ناظر به مسائل مردم باشند نه اختالفات جریانهایسی­اسی.

مدتی اســــت بحث گفتوگــــو­ی ملی در کشور نســــبت به قبل جدیتر شده است. آیاشماچنین­ضرورتیراقب­ولدارید؟

باید بپذیریم که مشکالت کشور اصالً یکی و دو تا نیســــت و ما با تعدد مشکالت در حوزههای مختلف مواجه هســــتیم. در همیناعتراض­اتدیماه هماینموضوع قابــــل مالحظه بــــود. دیگر در این شــــکی نیســــت که ما باید به یک درک مشترک، خصوصاً بر سر مشــــکالت جوانان و عبور از شــــرایط نا مســــاعد اقتصادی برســــیم. مسأله دیگر این اســــت که برای این مهم مانیازمندا­صالحجدیوعم­یقساختارها و رویهها هستیم چون تهدید و خطری که وجود دارد فراگیر اســــت و همه را شــــامل میشود. خطر هرج و مرج حتی میتواند معترضــــا­ن را هم در شــــرایط بــــه مراتب بدتریقرارد­هد.درهمیناعتر­اضاتاخیر شــــاهد بودیم که انتقــــاد­ات و اعتراضاتی به تمام جریانهای سیاسی کشور مطرح میشد. این نشــــان میدهد جامعه ما به شکل اورژانســـ­ـی نیازمند برخی اقدامات سریع است و برای این هم ما باید بتوانیم در بین ســــالیق مختلف بــــه یک مفاهمه مشترک برسیم و روی حداقلهایی توافق کنیم. از این منظر گفتوگوی ملی برای ما یک ضرورت اســــت. از منظر دیگری باید اشارهکنمکه­بحثهویتبخش­یملیهم یکی از ضرورتهای امروز کشــــور است که بایــــد آن را از طریق گفتوگو پیش ببریم. هویت بخشــــی ملی یعنی ایجــــاد رابطه فکــــری و اندیشــــه­ای بین اقشــــار مختلف مردم و خصوصاً نسل جوان با کشور. کشوربهچهمع­نا؟بهمعناینظا­مجمهوری اســــامی ایران یا بــــه معنــــای جغرافیای سیاسیواحدی­کهایراننام­دارد؟

به معنای کل ساختار سیاسی، فکری و ذهنی حاکم در ایران. ما االن با یک سری موجهــــای جدی خــــروج از کشــــور مواجه هســــتیم که دیگر تنها محدود به نخبگان هــــم نیســــت. قســــمت زیــــادی از خروج فعلی از کشور با هدف یافتن کار و اشتغال است که به کشورهای ضعیفی هم انجام میشــــود. بنابراین مشکالت ما در شرایط فعلینهمخصو­صبهحوزهخاص­یاست و نه قشر خاصی. حتی آن کسی که با ثروت زیــــاد در باالی شــــهر هم زندگــــی میکند دچار مشــــکل اســــت. امنیــــت اقتصادی و چشــــم انداز آینــــده را که کنــــار بگذاریم، آلودگــــی هوا و بحــــران آب و ترافیک و این دستمسائلفق­یروغنینمیش­ناسند. خب قدم خود شــــمای نوعی برای چنین گفتوگووهمگ­راییچهبوده؟

مــــا االن در مجلس درصدد هســــتیم که یــــک همگرایی بین نمایندگان نســــل جــــوان ایجاد کنیــــم و بر ســــرًموضوعاتی تصمیم ملــــی بگیریم. مثــــال یکی خارج کردن بازنشســــ­تگان و مدیران سالخورده از خدمت اســــت که از یک ســــو سیستم را سنگین و کند میکنند و از سوی دیگر جای جوانــــان را هم میگیرند. االن بر ســــر این موضوع به طور مثال یــــک وفاقی در بین نمایندگان مجلــــس و خصوصاً جوانان از گرایشهای مختلف به وجود آمده است. حاال اینکــــه توقع مــــردم از گفتوگوهایی که ما از آن حرف میزنیم صرفاً سیاســــی باشد، به نظر برداشت درستی نمیرسد. اما قبول هم دارید که صرفاًخواســــته مردم اقتصادینیس­ت؟

برداشت من این است که االن مسائل اقتصادی و معیشــــتی و آثار اجتماعی آن بر مســــائل سیاســــی غلبه دارد. بنابراین، ایــــن نکتــــه را قبــــول دارم کــــه چهرههای شاخص جریانهای سیاسی جلو بیفتند تــــا گفتوگوهایـ­ـــی شــــکل بگیرد امــــا این گفتوگوهـــ­ـا باید ناظــــر به مســــائل ملی و مشــــکالت مــــردم باشــــد نــــه اختالفات فیمابینخود­شان. اینمسألهرا­کهگرههمینم­سائلاقتصاد­ی مــــا در حــــوزه سیاســــت اســــت را معتبر میدانیدیان­ه؟

اینکه ما به یک تفاهم سیاسی در کشور برسیم شــــرط الزم ما است. ضمن اینکه همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسند و بداننــــد موضوعشــــ­ان چیســــت. یکی از مهمترین مشــــکالت ما در حوزه سیاسی این اســــت که مشکل موضعبندی داریم. اوالً همــــه موضوعــــا­ت را با هــــم قاطی و مخلوط میکنیم و نمیتوانیم هیچ کدام را به نقطهای برســــانی­م. ثانیاً موضوعات را خیلــــی عام و گســــترده میبینیم که به طور طبیعی باعث میشــــود شاخ و برگ بحثها زیاد شــــود و انســــجام گفتوگو و بحثها از بین برود. االن آیا جریان اصولگرا این آمادگی را دارد که بیاید و بر ســــر مســــائلی که فکر میکند مهم هســــتند با گروههــــا­ی دیگر گفتوگو کند؟ چون همین بحث گفتوگوی ملی به شکل دیگری در مجلس هم قب ًا مطرح شــــده بود اما آنطور که انتظــــار میرفت، پیشرفتیازآ­نندیدیم.

اتفاقاًدرمجلسسنگب­نایایندست همکاریها و گفتوگوها در حال گذاشته شدن است. همین مسأله تعیین تکلیف بازنشســــ­تگان و لزوم تغییر نسل مدیران یکــــی از مســــائل مهمی اســــت کــــه روی آن اتفاق نظــــر داریم. امــــا اینکه نیازمند گفتوگوی جدی در حوزههای سیاســــی، اقتصادی، معیشــــت مــــردم، فرهنگی و امثال آن هستیم حرف درستی است و ما از آن استقبال میکنیم. فکــــر میکنید چه مســــائلی وجــــود دارند که میتوانند دروازه ورود گروههای سیاسی بهمیدانگفت­وگویملیباش­ند؟

موضوعات متعددی وجــــود دارد. به طور مثــــال اینکه چرا خروجــــی برجام تا االن خیلی خود را در ســــفره مردم نشان نــــداده؟ هر گروهی بــــرای این یک نظری دارد. یــــا اینکــــه چــــرا برنامهریزی­های ما علی رغم شــــعارها­یی کــــه میدهیم روز بــــه روز از فعالیتهـــ­ـای صــــادرات محور فاصله میگیرد؟ از این دست موضوعات میتــــوان زیاد مطرح کــــرد اما به نظر من بحــــث فســــاد و رانــــت یک بهانــــه خیلی خــــوب برای این گفتوگوهاسـ­ـــت. از یک ســــو بحــــث رانــــت اصــــالً اصالحطلب و اصولگــــر­ا نمیشناســـ­ـند. بعد هــــم اینکه رانت و فساد عمالً قسمتهای مهمی از اقتصاد ما را که میتوانســـ­ـت تولید ثروت کند، فلــــج و زمینگیر کرده اســــت. از یک منظر دیگر هم فراگیر شدن فساد و رانت حتی اگر در شــــرایطی باشــــد کــــه جامعه وضع اقتصادی خوبی داشــــته باشد، آثار روانی آن در ابعاد اجتماعی بسیار عمیق هستند که شــــاید ســــادهتر­ین آنها فراگیر شــــدن حس تبعیض و بی عدالتی است. بــــه نظر من گروههای سیاســــی با همین موضوع فســــاد بایــــد یک کار جســــوران­ه و مهــــم بکننــــد و آن هم برخــــورد جدی با افرادی در جریان خودشان است که درگیر این مسأله هستند. یعنی جریان اصولگرا یا اصالحطلـــ­ـب یا اعتدالــــ­ی و هر جریان دیگری، اگر فسادی را از یکی از افراد خود دیــــد، باید خودش در صــــف اول مطالبه برخورد با آن باشد. ایــــن تقاضای شــــما آیــــا قــــدری فانتزی و انتزاعینیس­ت؟

نه. شــــاید آرمانی باشــــد امــــا انتزاعی نیســــت. این اتفاقی اســــت کــــه در خیلی از کشــــورها افتــــاده، پــــس در ایــــران هــــم میتــــوان آن را تکــــرار کــــرد. وضعیت ما کامالً مشخص است و نباید بر سر برخی واقعیتها تعارف کنیم. مثالً سیر نمودار اعتمــــاد عمومی در جامعه ما یک ســــیر نزولی است.

در همیــــن اعتراضات دیدیم که برای اولیــــن بار علیــــه دو جریان اصلی کشــــور شــــعار داده شــــد. بازســــاز­ی ایــــن اعتماد یک کار ســــریع و اثربخش میخواهد و به نظر من شــــروع اقداماتی در جریانهای سیاســــی مختلف برای مبــــارزه داخلی با فساد یکی از مهمترین کارهایی است که میتواند اعتماد را مجدداً بازســــاز­ی کند. این اعتماد اگر بازســــاز­ی نشود، گروههای سیاســــی هــــر برنامــــه­ای هم که بــــه طور مشترک داشــــته باشــــند نمیتوانند نظر مثبت عمومی را نسبت به آن جلب کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran