Iran Newspaper

بهدنبال قناتهای تهران -

- نصراهلل حدادي

طی دو شــماره در هفتههای گذشــته، برای شما از قنوات و چشمههای تهران گفتم و هنوز «چشمهعلی شهرری» در کنار چشمه حصارک جماران، آبدهی خوبی دارند و دیگر خبری از «سرچشمه» نیست و تنها نامی از آن باقی مانده اســت. این چشــمه گویا در دوران محمدشاه در دو نقطه مظهر داشته. ابتدا اندکی دورتر از «حمام نواب» در کوچه شــهید هداوند در سمت شرقی خیابان سیروس و مظهر دوم، در ابتدای خیابان پامنار فعلی، منشــعب از خیابان امیرکبیر و در برابر محل تجاری ســفارت روســیه در تهران و در نزدیکی حصارشــاه تهماســبی و دروازه شمیران عقیق. با توجه به هشدار وزیر نیرو که سال 6۹ را خشکترین سال، طی 47 سال گذشته اعالم کرده و همچنین آنچه که عیسیکالنتر­ی در مقام مسئول حفظ محیطزیست، مبنی بر عدم توســعه فضای سبز و بخصوص چمنکاری، گوشزد کرد، باید کمربندها را سفتتر بست و برای جلوگیری از جیرهبندی آب، طرح و نقشه جدید ارائه کرد و بایــد پذیرفت تهــران و خطر کم آبی و بعضاً بیآبی، از این پس جدی اســت و بــا توجــه به توســعه بیرویه تهــران طی نیمقرن اخیــر و بلند مرتبه ســازیهای کارشناسی ناشده و مضر، بالیی را بر سر تهران آوردهایم که خدا عاقبتش را بخیر گرداند، انشاءاهلل، اما از آنجا که احیای قنوات- اگر وجود خارجی داشته باشند- از اهم کارها میتواند باشــد و گویا مســئوالن امر، نسبت به این مهم اهتمام دارند، نشانیمیگیر­یماز۹2قنات دایر تهران در سال 1334 و بعیــد میدانــم از ایــن ۹2 رشــته، اثری از آثارشان پیدا شود.

قنــاتالهی­ــه: از اراضــی حشــمتیه سرچشــمه میگرفــت و بــه ســمت خیابــان گــرگان و شــهید نامجو میآمــد و ســرانجام در محله فخرآبــاد در پارک امینالدوله،ظاهرمیشد.

قنات باغشــاه: از شمال غربی تهران سرچشــمه میگرفت به حوالی خیابان سلسبیل (رودکی) میآمد و وارد محوطه دانشگاه جنگ و پادگان باغشاه میشد.

قناتبهاءال­ملکوناصرال­ملک:از اراضی باغ صبا سرچشمه میگرفت، در نزدیکی ورزشگاه شیرودی، امتداد مییافت و به خیابان بهار و ملکالشعرا بهار میآمد.

قنات بهارستان: از اراضی حشمتیه آغاز میشد و به چهارراه گرگان میرسید و در ادامه به خیابان شهدا و باغ نظامیه (ضلعغربی میدان بهارستان) میرسید.

قناتبریانک:ازشرقبیمار­ستانامامخم­ینیسرچشمهم­یگرفتوبهمی­دان انقالب میرســید و در ادامه بهســمت شــرق میرفت و در خیابان حســامالدی­ن هفتچنارظاه­رمیشد.

قنات پامنار:از اراضی عباسآباد سرچشــمه میگرفت و خیابان شــریعتی را طی کرده و به خیابان حقوقی میرسید و سپس به خیابان صفیعلیشاه میرفت و به خیابان اکباتان میرســید و سرانجام در ابتدای پامنار مقابل سفارت روسیه، مظهرمییافت.

قنــاتجالل­یــه: از شــمال امیرآباد سرچشــمه میگرفت و به دانشــگاه تهران راه مییافت و آب مورد نیاز تهران دانشگاه را تا سال 1334 تأمین میکرد.

ادامهدارد...

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran