Iran Newspaper

تایمز آو ایندیا: سفر و سخنرانی روحانی در حیدر آباد هوشمندانه و تاریخساز بود

-

سفر حســن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند با واکنشهای فراوان رســانههای این کشور روبهرو شد. اغلب این رسانهها سفر روحانی را سفری که میتواند نتایج اقتصادی پر باری برای دو طرف داشــته باشد، توصیفکردند.

در ایــن بین روزنامه تایمز آو ایندیا نیز در شــماره دیــروز خود در چند مقاله و خبر این ســفر را پوشــش داد. ایــن روزنامه در یکی از مقاالت خود درباره ســفر رئیــس جمهوری ایــران به حیدرآباد نوشــت: بازدید حســن روحانــی، رئیــس جمهــوری ایــران از شــهر مسلمان نشین حیدرآباد و تالش او برای گفتوگوی فعــال بــا نخبــگان مســلمان ایــن شــهر حرکتــی هوشــمندان­ه بــود که بــر تالش ایــران برای به دســت گرفتن رهبری جهان اسالم تأکید میکند.

پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین ایران و حیدرآباد بــه بیــش از 500 ســال قبل و حکومت قطب شــاهی در این شــهر برمیگــردد. در طــول تاریخ بســیاری از حاکمان حیدرآباد بیــش از آنکه به حکومت مرکزی هند کــه امپراتوری مغــول بر آن حکمرانــی میکرد، نزدیک باشــند، روابــط نزدیکی بــا ایرانیان داشــتند. در واقــع هیچ شــهری در جهــان به انــدازه حیدرآباد تحت نفوذ ایران و فرهنگ و تاریخ و ادبیات آن نبوده است. دیدار حسن روحانی از مسجد «مکه» این شهر نیز که مربوط به دوره قطب شــاهی است، تأکیدی بر این ریشهها بود.

عــالوه بر این حیدرآباد، شــهری اســت کــه در آن شــیعه و ســنی در صلــح و آرامــش کنار هــم زندگی میکننــد. از همیــن رو تصمیم حســن روحانی برای ســفر بــه این شــهر با هدفــی که اشــاره شــد، انتخابی هوشمندانه بودهاست. زیرا بخش زیادی از سخنرانی حسن روحانی اختصاص به اتحاد مسلمانان جهان در حمایت از مردم فلسطین در برابر امریکا بود.

تایمــز آو ایندیــا عــالوه بــر ایــن مقالــه، در توئیتر خود نیز سخنرانی حســن روحانی در مسجد «مکه» حیدرآباد را تاریخساز خوانده بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran