Iran Newspaper

تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب شرق با فاینانس هندی

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با «ایران» تشریح کرد خادمی: توافق نهایی فاینانس 900 میلیون دالری هند در مورد راه آهن چابهار - زاهدان انجام شده و به امضای رؤسای جمهوری دو کشور میرسد

- عطیه لباف

هندیهـــا از مشـــتاقان اصلـــی توســـعه کریدور ریلی شـــمال به جنوب در شرق کشور هستند. کریدوری که با تکمیل آن فصل جدیدی در ترانزیت کاال در شـــرق ایران شروع خواهد شد. آن هم از طریق بندر چابهار که یکی از کلیدیترین بنادر ایـــران و حتی جهـــان به شـــمار میرود. ایـــن موضوع باعث شـــده کـــه هندیها مشـــتاقان­ه به دنبـــال ســـرمایهگ­ذاری در تکمیل شـــبکه ریلی شمال به جنوب در شرق کشور باشـــند. سرمایهگذار­ی مالی با ارزشـــی که ایـــران نیـــز از آن حمایت میکند و قرار است در جریان سفر کنونی حسن روحانی رئیس جمهوری به دهلی نو قـــرارداد این فاینانـــس (تامین مالی خارجی) بهطور رسمی میان طرفین به امضا برسد.

در این رابطه خیراهلل خادمی، معاون وزیر راه و شهرســـازی بـــه «ایران» گفت: توافقهای نهایی در مورد قیمت و نحوه انجام کار با شرکت دولتی «ایرکن» هند انجام شده و با امضای این قرارداد میان رئیس جمهـــوری دو کشـــور روند جذب فاینانـــس هنـــد بـــرای تکمیـــل راهآهن چابهار – زاهدان آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهـــ­ای حمل و نقل با بیـــان اینکه فاینانـــس 900 میلیـــون دالری هندیها بـــرای تکمیل این بخش از شـــبکه ریلی کشـــور یکی از مناســـبتر­ین فاینانسها در حوزه راه کشور اســـت، اذعان کرد: در مورد قیمت پروژه و ســـهم هر کشـــور در تکمیل آن در یک سال گذشته مذاکرات جدی انجام شد و هفته گذشته هیأتی از شرکت هندی به ایران آمدند. با حضور مدیرعامل و مجری تعیین شـــده برای این پروژه جلسات فشرده و چند کارگروه تخصصی تشکیل شد و در مورد قیمت و نحـــوه انجـــام کار توافق نهایی شـــکل گرفت. اکنون مـــا از نظـــر اجرایی آماده هستیم که با امضای دو رئیس جمهوری فاینانـــس را آغاز و روند اجـــرای طرح را تســـریع کنیـــم. ناگفته نماند کـــه در این تأمین مالی خارجی نحوه تعیین قیمت کار از جمله موفقیتهایی بود که به آن دست یافتیم. به این ترتیب که در تعیین قیمتها فهرستهای قیمتی ایران مبنا قرار گرفت و انجام عملیات بر اساس آن نهایی شد. ■ تکمیل 600 کیلومتر ریل با 900 میلیون دالر هندیها

راهآهـــن چابهار – زاهـــدان از جمله پروژههـــا­ی فعال ریلی کشـــور به شـــمار میرود کـــه پیشـــرفت فیزیکـــی کل آن 92درصد و میزان پیشرفت زیرسازی آن 47 درصد اســـت. در حـــال حاضر بیش از 2 هزار نفر هـــم در این پروژه فعالیت اجرایـــی انجـــام میدهند. امـــا خادمی میگوید که با تأمیـــن مالی خارجی این پروژه در 3.5 سال آینده حدود 3 هزار و 500 نفربه صورت مداوم باید کار کنند که پروژه در این مدت به اتمام برسد.

او ادامه داد: با محاسبات ما مجموع هزینه جهـــت اجرا و تکمیـــل عملیات ایـــن 600 کیلومتـــر حـــدود 900 میلیون دالر اســـت که امیدواریم در سفر رئیس جمهوری به هند موضوع قطعی شود و تأمین مالی آن نیـــز صورت گیرد. با این مبلغ بخشهای باقـــی مانده عملیات زیر ســـازی، رؤسازی، ریل گذاری، اجرای ایستگاههای مسیر، ارتباطات مخابراتی و سیگنالها تکمیل خواهد شد. ■ 70 درصد کار در دست ایرانیها

با وجود آنکه در اغلب فاینانسهای خارجـــی حجـــم بیشـــتر کار و تأمیـــن تجهیزات به دســـت کشـــور فاینانســـ­ور انجام میشـــود، خادمـــی میگوید: یک موفقیت دیگری کـــه در انجام این پروژه به دســـت آوردیم این است که زیرسازی و هم اجرای عملیات روسازی در ایران و توسط ایرانیها انجام خواهد گرفت. به این ترتیب امیدواریم بالغ بر 70 درصد 900 میلیارد توسط ایرانیها انجام شود و 30 درصـــد باقی مانده که همان خرید مصالح و تجهیزات نظیر ریل و ســـوزن است و همیشه هم وارد میشده، توسط هندیها انجام شـــود. این موضوع نوید بخش اشتغالزایی برای ایرانی هاست. ■ توسعه کریدور ریلی شرقی کشور

یکـــی از محورهـــا و مســـیرهای مهم ریلی کشـــور که عماً چابهار را به شبکه ریلی وصل میکند، همین مســـیر ریلی شـــمال به جنوب شـــرق کشـــور اســـت. مفهوم آن پوشـــش ریلی مناطق شرقی کشـــور از چابهار-ایرانشـــه­ر-زاهدانبیرج­ند به مشهد مقدس است.

در ایـــن بـــاره معـــاون وزیـــر راه و شهرســـازی گفت: با این پروژه ترانزیت بار شـــمال به جنوب در شرق کشور برای ما تسهیل میشود و میتوانیم ترانزیت ریلی به سمت افغانستان داشته باشیم. یعنی بار و کاالی افغانســـت­ان را از مسیر چابهار جابه جا کنیم. همینطور فرصت جابه جایی بـــار از طریق ترکمنســـت­ان و مرز ســـرخس به ســـمت دریا به عنوان کوتاهترین مســـیر دسترســـی به آبهای آزاد و اقیانوسهــ­ـا ایجـــاد خواهـــد شد.امیدواریم که با راه اندازی این مسیر و اتصـــال چابهار به شـــبکه ریلی فصل جدیـــدی در ترانزیت کاال در شـــمال به جنوب شـــرق کشـــور ایجاد و در مجموع کشور از آن منتفع شود.

او ادامـــه داد: یکـــی از اهـــداف و روشهای رشد اقتصادی و اشتغالزایی در هـــر کشـــور اســـتفاده از منابـــع مالی خارجـــی اســـت. بخصـــوص در فضای فعلی که ما به منابع اعتباری بیشـــتری برای توسعه بخشهای عمرانی کشور و بخصـــوص در حوزه حمل و نقل و ریلی

داریـــم، اســـتفاده از فاینانس خارجی میتواند یک نقطه مثبت در عملکرد ما باشـــد. اســـتفاده از منابـــع خارجی میتواند در زمینه رشـــد اقتصادی و در بحث اشـــتغالز­ایی بســـیار مؤثر باشد. ضمـــن اینکـــه ارتباطـــا­ت اقتصادی بین دو کشـــور ایجاد و ارتباطات آتی را تقویتمیکند.

خادمـــی بـــا بیـــان اینکه هنـــد به توسعه این مسیر عاقهمند بود، اظهار کرد: آنها میخواهند از این مســـیر به افغانســـت­ان و کشـــورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشـــند و این بهترین مســـیر بود. لـــذا عاقهمنـــد بودند که نسبت به تکمیل این خطًریلی کمک کننـــد. این موضـــوع قطعا بـــه نفع ما نیزهست.

■ کمک به توسعه سواحل مکران

«چابهار بندر بسیار مهمی است که میتواند دسترسی را به بنادر اقیانوسی و آبهای آزاد فراهم کند. لذا الزم است کـــه آن را فعال کنیم و فعال کردن این بندر و سواحل مکران از طریق تکمیل مقتضیات آن از جمله مسیرهای ریلی و جـــادهای متصل به چابهـــار ممکن اســـت.» مدیرعامل شـــرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان این موضوع اظهار کرد: همچنین برای اســـتقرار جمعیت در سواحل مکران و کمک به مناطق محروم از بندرعباس تا چابهار نیازمند سرمایه گذاریهایی نظیـــر ایـــن فاینانس هندی هســـتیم. چراکه اســـتقرار جمعیت و تثبیت آن موضوع نیاز به رونق اقتصادی دارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran