Iran Newspaper

ورود موج جدید بارشها به آسمان کشور

گستره بارشها سرتاسر ایران بجز بخشهایی از جنوب و جنوب شرق را فرا میگیرد

- شیما جهان بخش

باالخره از روز جمعه بارشهایی که طی هفته گذشــته بارها ســازمان هواشناسی نوید آن را داده بود آغاز شــد. با ورود موج اصلی ســامانه بارشــی به کشــور آسمانکردست­انواصفهانب­هعنواننخست­یناستانهاب­ارانیشدند.البتهآنطور کهدرآخرینپ­یشبینیاینس­ازماناعالم­شدهتاروزسه­شنبهبرفوبا­رانمیهمان تماماستانه­ایکشوربهغی­رازبخشهایی­ازجنوبوجنو­بشرقخواهدب­ود.

■ ورود موج بارشی از غرب به کشور

«امین حســین نقشینه»، کارشناس ســازمان هواشناســی در گفتوگــو بــا «ایران»، اظهار داشــت: بــا ورود موجی از غرب به کشور بارشها در استانهای غربــی از جملــه کرمانشــاه، لرســتان، همــدان، مرکــزی، ایــالم، خوزســتان و غرب اصفهان آغاز شــده و تا سهشــنبه بیشــتر اســتانها را در بر خواهد گرفت. از ســاعات ابتدایی امروز(شــنبه) نیز در نیمه غربی کشــور بــارش بــرف و باران را خواهیم داشــت، ضمن اینکه امکان وقوع گرد و خاک برای استان خوزستان وجود دارد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه با نزدیک شدن ســامانه اصلی به مرزهای غربی کشــور در شــمال غرب و غرب بارشها تشــدید میشــود. این ســامانه بتدریج کل نیمــه غربــی و شــمال شــرق را نیز در بــر خواهد گرفــت. همچنیــن امروز (شنبه) در جنوب استانهای آذربایجان غربــی و شــرقی، کردســتان، اردبیــل، زنجان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البــرز، تهــران، قــم، گیــالن و مازندران شــاهد بــارش بــاران خواهیــم بــود همچنین ایــن بارشها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود. ■ صدوراخطاری­ه در باره تشدید گرد و غبار

وی ادامــه داد: شــدت این بارشها امــروز (شــنبه) در اســتانهای ایــالم، لرســتان، گلســتان، کردســتان، جنــوب آذربایجــا­ن شــرقی و غربــی، زنجــان، قزویــن، البــرز و تهــران خواهــد بــود.

همچنین از ظهر امروز به ســبب وزش بــاد شــدید در اســتانهای جنوبــی، گردوخــاک آســمان خوزســتان را در بر خواهــد گرفــت. البتــه بــا ورود ســامانه بارشــی از یکشــنبه به خوزســتان و آغاز بارشها این پدیده فروکش خواهد کرد. ســازمان هواشناســی در ایــن خصوص اخطاریــه صادر کرده و نســبت به وقوع حوادث احتمالی هشدار داده است.

نقشینهافزو­د:ازروزیکشنب­هفعالیت این سامانه در نیمه غربی کشور تقویت میشــود و بتدریج شــرق، شمال شرق و دامنههــای البرزرا فرا میگیــرد. از روز دوشــنبه بارشهــا به ســمت خراســان شــمالی و جنوبــی، کرمانشــاه، ایــالم، لرســتان، کردســتان، آذربایجان شرقی و غربــی حرکــت خواهد کــرد. بارشها تــا 2 روز آینده(یکشــنبه و دوشــنبه) ادامه خواهد داشــت و بتدریج تا اواخر سهشــنبه این سامانه از ســمت شرق و شمال شرق از کشور خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سامانه بتدریج کل نیمه غربی و شــمال شــرق کشور را در بــر خواهد گرفــت، تصریح کــرد: در برخی نقاط خراســان شــمالی و شمال خراســان رضــوی بارش پراکنــده برف، وزش باد و کاهش دما پیشبینی شــده و بتدریــج از ناپایــدار­ی در ایــن مناطق کاسته میشــود، اما هوای سرد تا اواخر وقــت دوشــنبه در این مناطــق ماندگار خواهد بود. ■ بارشدرمناط­قسردسیر به صورت برف خواهد بود

نقشــینه ادامــه داد: با ورود ســامانه جدیــد بــرای بخشهایــی از جنــوب غرب و بتدریج در شــمال غرب کشور، دامنههــای جنوبــی البــرز و ســواحل غربی خــزر ابرناکی، بــاران و وزش باد پیشبینی میشود که بارش در مناطق سردســیر و مرتفع غرب، شمال غرب، زاگــرس مرکــزی و ارتفاعــات البــرز به صورت برف خواهد بود.

همچنیــن طی این روزهــا بارشها در کردســتان، کرمانشــاه، شمال ایالم، جنــوب آذربایجــا­ن غربــی، شــمال خوزســتان و نیمه غربی زنجان شدت بیشتری خواهد داشت. بارندگیها در غرب، شمال غرب، دامنههای جنوبی البرز، سواحل غربی خزر و بخشهایی از جنــوب غــرب کشــور ادامــه خواهــد داشت. این بارش در مناطق سردسیر و مرتفع غرب، شــمال غــرب، زاگرس مرکــزی و ارتفاعــات البــرز بــه صورت برف خواهد بود. در شمال شرق کشور نیــز بــارش پراکنــده رخ خواهــد داد. بارش در کردســتان، کرمانشاه، شمال ایالم، جنوب آذربایجان غربی، زنجان و جنوب اردبیل شدت بیشتری خواهد داشت. ■ احتمال وقوع کوالک در کردستان

«محمدطالب حیدری»، مدیرکل هواشناسی اســتان کردستان نیز اظهار داشــت: سیستم بارشــی که از ظهر روز جمعه وارد استان شده منجر به سیل، کــوالک، ریــزش بهمــن و حتــی رانش زمین خواهد شــد لذا این سیستم باید جــدی گرفته شــود. نتیجــه بارشهای هفتــه اخیــر در اســتان باعــث شــد در 2 شهرســتان بانــه و ســروآباد میــزان بارندگی امســال از ســال گذشته بیشتر شود.

وی بــا اشــاره بــه اینکــه میــزان بارندگــی ســال زراعــی جــاری تاکنون نســبت به مــدت مشــابه آن در ســال گذشــته ۷ درصــد افزایــش پیــدا کرده اســت، عنــوان کــرد: میــزان بارندگــی شهرســتان بانه تاکنــون 320 میلیمتر بــوده کــه از این میــزان ۵.2۷ میلیمتر آن مربــوط بــه بــارش هفتــه اخیــر اســت. میــزان بارندگــی ســروآباد هم ۴۹2میلیمتـ­ـر بــوده کــه این میــزان در سال گذشــته 232 میلیمتر بوده و این نشــان از ۷2درصد افزایــش بارش در این منطقه است.

حیــدری بــا اعــالم اینکــه از ظهــر جمعه بارشهای شــدیدی در اســتان آغــاز شــده و تا دوشــنبه ادامــه خواهد داشــت، گفــت: اداره کل هواشناســی اســتان از 22 بهمــن نســبت بــه ورود ایــن ســامانه بارشــی به اســتان و وقوع بارندگــی شــدید هشــدارها واطــالع رســانیهای الزم را کــرده اســت. بــا ورود ایــن ســامانه بارشــی در برخــی نقــاط اســتان شــاهد بــارش 120 تــا 031میلیمتـ­ـری بــاران خواهیــم بــود. این میزان بارش منجر به وقوع ســیل، کوالک، ریزش بهمن و حتی در برخی نقاط هم رانش زمین خواهد شد.

مدیــرکل هواشناســی اســتان کردســتان بیــان کــرد: صاحبــان اســتخرهای پــرورش ماهی بایــد برای مقابلــه بــا روان آب در ایــن 3 روز تمهیــدات الزم را هــم چــون انحــراف آب و ممانعت از ورود آن به استخرها اعمــال کننــد تا خســارتی به آنهــا وارد نشــود. کانالهــای آب واقع در ســطح شهر سنندج که سرپوشیده و روی آنها گرفته شــده بویژه در محله اســتادیوم ملــک نیــا و بلــوار کردســتان در ایــن مــدت بهدلیل اینکه پــر از آب خواهند شد موجب برگشــت آب به خانههای اطــراف و محدوده این کانالها خواهد شد.

حیــدری خاطرنشــان کــرد: اداره کل هواشناســی اســتان اطالعرســا­نی مطلوبــی در ایــن رابطه داشــته اســت بنابرایــن هــر گونــه اتفاقــی ناشــی از عملکرد دیرهنگام ســایر دستگاههای متولی توجیه پذیر نخواهد بود. ■ احتمالآبگر­فتگیمعابرک­رمانشاه

«محمــد خســروی»، مدیــرکل هواشناســی اســتان کرمانشــاه اظهــار داشــت: براســاس آخریــن تحلیــل از دادههای هواشناسی، ســامانهای قوی و بارشــی، از اواخــر وقــت امــروز تــا روز دوشــنبه، جو اســتان را متأثر کرده و به تناوب ســبب بارش گســترده باران در ســطح اســتان خواهــد شــد.در نتیجه احتمــال وقــوع آبگرفتگــی معابــر و ســیالبهای محلــی دور از انتظــار نیســت. بیشــینه فعالیت این سامانه، در نیمه غربــی بویژه نواحی اورامانات بــوده و بارندگــی، بــا وزش بــاد نســبتاً شدید همراه میشود.

وی گفــت: ایــن ســامانه عــالوه بــر آبگرفتگــی معابر عمومــی و در برخی مناطــق بــاال آمــدن آب رودخانههــ­ا و ســیالبهای محلــی، ممکن اســت با رگبــار تگــرگ و رعــد و برق نیــز همراه شــود. بارش عــالوه بــر ارتفاعات، طی ساعاتی از عصر یکشنبه تا روز دوشنبه و در برخی گردنههای سردسیر استان، احتمــاالً به شــکل بــرف نیز مشــاهده میشــود. همچنیــن ایــن ســامانه در بعضــی ســاعات از روزهای یکشــنبه و دوشــنبه، ممکن اســت هوای استان را بخصــوص در نواحی مــرزی غبارآلود کند. ■ خــودداری از ســفرهای غیرضــروری درمسیرهایک­وهستانیالب­رز

«ســرهنگ رضــا گــودرزی»، رئیس پلیس راه البرز گفت: با توجه به اعالم ســازمان هواشناســی مبنــی بــر بارش بــرف و کــوالک در مناطق کوهســتانی بویــژه در جــاده کــرج - چالــوس، راننــدگان از ســفرهای غیرضــروری خــودداری کننــد و پیــش از ســفر از وضعیــت راههــا مطلع شــوند. همراه داشــتن زنجیر چرخ درفصل زمستان الزامــی اســت و درصــورت همــراه نداشــتن طبق قانــون، یک نقص فنی محسوب شده وراننده متخلف جریمه میشــود. رانندگان قبل از سفر از سالم بــودن بخاری و برف پاک کن خودروی خــود اطمینان حاصــل کنند تاموجب حوادث احتمالی نشود.

گــودرزی افــزود: با توجه بــه بارش سنگین برف، مســافران درمحلهایی که احتمال ســقوط ســنگ وجــود دارد توقــف نکننــد. مأمــوران پلیــس راه در محورهای کوهســتانی اســتان البــرز از جملــه جــاده کــرج - چالــوس، بــرای پیشــگیری از حــوادث احتمالــی و ترافیک مستقر شدهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran