Iran Newspaper

استراتژی احمدینژاد، بحران علیه بحران است

-

احمدینژاد هفته گذشته باز ســـخنانی مطرح کرد که به زعم بسیاری از فعاالن سیاسی ساختارشکنا­نه توصیف میشود، به انتقاد از برخی از مسئوالن کشور و حاکمیت پرداخت. صحبتهای او را چگونه تحلیل میکنید؟

اســــترات­ژی احمدینژاد بحران علیه بحران اســــت. او هــــر بــــار بحرانــــی را درســــت میکنــــد تا خــــودش را مطرح کند و از ســــویی بحرانهای زمــــان صدارتش را تحتالشــــ­عاع قرار بدهد. مانند همین صحبتهایی که او درباره ناآرامیهای اخیر و وضعیت زندانها کرد. به نظر میرســــد اولین نفر خود او باید پاسخ بدهد که در دوران مســــئولی­تش شــــاهد فاجعه کهریزک بودیم. احمدینــــ­ژاد بعد از واقعه کهریزک پســــت باالتری به مســــئول آن فاجعــــه داد و عمالً با این کار به شــــاکیان کهریــــزک دهن کجی کرد. احمدینــــ­ژاد با این رفتارها نشــــان داده نمیتواند برای اتفاقاتی که در قوه قضائیه رخ میدهد، مدعیالعموم باشد. ایشان بهتر است به جای فرافکنی به ســــؤاالت­ی کــــه در افکار عمومی درباره عملکرد دوران مسئولیتش وجود دارد، پاسخ بدهد. چرا احمدینژاد از پاسخ به شبهاتی که حول محور او و دولتهایش وجود دارد، طفره میرود؟

احمدینــــ­ژاد به دنبال این اســــت کــــه نوعی از خأل قدرت را در کشــــور ترســــیم کند که بر مبنــــای آن هیچ کس پاســــخگو نباشــــد که این به معنی انسداد سیاسی برای یک کشور اســــت. اگر او میخواهد کشور را به این انسداد سیاسی برساند، باید به شکل جدی با او برخورد شــــود. ما معتقدیم که قانون اساسی ما این ظرفیت را دارد که در انسداد سیاســــی قرار نگیریم و رهبری و سه قوه کامالً بر اوضاع مسلط هستند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. او از بیان این صحبتها چه هدفی را دنبال میکند؟

او به دنبال این اســــت که کشور را به انسداد سیاسی برساند. این نوع سناریوسازی برای مسائل کشور بسیار خطرناک اســــت. او بــــا بیان این موضوعات بیشــــتر به دنبال فرافکنی است.

این صحبتهـــای او تازگی نـــدارد و چندی پیش او رئیس قوه قضائیه را تهدید به افشـــاگری کـــرد. چرا با او برخوردنمیش­ود؟

به نظر میرســــد که صبر و تحمل مسئوالن در این خصوص تا اندازهای است که احمدینژاد بتواند چهره واقعــــی خودش را به مردم نشــــان دهد و به دنبال این نباشد که قهرمان سازی کند. من فکر میکنم به دلیل اینکه ما در سطح باالیی آزادی سیاسی در کشور داریم، این مسأله باعث میشــــود برخی از افراد که سالها در دولت مسئولیت داشتند شــــروع به بیان صحبتهای ساختار شکنانه کنند و خود را اپوزیسیون نظام بدانند.

او در بخشـــی از صحبتهایش به این مســـأله اشاره میکند که ظلم پایدار نخواهد بود و بزودی مردم شما را تغییر خواهند داد. ســـایت تابناک نیز در گزارشی نوشته اســـت که این صحبتهـــای او، نقـــش او را در پیدایش اغتشاشات اخیر پررنگتر میکند. چقدر میتوان نقش احمدینـــژ­اد را در پیدایش اغتشاشـــا­ت اخیـــر پررنگ دانست؟

«کلمة الحق یراد به الباطل.» همه میدانند ظلم پایدار نمیماند. اما برخی با به کار بردن این صحبتها و گرفتن ژست ظلم ســــتیزی، اراده باطل در سر دارند. شــــاید این ظلمی کــــه او در حــــق دیگران کــــرده پایدار نماند. اینکه او بخواهد از زیر بار مسئولیتش در حوادث اخیر شــــانه خالی کند به نظر میرسد که به دنبال یک موج دیگری اســــت تــــا بتواند موج جدید گذشــــته را به فراموشی بسپارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran