Iran Newspaper

نگاهم به کیروش خاکستری است

علی کریمی، یک چهره ملی خیلی شــجاع است و با شــهامت تمام با پلیدیهای فوتبال مبارزه میکند

- حامد جیرودی

تبعــات مناظره علــی کریمی، ســرمربی ســپیدرود و محمدرضــا ســاکت دبیــرکل فدراســیون فوتبــال در برنامــه 90 هفتــه گذشــته که در پایان آن کارلوس کیروش ســرمربی تیــم ملــی فوتبــال، در پیامکی به عادل فردوســیپو­ر مجــری برنامه 90 ، جادوگر را «بزدل» خطاب کرد، همچنان ادامــه دارد. در روزهــای گذشــته بســیاری از اهالــی فوتبال در مصاحبههای رســمی یا در صفحات شخصیشــان به حمایت از کریمــی و انتقــاد از ادبیــات کــیروش پرداختند.دراینشرایط­سرمربیپرتغ­الی تیم ملی پنجشنبه بیانیهای صادر کرد که در آن، ضمن تأکید برای حضور در برنامه 90 و ارائــه توضیحــات خــود، اعــام کــرد دستهایپشتپ­ردهبهکریمی­اطاعات غلط دادهاند و او باید عذرخواهی کند.

ایــن موضــوع باعث شــد گفتوگویی بــا امیــر حــاج رضایــی، پیشکســوت و از چهرههــای موجــه فوتبــال ایــران انجــام دهیم و از زوایای مختلف مسائل به وجود آمده را بررسی کنیم.

حاج رضایی در ابتدای گفتوگویش با خبرنگار «ایــران» به بیانیه اخیر کیروش اشــاره کرد: «من شــخصاً منتقد بخشی از بیانیههایک­ارلوسکیروش­هستم.اینکه ایشــان بیانیــه صادر کنــد، اشــکالی ندارد اما بیشــتر بیانیههای ســرمربی تیم ملی، آمیخته به تحقیر و الفاظی فریبنده است کــه فقط هم یک نفر را مــورد خطاب قرار نمیدهد و حوزه گســتردهای دارد و بسیار هم منفی است. اینکه فردی در یک بیانیه از خــودش دفاع کند، مشــکلی نــدارد اما برخی از الفاظ ایشــان واقعــاً توهین آمیز اســت. بــرای همین بیانیههــا­ی کیروش برای من در حال حاضر پایینتر از حالت عادی اســت و جلوه روزهــای اول را ندارد. گاهی نســبت بــه آن بی تفاوت هســتم و اصاًنمیخوانم.»

او دربــاره اینکــه کــیروش خواســتار حضــور در برنامــه 90 شــده، چنیــن نظــر داد: «اینکــه کــیروش به برنامــه 90 بیاید و حرفهایش را بزند، دســت ما نیست و باید اجازه آن را سازمان صدا و سیما صادر کند اما نکتهای که وجود دارد، این است که ایشانهموار­هازموضعطلب­کارانهصحبت میکند که مصداقهای زیادی هم دارد. او اهداف خاصی را دنبال میکند و معموالً هــم به هدفهای خود رســیده اســت. در مقابــل هم مســئوالن فدراســیون فوتبال به دفاع یکجانبه از کــیروش میپردازند. چرا که بقا و توفیق و ماندگاری خودشــان را در مانــدن ســرمربی پرتغالی تیم ملی میدانند و مخالفتی بــا او ندارند و در این شرایط کیروش با بیانیه یا گذاشتن پست در فیسبوک، راجع به هر چیز اظهار نظر میکنــد.» ایــن کارشــناس فوتبــال درباره برنامــه 90 هفته گذشــته که حاشــیههای زیادی داشــت، چنین واکنش نشــان داد: «کــیروش در آن برنامــه بــه چهــره ملی مــا توهین کــرد. مخالفت با نظــر دیگران اشــکالی ندارد اما چرا الفاظ توهین آمیز؟ آقای ســاکت، دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال هم نشســت و نگاه کرد و شهامت اینکه بــه حرفهــای کــیروش معترض شــود را نداشــت. علی کریمی هم شــاید در عــرف مناظره جوان و کم تجربه ظاهر شــد اما فحوای کامش بر حــق و عدالت بــود و دبیــرکل فدراســیون را بــه چالــش کشــید. نقطه اوج مناظره هم آنجایی بود که اعام کردند که اساســنامه فدراســیون فوتبــال تأییدیــه از فیفــا دارد امــا بعد که مشــخص شــد چنیــن چیــزی نبــوده، بــا داســتانی عنوان کردند که اگــر در ‪5 6،‬ ماه جوابی از فیفا نرســد، مشــخص میشــود که اساسنامه درست است که این موضوع یک کمدی تراژیک بود.»

وی ادامــه داد: «به طــور کلی مباحث دیگــری هــم مطــرح شــد. مثــل موضوع ایران نوین که باید ضرر و زیان 69 میلیارد تومانی به آن بپردازند و باید حســاب کرد که با این پول، فوتبال چند استان را میشد زنده کــرد؟ من گاهی برای ورک شــاپها به شهرهای مختلف میروم، میبینم که حتی گرمکن و توپ به اندازه کافی ندارند و مــا در این شــرایط، باید این خســارتها را بپردازیــم و بعــد زیــر ســایه موفقیــت فوتسال پنهان شویم و کمبودها، نواقص و فاجعههای فوتبالی دیده نشود. تیم ملی فوتسال که قهرمان شــده، عزیز و محترم است اما به بازیکنان همین تیم فقط هزار و 600 دالر پاداش دادهاند.»

حــاج رضایی یادآور شــد: «باید به این موضــوع توجــه داشــت که حقیقــت گم نمیشــود و بــه نظر من، علــی کریمی به عنــوان یک چهــره ملی، خیلی شــجاعتر از کــیروش اســت. ســرمربی تیــم ملــی هر چقدر میخواســته گرفتــه و دائماً هم گلهمنــد بــوده اســت. اگــر کار در کشــور ما این قدر ســخت و بد است، پس او چگونه 7 ســال مانــده و ایــران را تــرک نکــرده است؟ من به شایعات کاری ندارم، چون نمیتوانــم قضــاوت کنــم و بایــد آگاهــی داشــته باشــم اما گرفتن 10 هزار دالر برای هــر بازی از تیــم ملی، بیلبوردهای­ــی که از ایشان در داخل شهر است، اعتقاد بر سوار نشدنهواپیم­ایایرانیوش­رکتدرجلسه بانــک خصوصــی در مشــهد، چیزهایــی استکهمامیب­ینیم.آنوقتچطورآ­قای کیروش به خودش زحمت نمیدهد در مشــهد بازی که در دو قدمیشان است را ببیند؟»

اینکارشناس­درادامهانت­قادهایخود از کــیروش و در حمایت از کریمی چنین صحبت کرد: «ایشان اجازه ندارد به چهره ملی ما بزدل بگوید، فردی که با شهامت تمــام با پلیدیهای فوتبال و فســاد در آن مبارزه میکند. کریمی در فوتبال به آنچه که میخواســته رســیده؛ افتخار، شــهرت، ثروت و محبوبیت اما کسانی میمانند که با مردم از دریچه حقیقت صحبت کنند. بهنظرمندلی­لیهمنداشتک­هکیروش آن حرفهــا را بزنــد. خطــاب کریمــی فدراسیونفو­تبالبودوکم­بودهاییکها­ین مجموعهدارد.قطعاًکریمیبزدلن­یست و او ســتاره جامعــه فوتبــال ایــران اســت. فوتبالیکهد­رشرایطیسخت­هموارهپول کیروش را تأمین کرده است.»

گرچه امیــر حــاج رضایــی از ادبیات و نــوع مواجهه کــیروش با منتقــدان، ایراد میگیــرد و بــه آن معترض اســت اما این کارشــناس تأکیــد میکنــد کــه نمیتــوان عملکرد فنی و اوضاع و احوال خوب تیم ملی را نادیده گرفت و بســادگی از کنار آن گذشت. او در پایان صحبتهایش به این مهم اشاره میکند: «من همواره نظرم در بعد فنی روی کیروش مثبت بوده است و روند حرکتی ایشان از نظر من مشخص اســت. او فاکتورهایـ­ـی را وارد فوتبال ایران کــرد کــه مهــم و قابل تقدیــر اســت. مثاً بازیکن ســاالری در تیم ملــی از بین رفت و در بعــد روانــی و مقابلــه بــا حریفــان، بســیار خوب عمل شــده اســت. کیروش یک شخصیت جهانی اســت که از روابط خود به نفع فوتبال ایران اســتفاده کرده و توانســته حریفانی را بــرای تیم ملی مهیا کند.» این کارشناس و پیشکسوت فوتبال درخصــوص نــوع تاکتیــک و برنامــهای کــه کــیروش از آن بهــره میبــرد، چنین نظــر داد: «او از آن دســته مربیانــی اســت که گرایــش دفاعی دارد، ماننــد مورینیو و سیمئونه. البته این نظر هر مربی است که تاکتیــک مورد نظرش را انتخــاب و دنبال کنــد. این بازی دفاعــی مقابل تیمی مثل آرژانتین منطقی اســت و توجیــه دارد که نباید به حریف فضا میدادیم و در باکس پر تعــداد بازی کنیــم اما ایــن تاکتیک در مقابل تیمهایی که همســطح ما هستند، قابلتوجیهن­یست.»

وی همچنیــن افــزود: «نــگاه مــن بــه کــیروش در زمینــه فنی مثبت اســت اما در کل نگاهــم بــه او خاکســتری اســت و در بعضــی از رفتارهــای اجتماعــی و نوع ادبیــات و بیانیههایی کــه میدهد، همراه اونیستم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran