Iran Newspaper

اراده هند برای گسترش مناسبات با ایران

اسماعیل بشری کارشناس مسائل آسیا در گفت و گو با «ایران» بررسی کرد

- مریم ساالری

با رفت و آمــــد مقامهای بلند پایه ایران و هند، دو کشور مرحله جدیدی از مناسبات را آغــــاز کردهاند. رابطــــها­ی که گرچه طی ســــالها بر ســــنت مراودات حســــنه و کم تنش به پیش رفته اما اینک برپایه تجربه عصری است که میتواند پیامدی فراتر از روابط دو جانبه داشته باشد.

چه گشایش در برقراری روابط سیاسی و اقتصــــاد­ی ایران با کشــــورها­ی مختلف جهان تحــــت تأثیر دســــتیاب­ی بــــه توافق هســــتهای و اجرای آن سبب شده تا ایران در فصل تازه مناسبات دیپلماتیک خود بــــا قــــدرت های بــــزرگ منطقــــها­ی چون هند، اهداف سیاســــی و اقتصادیاش را از موضعــــی برابر و مبتنی بــــر تأمین منافع اقتصــــاد­ی میان مــــدت و بلندمدت خود پیگیری کند و در عین حال توان بازیگری منطقــــها­یاش را ارتقــــا دهــــد. دور جدید همکاریهـــ­ـای تهــــران و دهلی کــــه اوایل خرداد ماه ســــال گذشته با پیشقدم شدن و سفر نخستوزیر هند به ایران آغاز شد، اینک با ســــفر متقابل رئیــــس جمهوری ایران ادامه یافته است.

رفــــت و آمدهایــــ­ی کــــه در خــــال آن هر دو طــــرف در عین حال کــــه بر ارتقای سطح همکاریهایش­ان در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی تأکید میکنند، به توافقهای رنگارنگ سیاسی و اقتصادی هم دست یافتهاند.

با اسماعیل بشری، کارشناس مسائل آسیا پیرامون ابعاد سفر رئیس جمهوری ایران به هند گفتوگو کردیم: ■ آقــــای روحانــــی بــــرای نخســــتین بــــار برای ســــفری ســــه روزه به هندوستان سفر کردهاند؛ ســــطح کنونی روابط ایران و هند راچگونهارز­یابیمیکنید؟

روابــــط ایــــران و هند اکنون در ســــطح خوبی قرار دارد. هنــــد تمایل زیادی دارد در برخی از پروژههای ایران سرمایهگذار­ی کند که مهمتریــــ­ن آن، پروژه بندر چابهار و ایجاد مســــیری بــــرای ارتباط با آســــیای میانــــه از طریق ایــــن بندر اســــت. قاعدتاً میدانیــــ­م کــــه هنــــد، رقیبــــی بــــزرگ به نــــام چیــــن دارد. چین پروژه مشــــابهی را در بندر گواتر پاکستان دنبال میکند. هند هم میخواهد از طریق چابهار به آسیای میانه دسترسی داشته باشد. از این منظر، همکاری خوبــــی بین ایــــران و هند وجود دارد. از طرف دیگر، هند خواستار واردات گاز از کشــــورما­ن است. مدتها پیش قرار بود از پاکســــتا­ن خط لولهای به هند وصل شــــود اما کش و قوسهای فراوانی وجود دارد. روی هــــم رفته هند ســــعی میکند برای خــــودش در ایــــران، جا پــــای خوبی پیدا کند. از طرفی هند کشور بزرگی است و میتواند بســــیاری از نیازهای ما حتی در حوزه فناوری را تأمین کند و در عین حال یکی از خریداران عمده انرژی ما چه گاز و چه نفت است. ■ مهمترین مزیــــت اقتصــــاد­ی در رابطه دوکشورچیست؟

هنــــد عضــــو ناظــــر پیمان شــــانگها­ی هم هســــت و نگاه کامــــاً گســــترده­ای به بســــط فعالیتهای اقتصادی در آسیای میانــــه دارد. بهتریــــن راه پیــــش روی این کشــــور برای صــــادرات به آســــیای میانه و مرکزی، ایران است. پاکستان هم به دلیل موقعیــــت جغرافیایــ­ــی میتوانــــ­د چنین نقشی را ایفا کند اما رابطه هند و پاکستان بیشــــتر تنش آلود اســــت تا دوســــتان­ه. در نتیجه این کشــــور برای صادرات کاالهای خــــود از طریق پاکســــتا­ن امیــــدی ندارد و ایران را مســــیر مطمئنتری برای اهداف صادراتــــ­ی خود میدانــــد. متقابــــاً ایران هم مشــــتاق است با کشــــورها­ی مختلف در ارتباط باشــــد. برای نمونه ما همکاری خوبی با چین داریم و کشور ما برای چین بــــازار خوبی اســــت و این کشــــور صادرات خوبــــی به ایــــران دارد. چین هــــم یکی از خریــــدار­ان انرژی ماســــت و روی ایران به عنوان یکــــی از تأمین کنندههــــ­ای نفت و گاز حساب میکند؛ هند نیز همین نگاه را دارد. چین و هند در عین حال رقیب هم هستند. رقابت این دو کشور در حوزههای سیاســــی و اقتصادی، به ما ایــــن امکان را میدهد سرمایه آنان را جذب کنیم. ■ پروژه چابهار به نوعی دور زدن پاکستان همتلقیمیشو­د؛اینپروژه،برتوازنراب­طه منطقهایایر­انباپاکستا­نچهتأثیرید­ارد؟

یکــــی از طبیعیتریــ­ــن مســــیرها برای صــــادرات و واردات بــــه آســــیای مرکزی، بنــــدر چابهار اســــت. علت مطرح شــــدن پاکستان،فشارهایبین­المللیعلیه­ایران است که در آن سرمایهگذار­ی نشود. اگر ما بتوانیم این موانــــع را برطرف کنیم، برای همه کســــانی که میخواهند به بازارهای آســــیای مرکزی دسترســــی داشته باشند، بنــــدر چابهار گزینه مناســــبت­ری اســــت. برای اینکه یک کاالیی از طریق پاکســــتا­ن به آسیای مرکزی برسد، باید از افغانستان هم عبور کند. افغانستانی که درگیر ناامنی است و نمیتواند تضمین کندکاالهای­ی که از این کشور عبور میکند به آسیای مرکزی برسد.

اما مســــیر ایــــران بســــیار امن اســــت. بــــه همین دلیل مســــیر ایران بــــا اهمیت است.امابهخاطرپ­ارهایماحظا­ت،کمتر در ایران سرمایهگذار­ی شــــده است. حاال که هند چنین تصمیمــــی دارد، ایران باید استقبالکند. ■ فراتــــر از دســــتاور­دهای اقتصادی،ایران در زمینه سیاســــی و امنیتی چــــه هدفی را در توســــعه رابطــــه با دهلی جســــت وجو میکنــــد؟ خاصــــه اینکــــه ایــــران در دوره پسابرجاموا­ردعصرتازها­یازتوسعهرو­ابط بــــا بازیگــــر­ان تأثیرگذار بینالمللی شــــده است.

بیشــــتری­ن زمینه همکاری مــــا با هند میتوانــــ­د در زمینه اقتصادی باشــــد. هند کشوری است که یک قدرت بزرگ منطقه آسیاســــت و داشــــتن رابطه خــــوب با این کشور، میتواند در رابطه با کشورهای دیگر یک توازن به وجود بیاورد.

هرچند در عین حال ســــعی میکنیم رابطــــه خوبــــی هــــم با پاکســــتا­ن داشــــته باشــــیم. چــــون ایــــن کشــــور مســــلمان اســــت و زمانی ما در پیمان ســــنتو متحد نظامــــی پاکســــتا­ن بودیــــم و هنــــوز بــــه پاکســــتا­ن به چشــــم یک کشــــور دوســــت نگاه میکنیم. هرچند مــــا در مرزهایمان مشــــکات امنیتــــی بــــا پاکســــتا­ن داریم؛ ولی ســــعی کردیــــم همواره با این کشــــور رابطــــه متعادلی داشــــته باشــــیم و مایل نیستیم که اصاً کشــــور همسایه خود را از این نظر آزرده کنیم. ■ به نظر میرســــد هنــــد در دکترین جدید امریکا جایــــگاه بهتری یافتــــه و مقامهای واشــــنگت­ن میکوشــــن­د برای مهــــار چین به عنــــوان یــــک قــــدرت بــــزرگ جهانی و رقیب امریکا، رابطه با هند را تقویت کنند. در چنین شــــرایطی که دولــــت ترامپ در مخالفت با ایران، فضاسازی کرده و تالش میکند به زعــــم خود توان نقــــش آفرینی منطقهای مان را ضعیف کند، از این منظر تقویت مناســــبا­ت سیاســــی ایران با هند چهاهمیتیدا­رد؟

سیاســــت امریــــکا در دراز مــــدت، مهار چیــــن اســــت و ایــــن سیاســــت بــــه انحای مختلــــف انجــــام میشــــود؛ بــــرای مثــــال ســــعی میکند با کشــــورها­ی جنوب شرقی آســــیا رابطــــه بهتــــری ایجــــاد کــــرده یــــا در شــــبه جزیره کره جای پای خود را محکمتر کند. خب هند یکی از سردمداران کشورهای غیر متعهد دنیاســــت؛ او امریکا را به چشم یک متحد نگاه نمیکند اما به دلیل رقابتی که با چین دارد، رابطه بهتری با امریکا پیدا کرده اســــت. هند قبــــاً برای مهــــار چین از پشتیبانی شوروی سابق اســــتفاد­ه میکرد، ولی االن اتحاد شــــوروی فروپاشیده است و طبیعتاًدرمهارچینب­اامریکاهمن­ظراست. ■ رفت و آمد ســــطح باالی مقامهای ایران و هند تا چه اندازه در تعمیق رابطه دو کشور مؤثراست؟

بســــیار مؤثر اســــت؛ زیــــرا ما بــــا برخی کشورها روابط نســــبتاً متاطمی داریم و از داشتن یک رابطه خوب و نزدیک با کشور بزرگی مانند هند که بــــازار خوبی هم دارد، میتوانیـــ­ـم بهره ببریــــم و هنــــد میتواند دریچهای برای تجارت ما باشد؛ باید از این رابطه استفاده کنیم و به همین دلیل هم میتوان این رابطه را ارتقا داد.

هند عضو ناظر پیمان شانگهای است و نگاه کامال ً گستردهای به گسترش فعالیتهای اقتصادی در آسیای میانه دارد. بهترین راه پیش روی این کشور برای صادرات به آسیای میانه و مرکزی، ایران است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran