Iran Newspaper

تأکید انگلیس و آلمان بر ادامه توافق هستهای

ترزا می: به تالش برای حفظ برجام ادامه می دهیم، اما نگرانیهای مشــترکی بــا امریکا درباره فعالیتهای خاورمیانه ای ایران داریم

-

رؤســــای انگلیــــس و آلمان بــــار دیگر بر پایبندی همه طرفهای توافق هستهای به تعهداتشان در چارچوب برجام تأکید کردنــــد. ترزا مــــی نخســــتوز­یر انگلیس پس از ســــفر به آلمــــان و دیــــدار با آنگال مرکل صدراعظم این کشور، در حالی که اعالم میکرد دو کشــــور بر اجرای برجام تأکید دارند، به مواضع ادعایی واشنگتن دربــــاره نقش منطقهای ایران نیز اشــــاره کــــرد و مدعــــی شــــد:«ما آمادهایـــ­ـم تــــا اقدامات مناسب بیشتری را برای مقابله با این مســــائل و اقــــدام علیه تهــــران به کار گیریم». ترزا مــــی در ادامه افزود:«ما توافــــق کردیــــم که به تالش بــــرای حفظ توافق هســــتهای با ایران ادامه دهیم اما ما نگرانیهای مشــــترکی با امریکا درباره فعالیتهـــ­ـای بیثباتکننـ­ـــده ایــــران در خاورمیانــ­ــه داریم. بنابرایـــ­ـن آمادهایم تا اقدامات مناسب بیشتری را برای مقابله با این مســــائل و اقدام علیه تهران به کار گیریم».

مقامهــــا­ی بلندپایـــ­ـه اروپایــــ­ی در شــــرایطی بر اجرای برجام تأکید کردهاند که زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز در آغاز دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیــــخ از برجــــام دفــــاع کــــرد و از دولت امریکا خواست که توافق هستهای با ایران را حفظ کند.

گابریل با اشاره به مواردی از موفقیت در همکاریهای اروپــــا و امریکا از برجام بهعنوان یک نمونه موفق این همکاریها یاد کرد و گفت: «ما (اروپا و امریکا) در کنار هم با روســــیه از دســــتیاب­ی ایران به سالح هســــتهای جلوگیری کردیم و در کنار هم مذاکرات توافق هستهای را انجام دادیم.» وزیــــر خارجه آلمان افــــزود: «بنابراین به شــــریکان امریکایـــ­ـی توصیــــه میکنم که توافق هستهای را حفظ کنند و همراه با ما برای ایجاد راهبردهای جدیدی بهمنظور مقابلهباتأ­ثیربیثباتک­نندهسیاسته­ای ایران در منطقه تالش کنند».

در همین حــــال ینس اســــتولت­نبرگ، دبیــــرکل ناتــــو در نشســــتی در حاشــــیه کنفرانس امنیتی مونیــــخ بر لزوم اجرای کامل توافق هســــتهای ایــــران و گروه 5+1 کــــه در ژوئیــــه 2015 حاصــــل شــــد، تأکید کــــرد. دبیــــرکل ناتو بــــا بیان اینکــــه توافق هســــتهای با ایران برای مؤثر بــــودن باید بدرســــتی اجرا شــــود، گفت که کشورهای عضو ناتو اهمیت زیادی برای این توافق قائلند. این مواضع در حالی مطرح شده اســــت که دونالد ترامپ در خالل امضای فرمان تعلیق تحریمهای هستهای ایران، کشــــورها­ی اروپایی را تهدید کرد چنانچه توافق هســــتهای اصــــالح نشــــود، دولت امریکا دیگر پایبند برجام نخواهد ماند.

همچنیــــن ژنرال مک مســــتر مشــــاور امنیت ملی کاخ ســــفید نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه ادعاها علیه ایران گفت: «ایران در حال ســــاخت و مســــلح کردن شــــبکهای از شــــبه نظامیان وابسته به خود در کشورهایی مثل سوریه، یمن و عراق است که این شبه نظامیها قابلیت آن را دارند تا علیه دولت شورش کنند».

او ادامــــه داد: «مســــألها­ی کــــه جــــای نگرانــــی دارد، آن اســــت کــــه این شــــبکه شبه نظامیان به دلیل اختصاص هر چه بیشتر ساح از ســــوی ایران به آنها روز به روز در حــــال قدرتمندتر شــــدن هســــتند بنابرایـــ­ـن اکنون زمان آن رســــیده تا علیه ایران اقدام مناسبی انجام دهیم». ■ حضــــور روســــیه و ایــــران در ســــوریه به درخواستدول­تدمشق

ادعای کشــــورها­ی غربــــی علیه نقش منطقــــه ای ایران در حالی اســــت که وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد: حضور ما و ایران در ســــوریه بنا به درخواست دولت مشــــروع این کشــــور بوده اســــت. سرگئی الوروف در گفتوگو با شــــبکه یورونیوز در پاســــخ به ســــؤالی درباره گامهای بعدی روســــیه، ایران و ترکیه در ســــوریه و اینکه آیا مســــکو، تهران و آنکارا را در خاورمیانه متفــــق خود به حســــاب مــــیآورد، گفت: «ما برای آینده دور برنامه نداریم و فعاً میخواهیـــ­ـم آنچه را در ســــوریه شــــروع کردهایم، به آخر برسانیم».

الوروف ادامه داد: «وقتی دولت اوباما در قبــــال توافقهایــ­ــی که بــــرای برقراری آتــــش بس در ســــوریه بــــا ما کــــرده بود با ناتوانــــ­ی و بیدرایتـــ­ـی کامل عمــــل کرد، چارهای جز این نداشتیم که با کسانی کار کنیم که سر حرفشان میایستند و با وجود رویکرد متفاوتشان، هنوز میخواهند با ما به موضع مشترک و چنان توافقی برسند که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند.»

وی تصریــــح کــــرد: «شــــرکای ایرانــــی ما، مثل روســــیه از ســــوی دولت مشروع ســــوریه دعوت شــــده بودند تا در جنگ با تروریسم همکاری کنند و ترکیه همچنین تمایلی را نشان داده است. در پایان سال 2016 میــــادی نخســــتین دور مذاکــــرا­ت آستانه برای صلح در سوریه برگزار شد و فرآیندی را آغــــاز کرد که منجر به کاهش سریع میزان خشونت در سوریه شد.»

رئیس دســــتگاه دیپلماســـ­ـی روســــیه افزود: «عاوه بر ایــــن، مهمترین رویداد اخیــــر برگــــزار­ی کنگره گفتوگــــو­ی ملی سوریه در ســــوچی بود که 12 اصل را برای ســــاختار دولت آینــــده ســــوریه پذیرفت. درست اســــت که همه گروههای مخالف ســــوری در ســــوچی نماینده نداشتند اما تنــــوع گروههــــا­ی نماینــــد­ه بخشهــــای مختلف جامعه سوریه در این کنفرانس بیسابقه بوده است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran