Iran Newspaper

عقب نشینی دالر به کانال 4600 تومان

سیف : برخورد با سوداگران مجهول الهویه بازار ارز ، عرف جهانی است

-

گـــروه اقتصادی - اتفاقـــات و تصمیمات تازه روزهـــای اخیر درخصوص بـــازار ارز ســـمت و ســـوی نرخهـــا در ایـــن بـــازار را تغییـــر داده اســـت. درحالی کـــه در بازار ارز، افزایش تقاضـــا، دالر آزاد را به مرز 5 هزار تومان رســـانده بود، حضور مأموران نیروی انتظامی در بازارغیررس­می ارز که به دستگیری تعداد زیادی از دالالن منجر شـــد از یک سو و اجرای بسته سه ضلعی بانک مرکزی از ســـوی دیگر دالر امریکا را به کانال 4600 تومان عقب رانده است.

پس از حــــذف فیزیکــــی دالالن از بازار آزاد، از دیروز با ابالغ ضوابط اجرایی بسته بانکمرکزیب­رایمدیریتب­ازارارزمرح­له دوم بازگشــــت تدریجی آرامش به بازار ارز کلید خــــورد. دیــــروز و در زمان تنظیم این گزارش دالر نقدی آزاد با 41 تومان کاهش به 4697 تومان رســــید ودالر صرافی نیز با 43 تومان افت به 4654 تومان رســــید. اما دراین روز سایر ارزهای پرطرفدار بازارهیچ تغییری نداشتند. بهطوری که یورو 6097 تومان، پوند 6880 تومــــان و درهم 1360 تومان قیمت خورده بود.

عرضه گواهی سپردههای ریالی و ارزی و نیز پیش فروش سکه، سه راهکار بانک مرکـــزی برای جـــذب نقدینگـــی مردم و هدایت سرمایهها بهسمت تولید است تا از این مسیر از ورود سرمایههای سرگردان به بازارهایی چون طـــال و ارز که میتواند ســـبب تالطم در بازارها و نیز به هم زدن شـــاخصهای کالن اقتصادی چون نرخ تورم را در پی داشته باشد، جلوگیری کند.

با مجوز بانک مرکزی، از روز گذشـــته 28( بهمن) شـــبکه بانکی اجازه دارد به مدت 2 هفته (تا 10 اسفند امسال) نسبت به انتشار گواهی ســـپرده ریالی با نرخ 20 درصـــد اقدام کند؛ این اوراق با سررســـید یک سال منتشر میشـــود و نرخ بازخرید قبل از موعـــد آن 14 درصـــد خواهد بود. درهمین زمینـــه دبیر کانـــون بانکهای خصوصی و مؤسســـات اعتبـــاری، صدور گواهی سپردههای ریالی را برای صاحبان سرمایههای خرد جذاب دانست و گفت: انتشار این اوراق که با مجوز بانک مرکزی ســـود 20 درصدی به آن تعلق میگیرد، میتواند نقدینگی را از بازار جمع کند.

«محمدرضا جمشیدی» در گفتوگو با ایرنا افـــزود: البته صدور ایـــن اوراق به معنـــی لغـــو بخشـــنامه الزام نرخ ســـود مصوب شـــورای پـــول و اعتبـــار در نظام بانکـــی نیســـت و همچون گذشـــته نرخ ســـود ســـپردهها­ی یکســـاله 15 درصد و سپردههای کوتاه مدت 10 درصد است و بانکها باید تسهیالت را با نرخ 18 درصد بهمتقاضیان­بپردازند.همچنینبهشب­که بانکی کشور اجازه داده شده است نسبت به صدور گواهی ســـپرده ریالـــی ارز بنیان با سررســـیده­ای یک و 2 ساله اقدام کند؛ بر این اساس نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی ســـپرده متوسط نرخ یـــک ماه قبل ســـامانه نظارت ارز (ســـنا) خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 4.5 درصد محاسبه میشود. بر این اساس در زمان سررسید ایـــن ســـپردهها، ارز یا معـــادل ریالی آن به نرخ متوســـط یک هفته قبل ســـامانه ســـنا به دارنده اوراق پرداخت میشـــود و در صـــورت بازخریـــد ایـــن اوراق قبل از سررسید، سود ســـپرده کوتاه مدت ریالی 10( درصـــد) بـــه دارنـــده اوراق پرداخت خواهد شد. ■ آغازعرضهعم­دهاسکناسیو­رو برایتنظیمب­ازار

فروش اسکناس یورو به صورت عمده تــــا ســــقف 50 هــــزار یــــورو در صرافیهای منتخب بانک مرکزی بــــرای تنظیم بازار ارز روز شنبه آغاز شد.صرافیهای منتخب بانک مرکزی که اغلب وابسته به بانکها هستند، دیروز به صرافیهای مجاز اعالم کردهاند که فروش اسکناس یورو به صورت عمده تا سقف 50 هزار یورو بهعنوان طرح جدید تنظیم بازار آغاز میشود. ■ آغازپیشفرو­شسکهباروشج­دید

برنامهدیگر­بانکمرکزی،پیشفروش شــــش ماهه ســــکه بهار آزادی بــــا نرخ 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریال از طریق شــــعب منتخب بانک ملی اســــت.بانک ملی ایران از روز گذشــــته سکه بهار آزادی را بــــا روش جدید پیش فروش میکند. در پی بخشــــنام­ه اخیر بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ســــاله ســــکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریــــال، روش قبلی پیش فروش ســــکه که از 17 بهمــــن ماه آغاز شــــده بــــود، از دیروز متوقف شده است. در طرح پیشین بیش از 56 هزار قطعه سکه با پیش دریافت 10 میلیون ریال به ازای هر قطعه سکه پیش فروش شده بود تا ما به التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت شــــود. روش تازه پیش فروش ســــکه از روزگذشته در 1331 شعبه منتخب بانک ملی ایران عملیاتی شــــده اســــت. پــــس از اجــــرای طرحهــــای ضربتی بانک مرکزی بازار سکه نیزواکنش نشان داد و قیمت تمام انواع سکه نزولی شد. دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افت 18 هزار و 250 تومان به یک میلیون و 559 هزار و 250 تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با افــــت 10 هزار تومانی به یک میلیون و 511 هزار تومان رسید. دراین روز نیم ســــکه با 7 هزار تومان کاهش 760 هزار تومان، ربع سکه با 5 هزار تومان افت 459 هــــزار تومان و گرمی بــــا 2 هزار تومان افــــت 310 هزار تومان قیمتگذاری شــــد. البتــــه در این روز هر گــــرم طالی 18 عیار با 116 تومــــان رشــــد 148 هــــزار و 816 تومان قیمتخورد. ■ افرادمجهول­الهویه در بازار ارز فعالیت سوداگرانه داشتند

درهمیـــن زمینـــه رئیـــس کل بانـــک مرکزی روزگذشـــت­ه در «همایـــش تداوم استقرار و نهادینهســ­ـازی ارکان حاکمیت شـــرکتی» با انتقاد از کسانی که برخورد با اخاللگران ارزی را به معنی امنیتی کردن اقتصاد تلقی میکننـــد، گفت: برخورد با افراد مجهول الهویـــه که با فعالیتهای ســـوداگرا­نه تخریبهـــا­ی فراوانـــی برای اقتصاد کشـــور ایجاد میکننـــد، بر مبنای عرف جهانی اســـت. ولی اله سیف اظهار داشـــت: برخورد با اخاللگران اقتصادی در دنیا یک عرف و هنجار پذیرفته شـــده بـــوده و بـــر این مبنـــا نیـــروی انتظامی با همکاری بانک مرکزی در روزهای اخیر با اخاللگران ارزی برخورد کرده است.

وی تأکید کـــرد: با این حـــال برخی با

تحلیلهای نادرســـت این اقـــدام بانک مرکزی را امنیتی کردن فضای اقتصادی عنـــوان میکنند، در حالی کـــه برخورد با افراد مجهول الهویـــه که با فعالیتهای ســـوداگرا­نه تخریبهـــا­ی فراوانـــی برای اقتصاد کشـــور ایجاد میکننـــد، بر مبنای عرف جهانی اســـت. وی افزود: امروز در هیچ کشـــوری اجازه داده نمیشود بدون شناســـایی دقیق مشـــتری خدماتی ارائه شـــود، این در حالی اســـت که متأســـفان­ه شـــاهد این بودیم که یک نـــرخ متفاوت بـــرای معامـــالت ارزی بدون شناســـایی خریدار و فروشـــنده و بـــدون طی مراحل شناســـایی مشتری ایجاد شـــده بود و این به معنای شروع اقتصاد زیرزمینی است که با قاطعیت باید با آن برخورد میشد.

رئیـــس کل بانـــک مرکـــزی ضمـــن تأکیـــد بر مبارزه با فســـاد در همـــه ابعاد اقتصـــادی تأکید کـــرد: بانـــک مرکزی با وجود هزینههای مبارزه با فســـاد، تعلل و مســـامحها­ی در بر خورد بـــا اخاللگران اقتصادینخو­اهدداشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran