Iran Newspaper

رشد 85 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا

آمارسال710­2 «کمیسیونارو­پا»درقیاسباسا­لپیشازآنمش­خصکرد صادراتایرا­نبهاروپابه­2/01 میلیاردیور­ورسید

-

53 درصـــد، عـــددی اســـت که رشـــد مبادالت تجاری ایران و اروپا را در سال 2017 نشـــان میدهد؛ رشدی که بیشتر آن بـــر اثر افزایـــش صـــادرات ایران به اروپا حاصل شـــده اســـت. یورو استات، پایگاه خبری کمیســـیون اروپـــا بتازگی گـــزارش روابط تجاری را منتشـــر کرده اســـت که نشـــان میدهد اتحادیه اروپا با جهـــان 336 میلیارد یـــورو مبادالت تجاری داشته و از این میان 21 میلیارد یوروی آن متعلق به صادرات و واردات با ایران بوده است.روند افزایش روابط تجاری ایران با اروپـــا، از بعد از اجرایی شدن برجام شـــروع شد و طی دو سال گذشـــته هم چنان سیر افزایشی خود را حفظ کرده است. ■ روند تجارت ایران و اروپا

بر اســـاس آمارهای گمرک، میزان صـــادرات ایـــران بـــه اتحادیـــه اروپا که شـــامل 28 کشور اســـت، از سال 1389 روند نزولی را آغاز کرد و در ســـال 1392 بـــه کمترین مقدار خود طی ســـالهای اخیر، یعنی 900 میلیون دالر رسید.

پـــس از چهـــار ســـال متوالی رشـــد منفـــی صـــادرات بـــه اتحادیـــه اروپـــا، ســـرانجام در ســـال 93 صـــادرات 900 میلیـــون دالری ایران بـــه اتحادیه اروپا با رشد 64 درصدی نسبت به سال قبل همراه شـــد و به سقف 5,1 میلیارد دالر رســـید. همینطور میـــزان واردات ایـــران از کشـــورهای اتحادیـــه اروپا نیز در ســـال 90 به 8,9 میلیارد دالر رســـید و پـــس از آن بـــا شـــیب مالیمـــی روند کاهشـــی خود را تا ســـال 93 ادامه داد، اما پس از سه ســـال رشد منفی، ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا ســـرانجام در ســـال ‪10 39،‬ درصـــد رشـــد کرد و به 9.6 میلیارد دالر رســـید. در ســـالهای بعد نیـــز بـــا توافـــق هســـتهای، روابط تجاری ایـــران و اتحادیـــه اروپا افزایش یافـــت و شـــیب افزایشـــی آن هنـــوز ادامه دارد.

در ســـال ،2016 اروپـــا 8.2 میلیـــارد یـــورو کاال بـــه ایـــران صـــادر کـــرد کـــه بیشـــتر آن ماشـــین آالت و تجهیـــزات حمـــل و نقلـــی(8.3 میلیـــارد یـــورو، 2.64درصـــد) شـــیمیایی(8.1 میلیارد یـــورو، 2.22درصـــد) و کاالهـــای تولیدی(7.0میلیارد یورو، 8.8درصد) بوده اســـت. در سال 2016 اتحادیه اروپا همچنین 5.5 میلیارد یورو کاال از ایران وارد کرده اســـت کـــه 77 درصد آن به ارزش 4.2 میلیارد یورو در حوزه انرژی و ســـوختهای معدنـــی بوده اســـت. بهطـــور کل روابط تجاری ایـــران و اروپا در این ســـال 78 درصد نسبت به سال 2015 رشـــد کرد و به 13.7 میلیارد یورو رسید. ■ افزایش واردات اتحادیه اروپا از ایران

پایـــگاه خبـــری اتحادیـــه اروپـــا در آخریـــن تصویر کلـــی از تجـــارت ایران مینویســـد:«در ســـال ،2016 واردات اتحادیه اروپـــا از ایـــران 344.8 درصد رشـــد کرد و صادرات اروپـــا به ایران نیز 27.8 درصـــد افزایـــش یافـــت.» روند رشـــد واردات اروپاییهــ­ـا از کاالهـــای ایرانی در سال 2017 هم ادامه پیدا کرد و با رشد 85 درصدی مواجه شد.

به این ترتیب واردات اتحادیه اروپا از ایران در ســـال 2017 بیشـــتر از رشـــد صـــادرات اتحادیـــه اروپـــا به ایـــران در این سال بوده اســـت. واردات اتحادیه اروپـــا از ایـــران در ســـال 2017 با رشـــد 85 درصـــدی نســـبت به ســـال قبل از آن به 10.2 میلیارد یورو رســـیده است. کشـــورهای اروپایی در سال پیش از آن 5.5 میلیارد یورو کاال از ایران وارد کرده بودند.

از طـــرف دیگـــر صـــادرات اتحادیه اروپـــا بـــه ایـــران در ســـال 2017 نیز 31 درصد رشـــد داشـــته و به 10.8 میلیارد یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در سال 2016 بالغ بر 8.2 میلیارد یورو کاال به ایران صـــادر کرده بودند.تراز تجاری دو طرف در ســـال 2017 به میزان 600 میلیون یـــورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است.

امـــا بـــر اســـاس گـــزارش معاونت اقتصادی اتـــاق تهران، با وجود رشـــد ارزش تجارت کاالیی ایران بــــا اتحادیه اروپا، همچنــــان فاصـله زیــــادی بـین تجـــارت کاالیی ایـــران- اتحادیـــه اروپا با تجارت مشـــابه ترکیــــه و عربســــتا­ن سـعودی بــــا ایــــن اتحادیه وجود دارد بـــه نحـــوی کــــه طــــی 11 ماهـــه 2017 صـــادرات کاالیـــی ترکیـــه بــــه اتحادیه اروپا (که برخالف ایران بخــــش اعظـم آن را اقالم نفتی تشـــکیل نمیدهــــد)، 9.6 برابــــر ایران و صادرات عربســـتان سـعودی بـه ایـن اتحادیه 1.2 برابر ایران بوده است.

یورواســـت­ات در انتهـــای گـــزارش خـــود از تصویری کلی از تجـــارت ایران و اروپـــا مینویســـد:«تجارت بـــا ایـــران تحت نظام وارداتـــی اتحادیه اروپا قرار دارد، زیرا ایران عضو ســـازمان تجارت جهانی(OTW) نیســـت. اتحادیه اروپا از برنامه ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت میکند، چرا که ایـــن کار گامی ضروری برای ایران برای تجارت در ســـطح جهانـــی و بهعنوان یک بازیگر مؤثر و قابل اعتماد است.»

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran