Iran Newspaper

زمان تغییر ریل اقتصاد کشور از نفت فروشی به گردشگری

- امیر نیک رویان کارشناساقت­صاد و رسانه

در عصـــر حاضـــر بیـــکاری بهعنـــوان بزرگتریـــ­ن معضلی به شـــمار میرود کـــه میتوان بـــا بهرهگیری از ســـومین منبـــع اقتصـــادی دنیا یعنـــی صنعت پـــاک گردشـــگری در جهـــت رفـــع آن گام برداشـــت اما از این فرصتهای از دست رفته بسیار داریم که قرار نیست مسیر ریل اقتصاد کشور را تغییر دهد و متأسفانه در بر همان پاشنه میچرخد که نفت فروشی کنیم و امرارمعاش.

کشـــورهای­ی که حرفی بـــرای گفتن در زمینـــه برخـــوردا­ری از جاذبههـــا­ی متنـــوع گردشـــگری ندارند بـــا تعریف رویدادهای مناســـبتی و فصلی ســـعی کردهاند بیشترین سهم را از درآمدهای گردشـــگری دنیـــا نصیـــب خـــود کنند امـــا ظاهراً متولیان امـــر در ایران چهار فصل هنوز بـــه باور قـــدرت اقتصادی این صنعت یا خدمت نرسیدهاند؛ اگر در بخشـــی از بدنه دولـــت یا حاکمیت هم این بـــاور وجود دارد الاقل ارادهای برای نهادینهســ­ـازی این تفکر وحرکت بـــه ســـمت عملیاتیســ­ـازی آن دیده نمیشود.

بیـــن ســـالهای 92 تـــا 96 تقریبـــاً در بیشـــتر ســـفرهای اســـتانی رئیـــس جمهـــوری بحـــث گردشـــگری یکی از محورهای ســـخنرانی­ها بـــود و به نظر میرســـید سیر رشـــد گردشـــگری باید به قـــدری شـــتابان پیـــش میرفت که رســـیدن به 02میلیون گردشگر ورودی در افق4041 قابل دسترســـی باشد اما رسیدن به این آمار و درآمد03میل­یون دالری آن تقریباً در فرصت باقیمانده غیر ممکن به نظر میرسد.

بـــه هرحال وقتـــی رئیس ســـازمان میـــراث فرهنگـــی کشـــور بهعنـــوان متولـــی بخـــش دولتـــی 71درصـــد از سهم اشـــتغال سال79کشور را متوجه گردشـــگری میداند به این معناست فهـــم مشـــترکی در حال شـــکلگیری اســـت مبنی بـــر اینکـــه قطـــار اقتصاد مقاومتی و حل مشـــکل بیکاری از این مســـیر میگذرد و باید به گونهای عمل کرد کـــه هزینـــه فرصتهای ازدســـت رفتـــه بیـــش از ایـــن نباشـــد و هرچـــه ســـریعتر از این رهگـــذر پویایی نصیب چرخه اقتصادی کشور شود.

رسیدن به این آمار و ارقام بیشک تنها با تبلیغات صرف و به رخ کشیدن جاذبههـــا­ی گردشـــگری و میـــراث فرهنگی کشورمان میسر نخواهد شد و نکته مهمتر آن حتماً زیرساختهای­ی اســـت که هنوز بـــه انـــدازه کافی وجود ندارد و ســـرمایهگ­ذاری آنطور که باید و زیبنده رتبه ســـوم اقتصاد دنیاســـت شکل نگرفته است.

از طرفـــی ســـرمایهگ­ذار مادامـــی کـــه اراده و عزمـــی جدی بـــرای رونق بخـــش گردشـــگری در حاکمیـــت و دولت نبینـــد تمایلی بیش از این برای ســـرمایهگ­ذاری از خود نشان نمیدهد چراکه طبق روال همیشـــگی ســـرمایه ترسوســـت و جایـــی مینشـــیند کـــه زیرپایش سفت باشد.

آنچه در حال حاضـــر اهمیت دارد ســـخن گفتـــن در وصف اشـــتغالز­ایی و درآمدزایــ­ـی از گردشـــگری بهعنوان مکمـــل یـــا جایگزیـــن نفـــت نیســـت، مهـــم پیادهســـا­زی تمـــام برنامههایی است که بدنه کارشناســـ­ی کشور به آن رســـیده و عملیاتیساز­ی این برنامهها عالوه بر نظارت و مســـئولیت مستقیم ســـازمان متولـــی، همـــکاری و اهتمام دســـتگاهه­ای دیگـــر را میطلبـــد تا به صورت جهـــادی موتور محرکه اقتصاد کشور به چرخش درآید.

از آنجـــا کـــه نمیتـــوان از چنیـــن ظرفیتـــی در چنین شـــرایطی براحتی عبـــور کـــرد پیشـــنهاد میشـــود حتماً کارگروهی متشکل از تمام دستگاههای درگیـــر، تحـــت نظـــر باالتریـــ­ن مقـــام اجرایـــی کشـــور بـــا ارائـــه گزارشهای هفتگـــی اجرای برنامههـــ­ای این حوزه را رصد کنند.

عبور از رکود، بیکاری و رســــیدن به سهم درآمدی متناسب با جاذبههای گردشــــگر­ی کشــــورما­ن تنها با تشکیل چنیــــن کارگروههای­ــــی که نشــــانهه­ای فوریــــت در رســــیدن بــــه اهــــداف در آن دیــــده میشــــود بــــه مرحلــــه اجرا میرسد.

اگر همیـــن موضـــوع پراهمیت در دولت دکتـــر روحانی به نتیجه برســـد عالوه بر حل معضل حداقل 02درصد بیـــکاران جامعـــه میتوانـــد تحـــول اساســـی در حوزه اقتصاد و درآمدزایی به جـــا بگـــذارد و ایـــن تحـــوالت فارغ از تحـــوالت دیپلماتیکـ­ــی، فرهنگـــی و اجتماعی خواهد بود که بیشـــک خود منشأ تحوالت دیگری است.

بدنه کارشناسی در حوزه گردشگری این آمادگی را دارد تا راهکارهای رونق گردشـــگری و جذب گردشـــگر خارجی و درآمدزایــ­ـی را ارائه دهـــد و ما هم به جرگه کشـــورهای­ی بپیوندیم که تنها با برگزاری یک جشـــنواره مجســـمهها­ی یخی در کشورشان 81میلیون گردشگر را به سوی خود جلب میکنند.

کشـــور مـــا از وجـــود چنیـــن ظرفیتهایــ­ـی سرشـــار اســـت وفقـــط یـــک برنامه و یـــک حرکـــت عملیاتی میخواهد تا باچشـــم پوشـــی ازنفت، ســـوزنبان­ی تـــرن اقتصـــاد کشـــور را در مســـیر دیگری هدایـــت کرد تـــا عالوه بـــر حـــل بخشـــی از معضل بیـــکاری، پشـــتوانه­های دیپلماسی کشـــور را هم مستحکمتر کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran