Iran Newspaper

صلح با طالبان تنها راه حل

- محمد افسر رهبین

حضور ایــاالت متحده و ناتــو و هر کشــور دیگری در افغانســتا­ن در راستای دســتیابی بــه منافــع اســتراتژی­ک آنهــا در ایــن کشور معنا پیدا میکند. به همین دلیل نیز کمکها و همکاریهای این کشورها در چشمداشت راهبردی آنهــا و نه حفــظ تمامیت ارضی افغانســتا­ن تعریف و دســته بندی می شود. تجهیــز و حمایــت برخــی از کشــورها از گروههــای تروریســتی در افغانستان نیز بخشــی از برنامههای راهبــردی آنهــا اســت. شــماری از ایــن کشــورها بــا استفاده از حضور مهاجران افغان در کشورهایشان؛ آنهــا را در اردوگاهها پــرورش داده و برای ویرانگری و کشــتار مردم افغانســتا­ن از آنها ســود می جویند. برکسی پوشیده نیست که در جریان تحوالت جدید افغانســتا­ن ایاالت متحده امریکا علیه تروریسم در سرنگونی حکومت طالبان و به وجود آمدن فضای جدید در افغانستان نقش برجستهای داشته است. امــا ایــن امــر مانــع از آن نخواهــد بود که کاســتیها و ضعفهــای واشــنگتن در کمکهــای مالــی بــه پاکســتان را در مبارزه با گروههای تروریســتی نادیده بگیریم.

ایــن کمکهــای مالــی هنگفت طی ســالهای اخیر نــه تنها مؤثر نبود بلکه بیشــتر در تقویت این نیروها بکار گرفته شــد. اگــر ایاالت متحده واقعاً به فکر از میان برداشــتن تروریستها در افغانستان و منطقــه بود، بیگمان می توانســت در جریان چند ســاعت یا چند روز مراکز آمــوزش و تجمع تمامی نیروهای تروریستی را با خاک یکسان کند. اقدامی که تاکنون انجام نگرفته است.

حمــات وحشــیانه اخیــر طالبــان و داعش به بخشهایــی از کابل و هدف گرفتــن غیرنظامیان در برخــی دیگــر از شــهرها، اســتراتژی جدیــد دولــت ترامــپ را بــه چالــش کشــیده و ضــرورت نظــارت و مدیریــت صحیــح و بهدور از وابســتگی بــه قدرتهــای خارجــی را در دولــت مرکــزی افغانســتا­ن دو چنــدان کــرده اســت. در چنیــن برههای به نظر میرسد حل مشکات افغانستان تنهــا از طریق فراهم کردن امکانات دســتیابی به یک راه حل سیاســی میسر است و توافق صلح با طالبان می تواند مناســب ترین راه حل مشکات این کشور تلقی شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran