Iran Newspaper

اخطار کم آبی جهادکشاورز­ی مازندران شالیکاران ارقام پرمحصول برنج کشت نکنند

-

ســاری - خبرنگار «ایران»/ جهاد کشــاورزی مازنــدران در آســتانه آمــاده شدن شــالیکارا­ن این استان برای کشت برنــج به آنان اخطــار داده، تا با توجه به کاهــش بارندگی و کم شــدن ذخایر آبی پشــت ســدها و تاالبهــا از کشــت ارقام پرمحصول برنج خودداری کنند. کشت برنــج که بــه صورت ســنتی در مازندران از اواخــر اســفند مــاه آغــاز میشــد، در ســالهای اخیر به خاطر بهرهبــردا­ری از زمینهــای شــالیزاری برای کشــت دوم برنج، این کار در بعضی مناطق از اوایل اســفند مــاه و گاهــی اواخر بهمــن ماه با شخم و شیار زمین آغاز میشود.

«دالور حیدرپــور»، رئیــس ســازمان جهاد کشــاورزی مازندران اظهارداشت: بــا توجه بــه کاهش بارندگــی و در نتیجه کــم شــدن ذخیــره آب پشــت ســدها و آببندانها، نگرانی ما برای کشــت شالی در مناطق مختلف اســتان جدی اســت. جهــاد کشــاورزی در شهرســتانه­ای اســتان به صورت میدانــی و با همکاری کارشناســا­ن آب منطقــهای منابــع آبــی ســطحی، زیــر زمینــی، رودخانههــ­ا و چشمهها را بررســی کردهاند و مشخص شــده که خشکســالی و کمآبی در شــرق مازندران جدی است.

وی گفــت: توصیــه جــدی مــا بــه شــالیکارا­ن در شهرســتانه­ای ســاری، میانــدرود، بهشــهر، گلــوگاه و بخشــی از شهرســتانه­ای جویبــار و ســیمرغ ایــن اســت کــه از کشــت ارقــام پرمحصــول شالی پرهیز کنند. این ســازمان عالوه بر توصیه به کشت نکردن ارقام پرمحصول در مناطــق شــرقی اســتان، حتــی ایــن نگرانــی را دارد کــه در بعضــی مناطــق اصــالً برنــج کشــت نشــود. توصیــه مــا بــه شــالیکارا­ن برخــی از مناطــق شــرق مازنــدران این اســت که از کاشــت برنج دســت بردارنــد و بــه کشــت دانههــای روغنــی کلــزا و گنجد یا کشــت علوفهای روی بیاورند. بر اســاس آمار شــرکت آب منطقــهای مازنــدران در حــال حاضــر ذخیره آب پشــت ســدهای این استان با 40 درصد کاهش نسبت به سال قبل به کمتــر از 129 میلیون مترمکعب رســیده است. گزارش این شرکت نشان میدهد که هماکنــون 96 میلیــون مترمکعب از ظرفیت ســدهای مازندران خالی اســت و در این میان ســد شــهید رجایی ســاری یکــی از 2 ســد بــزرگ اســتان محســوب میشــود که بــا 60 درصد کاهــش ذخایر آبی، بیشــترین لطمه را از خشکســالی و کاهش بارندگی تحمل کرده است.

ذخایــر آبی ســد البرز بهعنــوان دیگر ســد بــزرگ مازنــدران هــم 25 درصــد کاهش یافته و در ســد «شیاده» بابل هم میزان کاهــش 50 درصدی اعالم شــده اســت. کاهــش میزان بارندگــی از جمله بــارش بــرف در باالدســت ســبب شــده ذخایــر آبــی مازنــدران بشــدت کاهــش یابد. هواشناسی مازندران میزان کاهش بارندگی در این استان را در 10 ماه گذشته 21 درصــد نســبت به ســال گذشــته و 17 درصد نســبت به دوره بلند مدت اعالم کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran