Iran Newspaper

فاضالب شهرک صنعتی «خیام» نیشابور، معضل روستاهای همجوار

-

جاری شدن فاضالب شهرک صنعتی «خیــام» نیشــابور در خراســان رضــوی در زمینهای روســتاهای همجــوار این شهرســتان موجــب آبیــاری اراضــی کشــاورزی بــا فاضــالب و نارضایتــی کشــاورزان و اهالی منطقه شــده است. خسارت زیاد ناشی از فاضالب آلوده به فلزات سنگین و خطرناک برای محیط زیســت، زمینهای کشــاورزی و گیاهان منطقــه و بــوی بــد آن گالیــه ســاکنان روســتاهای مجاور این شهرک صنعتی را در پی داشته است.

«مجتبــی مــژدی»، عضــو شــورای شــهر عشــق آبــاد در این خصــوص به ایرنــا، گفــت: ایــن فاضــالب تصفیــه میشــود ولی بــاز هــم قابلیت مصرف بــرای آبیــاری زمینهــای کشــاورزی را نــدارد. در مذاکراتــی کــه بــا اداره آب و فاضالب نیشــابور داشــتهایم و با توجه به ســنجش کیفیت این آب، آن را فقط برای درختان غیــر مثمر قابل مصرف دانستهاند.

«مهــدی اکبرآبادی»، معــاون فنی مدیریت جهاد کشــاورزی نیشــابور نیز اظهــار داشــت: طبــق قانــون مجــازات اســالمی، مســئولیت تشــخیص برخــوردار­ی ایــن پســاب یــا فاضــالب خــام از اســتاندار­دهای الزم برعهــده اداره حفاظــت محیــط زیســت اســت. اگــر براســاس آزمایشهــا­ی آنالیز آب اســتفاده از آن برای مصارف کشاورزی تأییــد نشــود، اعــالم جرم نیــز برعهده اداره حفاظت محیط زیســت و شــبکه بهداشــت و درمــان اســت. جهــاد کشاورزی مسئولیتی در زمینه تشخیص اســتاندار­د پســاب و اعالم جــرم در این زمینــه نــدارد و فقــط زمانــی کــه اداره محیــط زیســت اعــالم کند این پســاب مشکلی ندارد ما هم میتوانیم استفاده از آن را برای مصارف کشــاورزی توصیه کنیم.

اکبرآبادی دربــاره کیفیت محصول مزارعــی کــه بــا ایــن پســاب آبیــاری میشــود، افــزود: هیــچ محصولــی تــا زمانی که اداره حفاظت محیط زیست آن را تأیید نکرده مورد قبول ما نیست.

«محمد عرفانی»، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضــوی هــم گفــت: در طــرح توســعه شــهرکهای صنعتی اقدامات مؤثری انجــام شــده و ظرفیــت تصفیــه خانــه شهرک صنعتی خیام نیز افزایش یافته اســت.خروجی ایــن تصفیــه خانه باید مطابــق اســتاندار­دهای اداره حفاظت محیــط زیســت باشــد کــه براســاس آخریــن نمونــه برداریهــا­ی انجــام شــده از اســتاندار­دهای الزم برخــوردار نیســت البته بــا طرحهــای توســعهای که درشــهرک صنعتی انجام شده این خروجی تا حد زیاد نزدیک به استاندارد شده است.

وی خاطرنشــان کرد: پساب شهرک صنعتــی خیــام نیشــابور بهدلیــل برخوردارنب­ــودن از اســتاندار­دهای الزم نباید برای مصارف کشــاورزی استفاده شــود و جهاد کشــاورزی نیز نباید اجازه کشــت محصول در زمینهایــی را که از این پساب استفاده میکنند، بدهد.

«محمــد نوربخــش»، رئیــس اداره حفاظــت محیط زیســت نیشــابور هم یادآور شــد: موضوع فاضالب شــهرک صنعتی خیام در شــورای پیشــگیری از وقــوع جرم اســتان مطــرح و بــرای این شهرک اخطاریه صادر شده، اما به نظر میرسد مسئوالن استانی توجه چندانی به نیشابور ندارند. براساس قانون، اداره حفاظت محیــط زیســت نمیتواند به شــهرک صنعتــی ورود پیدا کنــد و باید بر خروجی آن از نظر استاندارد نظارت داشــته باشــد کــه ایــن خروجی نیــز در بســیاری از مواقــع بــه دالیــل مختلــف بدون استاندارد الزم بوده است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran