Iran Newspaper

ترکیه : به کردهای «عفرین»حمله شیمیایی نکردیم

-

گــروه جهــان/ در همهمــه جنــگ و درگیــری، باالخــره آنچه تمام ناظــران از آن واهمه داشتند اتفاق افتاد و به روایت نیروهای کرد سوریه و گروهی ناظر، ارتش ترکیه از تســلیحات شــیمیایی در عفرین استفاده و 6 نفر را زخمی کرد. ادعایی که ترکیه رد کرد.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از خبرگــزاری رویتــرز، ترکیــه درحالــی این خبــر را تکذیــب کــرده اســت که پیــش از ایــن بارهــا و بارهــا نســبت بــه ایــن خبــر کــه غیرنظامیــ­ان را در عملیــات عفرین هدف قرار داده اســت، از خود دفاع و این اتهامهــا را رد کــرده اســت. واکنش ترکیه پس از آن اتخاذ شد که بیروسک هاساکا، ســخنگوی یگانهــای مدافــع خلــق کرد در عفریــن، در مصاحبــهای با خبرگزاری رویترز گفت: «روز جمعه نیروهای ارتش ترکیه به روستایی در شمال غربی منطقه در نزدیکی مرز ترکیه حمله ســهمگینی کردند. طی این حمله6 نفر دچار بیماری تنفســی شــدند که نشــانههای آنها تأیید میکنــد که در این حمله از گاز مشــکوکی استفاده شده است.»

ترکیــه مــاه گذشــته حمــالت هوایی و زمینی خود را در منطقه عفرین آغاز کرد تاخبرازشرو­عدورتازهای­ازدرگیریها­یش با جنگجویان کرد در شمال سوریه بدهد. دیدهبان حقوق بشر سوریه هم به رویترز گفته که نیروهــای ارتش ترکیه و متحدان سوریآنهارو­ستاییراباپ­رتاببمبمور­د حملــه قرار دادهاند. این گــروه ناظر که در بریتانیا قرار دارد، تأیید کرده که براســاس منابــع پزشــکی و درمانــی در عفریــن، گزارشهــا حاکی از این اســت که 6 نفر در جریــان ایــن حمله آســیب دیدهانــد و با مشکالت تنفسی مواجه شدهاند و همین میتوانــد باعث افزایش تردیدهــا درباره استفادهترک­یهازتسلیحا­تشیمیاییشو­د.

خبرگــزاری ســانا کــه متعلــق بــه دولــت ســوریه اســت، بــه نقــل از دکتری در بیمارســتا­ن عفریــن گــزارش داده کــه حــال این 6 مجروح بســیار وخیم اســت. بهگــزارش «ایران» به نقل از راشــا تودی، خبرنــگار محلــی ســوریه، عکسهایی را از مجروحــان ایــن حملــه منتشــر کــرده کــه ماســکهای تنفســی روی دهانشــان گذاشــتهان­د. مدیر بیمارستان گفته که دو نفر از آنها در وضعیت سالمتی نامناسبی هستند.درتاریخششف­وریهسازمان­ملل فوراً خواستار آتشبسی انسانی در سوریه شــد. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در ســال 2011 یگانهــای مدافع خلــق کرد و همپیمانانش­اناقدامبها­یجادسهمنطق­ه خودمختــار در شــمال ســوریه از جملــه عفرین کردند و با تصاحب برخی اراضی تحت اشغال گروه تروریستی داعش این مناطق را گسترش دادند. آنها در حالی که در میدان نبرد علیه داعش به دستاوردها و پیروزیهای خود اضافه میکردند، نفوذ و تأثیرشــان در منطقــه هــم شــدت پیدا میکــرد. با وجــود این واشــنگتن و دولت ســوریه با نقشــه ایجاد خودمختاری آنها مخالــف بودنــد. حمایتهــای امریــکا از کردهای ســوریه، باعث برافروخته شدن خشم ترکیه شد. پس از آنکه امریکا اعالم کرد درصــدد ایجاد نیرویــی چندین هزار نفــری از کردهای ســوریه بــرای حفاظت از مرزهــای ســوریه و عــراق اســت، ترکیه خواســتار قطــع کمکهای تســلیحاتی و مالی امریکا به آنها شــد. با رد این تقاضا، ترکیــه کاروانهــا­ی نظامــی خــود را بــه مرز مشــترک خود با ســوریه فرســتاد و بر شــهر کردنشــین عفریــن بیوقفه حمله کــرد. ترکیــه، یگانهای مدافــع خلق کرد را گروهــی تروریســتی میدانــد کــه زیــر شــاخه پکک اســت. براســاس گزارش شــاهدان عینی، ترکیــه کاروان جدیدی از اســتحکاما­ت و تســلیحات نظامــی خود را بــرای تقویت نیروهای مستقرشــده در عفرین، روانه استان «هاتای»کرد تا نشان بدهد که فشــارهایش بر کردهای ســوریه وارد مرحله تازهای شده است. یگانهای مدافــع خلــق هــم در واکنــش بــه آن، در اطراف عفرین شــروع به ســاخت خندق کردهاند. ■ الوروف:بازیامریکا­باسوریه خطرناکاست

بــه گــزارش «ایــران»، در حالــی کــه ســوریه تبدیل به سکوی بلندپروازی­های قدرتهای خارجی شده، سرگئی الوروف وزیــر خارجــه روســیه در مصاحبــهای بــا یورونیــوز دربــاره راهبــرد امریــکا در برابر ســوریه گفــت: «واضح اســت کــه راهبرد امریــکا در ســوریه ایــن اســت کــه همراه بــا نیروهــای نظامــیاش، حضــوری طوالنیمــد­ت در آن داشــته باشــد. ایــن کشــور همیــن رویکــرد را در عــراق و افغانســتا­ن هــم در پیــش گرفته اســت. امریکاییها امور را به ســمت جداســازی بخش بزرگی از ســوریه هدایت میکنند، آنهــا تمامیــت ارضــی و حاکمیــت ســوریه را نقض میکنند تا چیزی شــبیه ســازمانها­ی محلــی تأســیس کننــد و تالش میکنند دولــت خودگردان کردها را در ســوریه بنیانگذاری کنند. این کشــور از همان آغاز دخالت در سوریه به سمت کردها گرایش خود را نشــان داد و موضع ترکیه را نادیــده گرفت. ترکیه بارها تأکید کرده تمــام تالشــش را میکند تــا کردها کنترل اوضاع را در مرز ســوریه و ترکیه در دســت نگیرند. اما ایــاالت متحده امریکا اکنون مرتباً نیروهای کرد را مســلح کرده و موضــع ترکیــه را نادیــده گرفته اســت. بــازی امریکا با مســأله کردســتان آنهم زمانی که درک محدودی از خواستههای ژئوپلیتیــ­ک وجود دارد، بــازی خطرناکی اســت. ایــن بــازی ممکــن اســت بــرای کشورهایی که کردها در آن مستقر هستند مشکلسازبشو­د.» ■ افشایجزئیا­تسرنگونی جنگندهرژیم­صهیونیستی

پس از گذشت یک هفته از سرنگونی جنگنــده رژیــم صهیونیســت­ی توســط سامانههای پدافند هوایی سوریه، باالخره جزئیات آن منتشر شد. پیش از این ارتش رژیــم صهیونیســت­ی سرســختانه تــالش میکرد تا جزئیات آن برمال نشــود. با این حــال شــبکه 10 رژیم صهیونیســت­ی طی گزارشــی خبر داد، برخی از موشــکهای ضــد هوایــی ســوریه کــه روز شــنبه جنگندههای اســرائیلی را هــدف گرفتند از حریــم هوایی دو شــهر تلآویو در مرکز و حیفــا واقــع در شــمال ســرزمینها­ی اشــغالی عبــور کردند. این موشــکها در دریــا ســقوط کردنــد و در آن زمــان هیــچ صدای آژیری هم در این مناطق به صدا درنیامــد. پس از ســرنگونی این جنگنده مقامهــای ایــن رژیــم دســتور به بســتن فــرودگاه بینالمللی بن گوریــون دادند. دســتور بســتن تنها فــرودگاه بینالمللی ایــن رژیــم نشــان از اهمیــت موضــوع و واهمه مقامهای اسرائیلی دارد. در حالی که یکــی از نقاط اتــکای بنیامین نتانیاهو بــرای قدرتنمایــ­ی در برابر حــزباهلل و مــردم فلســطین پدافند هوایــیاش بود که مقامهــای رژیم صهیونیســت­ی درباره قدرت آن داستانســر­اییها میکردند. اما پرواز موشــکهای سوریه بر فراز پایتخت آن، هــر آنچــه ایــن رژیم ریســیده بــود را پنبه کرد. از ســوی دیگــر، برخی منابع در دســتگاهها­ی امنیتی رژیم صهیونیستی، تعداد موشــکهای شلیک شده از خاک ســوریه به ســوی جنگندههای اســرائیلی در طــول 6 هفتــه اخیــر را از تعــداد کل موشــکهایی که در طول ۵3 ســال اخیر شــلیک شــده بودند، فراتر دانستهاند. در حالی که حمالت ترکیه در شمال سوریه هر روز ســهمگینتر از قبل میشــود و هر گوشه ســوریه درگیر جنگی است، فدریکا موگرینــی مســئول سیاســت خارجــی اتحادیه اروپــا از امکان جمعآوری کمک مالی برای بازسازی سوریه به شرط توقف درگیری و مشــارکت دولــت در مذاکرات صلح خبر داده است.

■ یگانهایمدا­فعخلقکرددر­عفرین:«روزجمعهنیر­وهایارتشتر­کیهبهروستا­ییدرشمالغر­بیمنطقه درنزدیکیمر­زترکیهحمله­کردندکهشوا­هدنشانمیده­ددرآنازگاز­مشکوکیاستف­ادهشدهاست.» ■ ترکیه اتهامات کردهای سوریه درباره حمله شیمیایی درعفرین را ردکرد. ■ وزیــر خارجه روســیه: بــازی امریکا با مســأله کردها آنهــم زمانی کــه درک محدودی از خواســتهها­ی ژئوپولیتیک وجود دارد، بازی خطرناکی است. ■ شــبکه 10 رژیم صهیونیستی: برخی از موشکهای ضد هوایی سوریه از حریم هوایی دو شهر تلآویو در مرکز و حیفا واقع در شمال سرزمینهای اشغالی عبور کردند.

 ??  ?? یکی از تصاویری که کردها با انتشار آن مدعی حمله شیمیایی ترکیه شدند
یکی از تصاویری که کردها با انتشار آن مدعی حمله شیمیایی ترکیه شدند

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran