Iran Newspaper

روس ها در تور «روسگیت» 16 شهروند و مؤسسه روسیهای متهم به مداخله در انتخابات 2016 امریکا شدند

-

گروه جهان/ رابرت مولر، بازرس پرونده مداخلــه احتمالــی روســیه در انتخابــات ریاســت جمهــوری 2016 امریــکا عصــر جمعه به وقت محلی 13 شهروند روس از جمله سرآشپز والدیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سه شرکت روسیهای را در این پرونده متهم شناخت که حکایت از پیشرفت تحقیقات تیم او، جدی بودن پرونــده روس گیــت و رســیدن پرونده به مراحلنهایی­داشت.

به گــزارش «ایــران» به نقل از ســایت دیلــی تلگــراف، پرونــده تبانــی احتمالی فراخوان انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهــوری امریکا با روســیه بیــش از یک سال اســت که به جریان افتاده و در تمام ایــن مــدت هــم واشــنگتن و هم مســکو چنین تبانی یا مداخلهای را انکار کردهاند امــا عصــر روز جمعــه بــه وقــت محلــی هنگامیکهبا­زرسویژهاین­پروندهبابی­ان جزئیات مهمــی، نام 13 شــهروند روس از جملــه «یوگنــی پریگوژیــن»، سرآشــپز پوتین و سه شرکت روســیهای را بهعنوان متهمــان مداخلــه در انتخابــات امریــکا معرفــی کــرد، مشــخص شــد بهجریــان افتــادن پرونده روس گیت به گفته دولت ترامــپ، «بــی پایــه و اســاس» نبــوده و پشــت پرده اتفاقهای مهمــی افتاده که بــه پیــروزی ترامــپ در انتخابــات نوامبر 2016 و شکســت هیالری کلینتون، رقیب دموکرات او انجامیده است. بنابر گزارش 37 صفحــهای تیــم مولــر، یکآژانــس جســتوجوی اینترنتی (اینترنت ریسرچ ایجنسی)حامیکرملین­درسنپترزبو­رگ اصلیتریــن متهم ایــن پرونده اســت که با بــه کار گمــاردن شــهروندان روســیهای و اســتفاده از شــبکههای اجتماعــی روند انتخابــات امریکا را تحت تأثیر قــرار داده است. این آژانس 80 نفر را استخدام کرده و بودجهای معــادل ماهانه 1.25 میلیون دالر برای فعالیتهای خود در شبکههای اجتماعی با هدف تحت تأثیــر قرار دادن رأی دهندگان امریکایــی اختصاص داده بود. در ایــن گزارش 73صفحــهای آمده اســت، عامــالن روســی صدهــا صفحــه شــبکه اجتماعــی در فیسبــوک، توئیتر، اینســتاگر­ام و یوتیــوب ســاخته بودنــد تــا انتخاباترا­تحتتأثیرقر­اردهند. ■ تخریبسیستم­اتیکهیالری درشبکههایا­جتماعی

در این صفحات شبکههای اجتماعی پســتهایی منتشــر میشــد کــه بهطــور سیســتماتی­ک هیــالری کلینتــون، رقیــب دموکــرات ترامــپ را تخریــب میکــرد و در عــوض از ترامــپ حمایــت میکــرد. ایــن حســابهای کاربــری در شــبکههای اجتماعی آنقدر تأثیرگذار بودند که برخی امریکاییهـ­ـا در آنهــا عضــو و ترغیــب به برگــزاری تظاهراتهــ­ای ضــد هیــالری و اســتفاده از نشــانههای­ی علیــه او در ایــن تظاهراتها میشدند. بهگزارش «ایران» بــه نقــل از پولیتیکــو، روسهــا بــه یــک امریکایی در ایالت فلوریدا پول داده بودند کــه خــود را شــبیه هیــالری بکنــد و لباس زندانیان را بپوشد و در جریان تظاهرات با آنپوششراهب­رود.روسهاهمچنی­نقادر بودهاند از طریق این شبکههای اجتماعی راهپیماییه­ایــی در حمایــت از ترامــپ ترتیــب دهنــد و بــا دادن وعــده پرداخت پول به شــرکتکنند­گان این راهپیماییه­ا را پرشــور جلوه دهند. البته ُرد روزنشتاین، معاون دادســتان کل امریکا که کاخ سفید را در جریــان گــزارش 73صفحــهای تیم مولــر و متهــم شــدن 31شــهروند روس گذاشــته، در این باره گفــت، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشــان دهد امریکاییها­یی کــه تحــت تأثیــر فعالیتهــا­ی عامــالن روســیهای در شــبکههای اجتماعــی قــرار گرفته و در راهپیماییه­ا شــرکت کردهاند، ازهویتافرا­دپشتپردهای­نراهپیمایی­ها و روس بــودن آنها باخبــر بودهاند. ترامپ نیــز روز جمعه در واکنش بــه این گزارش 73صفحــهای تأکیــد کــرد، فراخــوان انتخاباتــ­ی او هیــچ کار غیرقانونــ­ی نکرده اســت و هیــچ تبانــیای با مســکو در میان نبــوده اســت. ماریــا زاخــارووا، ســخنگوی وزارتخارجه­روسیهنیزرو­زجمعهواکنش نشان داد و گفت، ادعاهای امریکا مبنی بر اینکهشهرون­دانروسدران­تخاباتامری­کا مداخلهکرده­اند،احمقانهاست. ■ الوروف: بــرای شکســت یــا پیــروزی ترامپشرطبن­دینکردیم

این در حالی اســت که ایسنا گزارش داد، سرگئی الوروف، وزیر خارجه روسیه در تازهتریــن مصاحبــه خــود بــا شــبکه خبــری یورونیــوز گفت: در حــال حاضر صحبتهــای زیــادی میشــود در ایــن باره که روســیه روی پیروزی یا شکســت ترامپ شــرطبندی کــرده بــود. در واقع حمایتهایــ­ی از انتخاب ترامپ بود اما از ســوی برخی از سیاســتمدا­ران و افراد مشــهور و برخی از نمایندگان مجلس. اما مقامات رســمی از رئیس جمهوری روســیه گرفته تا وزیر خارجه و مسئوالن سیاســت خارجه روســیه هیــچگاه روی پیروزی یا شکســت ترامپ شــرطبندی نکردنــد و خیلــی شــفاف و صریــح هم گفتند که فدراســیون روســیه همیشــه و در همــه کشــورها مایــل به همــکاری با رئیــس جمهــوری منتخــب مــردم آن کشور است.

الوروف افــزود: . جای تأســف اســت کــه پــس از گذشــت یکســال از ریاســت جمهوری ترامپ، روابط ما با واشنگتن در مقایســه با زمانیکــه دموکراتها در امریــکا بر ســر کار بودند، نــه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran