Iran Newspaper

مخالفت مجلس با افزایش اعتبار یارانه نقدی

-

بررســی الیحــه بودجــه 7۹ دیــروز در مجلس در دو نوبت ادامه یافت. در جریان جلســات صبح و عصــر دیــروز نمایندگان مجلس در مجموع 0۲ بند از الیحه بودجه را مورد بررســی قرار دادند که از این تعداد 18 مورد تصویب، یک مورد اصاح مجدد و یک مورد هم به کمیسیون تلفیق بودجه ارجــاع شــد. از جمله مهمتریــن مصوبت دیــروز مجلــس تعییــن ســقف درآمــدی دولــت در ســال 7۹ و تعییــن شــرایط اعطای تســهیات فاینانس بود. همچنین اختصــاص ۲ میلیــارد دالر تســهیات خارجی برای توسعه خطوط مترو و کاهش آلودگــی هوا از دیگر مصوباتی بود که مهم به نظر میرسید.

تعیین سقف درآمدی بودجه 97 نمایندگان مجلس دیروز بند الف ماده واحده الیحه بودجه سال 7۹ را بهتصویب رســاندند که بر اساس آن ســقف درآمدی دولــت در ســال 7۹ تعیین میشــود. بنابر این قسمت از الیحه بودجه سال 7۹، منابع بودجــه عمومــی دولت از لحــاظ درآمدها و واگــذاری داراییهــا­ی ســرمایهای و مالی و مصارف بودجه عمومــی دولت از حیث هزینههــا و تملــک داراییهای ســرمایهای و مالــی، بالــغ بر چهار میلیــون و چهارصد و ســی و دو هزار و ششــصد و چهار میلیارد و ششــصد و شــصت و هفت میلیــون ریال شــامل منابع عمومی بالغ بر ســه میلیون و هشتصد و شــصت و یک هزار و هشتصد و شــصت و شــش میلیارد و یکصد و چهل و هشــت میلیون ریال تعیین شــده اســت. همچنیــن در مصوبــه دیگری مجلســیها سهم ۲۳ درصدی را برای صندوق توسعه ملــی از درآمدهای نفت و گاز در ســال 7۹ تعییــن کردند. بند الــف تبصره یک الیحه بودجه که به این مهم اختصاص داشــت، مبالغ مذکور بهصورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم ســال محاســبه و تســویه میشود. همچنین گــزارش هزینهکرد وجوه این بند هر سه ماه یکبار به کمیسیونهای برنامه و بودجــه و محاســبات و انــرژی مجلــس و سازمان برنامه و بودجه کشور توسط وزارت نفت ارائه میگردد.

سهم مترو و هوای پاک اختصــاص ۲ میلیــارد دالر تســهیات خارجــی بــرای توســعه از خطــوط متــرو و کاهــش آلودگی هــوا نیز از دیگــر مصوبات دیــروز مجلس بــود که با توجه بــه آلودگی هــوای کانشــهرها در هفتههــای اخیــر، تقاضــای زیــادی بــرای تصویــب آن وجود داشــت. در بنــد ج تبصــره ۳ ایــن الیحــه آمــده اســت؛ بهمنظــور تســریع در جــذب تســهیات تصویبشــده از بانکهــای توســعهای از جمله بانک توسعه اسامی، بانــک ســرمایهگذ­اری زیرســاخته­ای آســیایی(BIIA) و بانــک توســعه و تجارت اکو، دستگاههای استفادهکنن­ده از تسهیات مذکــور مجازنــد پــس از موافقت ســازمان برنامــه و بودجــه کشــور خــارج از ســقف اعتبــارات منــدرج در ردیفهــای مربوطه ایــن قانــون نســبت بــه هزینهکــرد آن در چارچــوب موافقتنامـ­ـه مبادلــه با ســازمان مذکور خارج از ســقف مصــوب ردیفهای مذکور اقــدام نماینــد. در این بنــد الحاقی این تبصــره هم آمده اســت؛ بــا تأمین ٥1 درصد سهم دستگاهها توسط شهرداریها و دستگاههای ذی ربط و تعهد بازپرداخت اصــل و ســود توســط دســتگاهها حداقل ۲ میلیــارد دالر از تســهیات خارجی این بند جهــت ســاخت و بهرهبــردا­ری از خطــوط متــرو و طرحهــای کاهــش آلودگــی هــوا اختصــاص مییابــد. دولت موظف اســت نســبت بــه تضمیــن اصــل و هزینههــای تســهیات اقــدام کــرده و بانکهای عامل نسبت به گشــایش اعتبارات اســنادی ذی ربط اقدام کند.

مصوبه فاینانسی مجلس تعییــن شــرایط اعطــای تســهیات فاینانــس نیــز از جملــه مصوباتی بــود که ناظــران اقتصادی از مدتهــا قبل متوجه آن بودنــد. بر اســاس مصوبه مجلس وزیر امــور اقتصــادی و دارایی مجاز اســت پس از تصویــب هیــأت وزیــران بــه نمایندگــی از طــرف دولــت ضمانتنامهه­ــای کلــی یــا اختصاصــی مورد نیــاز بــرای طرحهای مذکــور در بخش فاینانس را حداکثر ظرف مدت یکماه صادر یا اختیار امضای آن را بــا تصویب هیأت وزیران به مقام مســئول ذیربط تفویض کند.

دیــروز در حالــی کــه حمیدرضــا حاجیبابایی پیشنهاد افزایش سقف منابع درآمدی هدفمندی یارانهها را مطرح کرده بود، مجلســیها با این پیشــنهاد مخالفت کردنــد. حاجــی بابایــی خواســتار افزایــش ســقف 11 هــزار میلیــاردی منابــع یارانهها شــده بود. در پیشــنهاد مذکور آمده بود که افزایش اعتبار یارانههای نقدی و غیرنقدی از 0۳ هزار میلیارد تومان تا 41 هزار میلیارد تومــان از محــل افزایــش درآمدهــای این تبصــره و یا جابهجایــی در اجرای جدول از طریــق افزایش مصرف و براســاس برنامه ششم بامانع است. مجلســیها در حالی با این پیشــنهاد مخالفــت کردند که دولت هــم موافــق پیشــنهاد رئیــس فراکســیون اصولگرایــ­ان بــود. حتــی نوبخــت، رئیــس ســازمان برنامــه و بودجــه در موافقــت بــا این پیشــنهاد سخنانی نیز در صحن علنی دیــروز مطــرح کــرد و گفــت: واقعیــت این اســت کــه برای ســال آینــده چیــزی حدود 46 هــزار میلیارد تومان بــرای یارانه نقدی خانوادههــ­ا پرداخت میکنیم. در ســنوات گذشــته ایــن رقم ۲4 هــزار میلیــارد تومان بــود و چون مجلــس محترم اراده داشــت یارانه خانوادههای تحت پوشــش افزایش یابــد، در حال حاضر 4 هزار میلیارد تومان در سال 6۹ نسبت به ٥۹ به پرداخت یارانه نقدی اضافه شده است.

وی بــا اشــاره بــه اینکه جمــع رقمی که در حــال حاضــر بــرای خانوارهــا پرداخت میشــود، 46 هــزار میلیــارد تومان اســت، ادامــه داد: دولــت در یــک برنامــه از پیش هماهنگ شده با حداقل برخی نمایندگان مجلــس بــرای اینکــه بتوانــد بــه اقدامات دیگــر بپردازد، منابع مــورد نظر برای افراد یارانــه بگیر را از 46 هــزار میلیارد تومان به ۳۲ هــزار میلیــارد تومان کاهــش داد و این موضــوع بــا موافقــت نماینــدگا­ن مواجــه نشــد. وی با تأکید بــر اینکه آنچــه در روال قبلــی در الیحــه بودجــه ۳۲ هــزار میلیارد تومــان بود که 7 هــزار میلیارد تومان به آن اضافه شــد، میزان آن بــه 0۳ هزار میلیارد تومــان ارتقا یافت، عنوان کــرد: با این روال نیــز باید بتوانیــم نیمی از مــردم را که قباً یارانه دریافــت میکردند، از این مجموعه خــارج کنیم که این مســأله مغایر بــا اراده مجلس است که باید ابزار کار فراهم شود. وی گفــت: اگــر اراده مجلس این اســت که جز افراد مستغنی کسی دیگر حذف نشود، بــا پیشــنهاد مطرح شــده موافقت داشــته باشند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran