Iran Newspaper

از جزیره بهشت آسای <اندرسون> تا دنیای پرتالطم <ژاکو>

- وصال روحانی صحنهای از «اوا» ساخته جدید بنوا ژاکو نمایی از «جزیره سگها» انیمیشن تازه وساندرسون

تعیین برنــده خرس طالیی جشــنواره «برلیــن »2018 در حالــی کــه فقــط 3 روز از شــروع آن میگــذرد، بســیار ســخت اســت اما کســانی که میگویند کارتــون غریــب تــازه وساندرســو­ن میتوانــد ساختارشــک­نیاش را کامــل کند و بهترین فیلم این جشــنواره شــود آنقدرها هم اندک نیست.

وساندرســو­ن امریکایــی و غیــر متعــارف بــا فیلمهایــی چــون «تنــن بامهــای ســلطنتی» و «هتــل بــزرگ بوداپســت» درس غیــر عادیســازی و عبــور از مفاهیــم شــناخته شــده در ســینما را بارهــا داده بــود امــا در هر دو مرتبه رویکردش به ژانر انیمیشــن هم خوش درخشــیده اســت. 12 ســال بعد از ارائــه- کارتون قبلیاش، اندرســون با «جزیره ســگها» برلیــن را تحت تأثیر قرار داده و درعین بذل توجه به گونهای از چهارپایان (ســگها) عمــالً از کمبود محبــت در میــان دو پاهــا (انســانها) در جهان افسارگســی­خته فعلی ســخن گفته اســت. در «جزیره سگها» با مرد بدطینت مواجه هســتیم که میکوشــد ســگهای جمع شــده در یک محوطه بزرگ محاصره شــده توســط آب را که ســیمایی بهشــت وار دارد معدوم کند اما پســرکی پاک طینت باکمک گرفتن از دوست نیرومندش مقابل این نقشه شــیطانی میایســتد. ارادت مدیــران برلیــن به اندرســون به حدی اســت که رضایــت دادند برای نخســتین بار یک انیمیشن، فیلم افتتاحیه این جشنواره پرطرفدار باشد که بهلحاظ اعتبار فقط کن فرانســه باالی دســت آن میایستد ولی پس از نمایش در مراسم گشایش پنجشــنبه شب این فیلم دوبار دیگر در روزهای جمعه و شــنبه برای حاضران پخش شــد و دلهای آرزومند بیشتری را ربود. ■ داستانی پر رنج در فرانسه

تا پخــش تــک نماینده ســینمای ایران در قســمت مســابقه کــه همان «خوک» ســاخته مانی حقیقی است چهــار روز مانــده و ایــن کار زودتــر از 2 و 3 اســفند انجــام نمیشــود امــا دیروز (شــنبه) روز رونمایــی از اثر تازه بنــوا ژاکوی فرانســوی و نمایش فیلم تازه او به نام «اوا» در بخش مســابقه بــود. «اوا» قصــه زنی پر تجمــل و در عینحــال رنــج کشــیده در فرانســه کنونی اســت کــه تغییرات چنــد باره سیاســتهای ایــن کشــور در دو دهــه اخیــر وی را بــه وادی سرگشــتگی اجتماعــی و توقعات برآورده نشــده کشــانده و از هــر ســو کــه مــیرود بــا بنبســتی تــازه و تالطمــی جدیــد مواجــه میشــود. همه سرســختیها و حالتهــای دراماتیــک ایــن فیلــم در تضــاد آشــکار بــا قصــه و ماهیــت ســرخوش «جزیــره ســگها» قــرار دارد و خبــر از کار ســختی میدهد که هیأت ژوری شصت و هشتمین دوره برلیناله برای تشخیص و اعالم عنوان بهترین فیلم امســال دارد. هیأتی که ریاســت آن با یک ســینماگر شاخص کشــور میزبان به نــام «تــام تیک ور» اســت و آرای آن یکشــنبه شــب هفته آینده 6( اسفند) اعالم میشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran