Iran Newspaper

فرصت یکساله برای چاره اندیشی

هشدار دبیر فدراسیون کشتی: بی تردید ، دفعه بعد کشتی ایران را تعلیق میکنند

- محمد محمدی سدهی

روزهــای پنجشــنبه و جمعــه کشــتی ایــران ایام پرتنشــی را پشت سر گذاشــت. اخبار غیررسمی از تعلیــق یکســاله فدراســیون کشــتی و جریمــه سنگین علیرضا کریمی و حمیدرضا جمشیدی حکایــت میکــرد اما به یکباره جمعه شــب رأی برخــاف تمــام انتظــارات صــادر شــد و ورزش اول کشــورمان ایــن خطــر را بــا ســامت و بدون محرومیت پشــت ســر گذاشــت و 2 متهم دیگر پرونــده یعنــی علیرضــا کریمــی و حمیدرضــا جمشــیدی به ترتیــب بامحرومیــ­ت 6 ماهه و 2 ساله روبهرو شدند.

با تمام این اوصاف خطر تعلیق کشتی ایران که هماکنــون از بیــخ گوش «گوش شکســتهها» گذشــته، کامــاً جــدی اســت و نبایــد اتفاقاتــی کــه کشــتی ایــران را در 2 ماه گذشــته بــا خطرات جدی روبهرو کرده بود به فراموشــی سپرد و باید چــارهای جدی اندیشــید تــا نه تنها کشــتی بلکه دیگر ورزشها با چنین خطراتی مواجه نشوند.

پــس از گــذر از این اتفــاق تلــخ، نایب رئیس فدراســیون کشــتی در خصوص ایــن موضوع به خبرنــگار «ایــران» میگویــد: «قطعــاً اگــر اتفاق مشــابهی بیفتــد برخــورد جدیتــری نســبت به ایــن موضوع خواهد شــد و این بحــث پیچیدهتر از گذشــته خواهد بود. خیلی شــفاف باید بگویم کــه دیگــر تکنیکهایی همچون گواهی پزشــکی پاسخگو نیست و باید چارهای اساسی اندیشید.»

حمید بنیتمیــم بیان میکند: «در این برهه تاشهــای خادم کاماً اثرگذار بود و او توانســت از طریق رابطه خوبی کــه با نناد اللوویچ، رئیس اتحادیــه جهانــی کشــتی دارد، اســتفاده کنــد و ایــن جریمــه را بــه کمترین حد ممکن برســاند. خــادم زمــان خریــد و تاش بســیار زیــادی کرد، ایــن پرونــده میتوانســت تبعــات ســنگینتری برای کشــتی ما داشته باشــد اما خوشبختانه این اتفــاق نیفتاد امــا نباید این موضــوع را فراموش کرد.» مســابقات انتخابی المپیک نزدیکترین زمان مواجهه با این خطر اســت، مســابقاتی که در ســال 2019 برگزار میشود و در این مسابقات احتمال رویارویی کشــتیگیرا­ن مــا با نمایندگان رژیم صهیونیســت­ی وجــود دارد. او بیان میکند: «بحث تعلیق کشــتی بهدلیل عــدم رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی برای نخستین بار بود که پس از انقاب اســامی رخ داد چرا که در این قضیه coi(کمیته بینالمللی المپیک) ورود کــرد و اوضاع پیچیدهتر شــد اما نبایــد فراموش کنیم کــه با ادامه ایــن روند اوضــاع بدتر خواهد شــد و برخوردهــا جدیتــر خواهد بــود.» اما این موضــوع از نظــر نایــب رئیس فدراســیون عاوه بــر بحــث تعلیــق، تبعــات دیگــری هــم دارد و بنیتمیم در مورد این تبعات میگوید: «دوست دارم خیلی شفاف در مورد تبعات دیگر صحبت کنــم و حقیقتــاً بــرای آینــده جوانهــا دلواپــس هســتم. حتی انتشــار این اخبار باعث میشود تا جوانها بیانگیزه شوند و با چالشهای جدیای مواجه شوند.»

■ به رای صادره اعتراض میکنیم

بنیتمیم ادامه میدهد: «این موضوع باعث میشــود تــا امــکان مهاجــرت کشــتیگیرا­نمان بــه کشــورهای دیگــر بیشــتر شــود، موضوعی که در ســالهای گذشــته اتفاق افتاد و ســرمایهها­ی کشــتی ما از کشــور کوچ کردند. تقاضای من این اســت کــه بــرای پیــدا کــردن راهحــل نخبههــای سیاسی و نخبههای ورزشی چارهای بیندیشند تا دیگر شــاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.» او با اشاره

بــه اینکه فدراســیون در طول مــدت محرومیت علیرضا کریمی و حمیدرضا جمشیدی به هیچ وجــه این دو را تنها نخواهد گذاشــت، میافزاید: «علیرضا کریمی در اردوها و در کنار کشتیگیران تمرینــات خــود را دنبــال میکنــد. البته بــه رأی صادره اعتراض خواهیم کرد و در کنار جمشیدی و کریمی هســتیم. کریمی و مربیاش میتوانند در میادین داخلی فعالیت خود را ادامه دهند و مشکلی در این زمینه ندارند.»

■ کشتیگیران اسرائیلی تحت آموزش روسها

رضا الیق، دبیر فدراسیون کشتی در گفتوگو بــا «ایســنا» نیــز نگرانــی خــود را این گونــه بیان میکنــد: «بــدون شــک در صــورت تکــرار چنین اتفاقی، این بار کشــتی یا هر رشــته ورزشــی دیگر تعلیق خواهد شد. مطمئناً تکرار این موضوع در آینــده با برخورد جدیتر IOC و اتحادیه جهانی کشتی همراه خواهد بود و این موضوع به همین جا ختم نمیشــود.» در حال حاضر اسرائیلیها

برای پیشرفت در کشتی از مربیان و کشتیگیران روس اســتفاده میکننــد و قطعــاً در ســالهای آینــده باید شــاهد ایــن باشــیم که کشــتیگیرا­ن بیشتری از کشورمان به مصاف نمایندگان رژیم صهیونیســت­ی بروند و در صــورت ادامه این روند قطعاً بزودی فدراسیون کشتی با چنین مشکلی مواجــه خواهــد شــد. البتــه بــه گفتــه مســئوالن ایــن بــار برخــورد IOC جدیتــر خواهــد بــود. او در خصــوص ایــن موضوع بیــان میکنــد: «آنها مشغول بهکارگیری مربیان و کشتیگیران روس هســتند. چند وقتی اســت یکــی از مربیان روس نیز به اســرائیل رفتــه و کار مربیگری را آغاز کرده اســت که این موضوع باعث شــده کشــتیگیرا­ن مختلفی را از روســیه راهی اسرائیل کنند تا برای آنها کشتی بگیرند. پس دیگر نمیتوانیم بگوییم که کشتیگیران رژیم صهیونیستی برای ما زنگ تفریــح هســتند. ما همیشــه مطمئــن بودیم که کشــتیگیرا­ن اســرائیلی در همان دور اول حذف میشــوند امــا بــا توجــه بــه شــرایط پیــش آمده دیگر ایــن گونه نخواهــد بود.» همچنین رســول خادم، رئیس فدراسیون کشتی بعد از اعام رأی اتحادیــه جهانــی و محرومیت علیرضــا کریمی و مربــیاش بیــان میکنــد: «بعــد از اتفاقــی که در مســابقات جهانــی امیدها در لهســتان افتاد، کمیتــه بینالمللی المپیک که به هر حال تحت نفوذ قدرتهای سیاسی و اقتصادی دنیاست، از طریق اتحادیه جهانی کشتی پیگیر موضوع بود و بحث تعلیق کشتی ایران و جلوگیری از حضور ایران در مســابقات بینالمللی مطرح شد. بعد از این اتفاق و در حدود 2 ماه گذشته که ما درگیر این کار بودیم، توانســتیم با پیگیریهای خود در 2 نوبت اعام رأی مربوط به این تعلیق را عقب بیندازیــم. علــی رغــم همه فشــارهایی کــه روی اتحادیــه جهانی بود تا تصمیمــش را به گونهای اعام کنــد که مورد خواســت کمیته بینالمللی اســت و اینکــه رئیــس اتحادیه جهانــی خودش عضو هیأت رئیسه IOC است، امروز کشتی ایران با همه پیچیدگی و فشــردگی کار تعلیق نشد اما در صــورت عــدم ارائــه راه حل، خطــرات جدی تری در راه خواهد بود.»

■ محرومیتکری­میدرقهرمان­یآسیاوجامج­هانی

براســاس رأی اعام شــده علیرضــا کریمی، آزادکار وزن ۶8 کیلوگــرم ایــران، فرصت حضور در 2 رویــداد مهم قهرمانی آســیا و جام جهانی را از دســت داد. محرومیــت ۶ ماهــه علیرضــا کریمــی در تاریخ ٣ خرداد ســال آینــده به پایان میرســد و حمیدرضا جمشــیدی نیز تا تاریخ 2 آذرماه 1٣98 نمیتوانــد در میادین بینالمللی مربیگری کند. البته بنابر اعام فدراسیون کشتی، ایــران قصــد دارد بــه رأی محرومیــت علیرضــا کریمی اعتراض کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran