Iran Newspaper

سیرک کارتونی ارزش پاسخگویی ندارد

پاسخظریفبه­ادعاهایضدا­یرانی«نتانیاهو»درنشستامنی­تیمونیخ:

-

پنجاه وچهارمین نشســـت ســـاالنه مونیـــخ از روز جمعـــه 27 بهمـــن ماه در هتـــل «بایریشـــر­هوف» مونیـــخ در شـــرایطی آغاز شـــد که چنانکـــه انتظار میرفت دفاع از مسأله توافق هستهای و تأکیدی که مقامهای ارشد کشورهای اروپایی بر لزوم حفظ آن داشتهاند یکی از بحثهای اصلی حاضران نشســـت بـــود. این در حالی بود که نخســـتوزی­ر اســـرائیل از فرصـــت حضـــور در ایـــن نشســـت برای حمله به ایـــران و توافق هستهای بهره برد و نشست روز گذشته را بـــا به نمایش گذاشـــتن قطعهای که او ادعـــا میکرد بخشـــی از پهپاد ایرانی اســـت که اســـرائیل را هدف قـــرار داده اســـت، به محلی برای طـــرح اتهامات واهی علیه ایران تبدیل کرد؛ نمایشـــی که باعث شد وزیر امور خارجه ایران آن را سیرکی کارتونی توصیف کند.

بنیامیـــن نتانیاهـــ­و روز گذشـــته در خـــال ســـخنرانی در نشســـت مونیخ کوشـــید جامعه جهانی را بـــه پیگیری مواضعی سختتر علیه ایران ترغیب کنـــد. او با اشـــاره بـــه توافق هســـتهای ایران، مدعی شـــد، توافقی که قرار بود باعـــث صلـــح و امنیت جهانی شـــود، ایـــران را جســـورتر کـــرده و شـــمارش معکـــوس بـــرای زرادخانـــ­ه هســـتهای ایـــران را آغاز کـــرده اســـت. نتانیاهو با بیـــان اینکـــه حکومـــت ایـــران انتخاب کرده یک «آرمان» باشـــد، مدعی شد: «اگـــر ایران به ســـاح هســـتهای تجهیز شـــود، بســـیار خطرناکتر از چیزی که هماکنون اســـت، خواهد بـــود... توافق هســـتهای ایران را میانـــهرو نکرده بلکه ببـــر خطرنـــاک ایرانـــی را در منطقه و جهان رها کرده اســـت». نخســـتوزی­ر اسرائیل همچنین تهدید کرد که اگر به قول او، تحرکات تهدیدآمیز ایران ادامه یابد اسرائیل نه تنها علیه نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران بلکه علیه خود ایران اقدام خواهد کرد.

ظریف: با وجود تالش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد

وزیر امور خارجه ایران در ســـخنانی که نخســـت بـــا واکنـــش به اظهـــارات نخستوزیر اسرائیل همراه بود، با بیان اینکه«صبح امروز شـــاهد یک ســـیرک کارتونی در نشســـت مونیـــخ بودیم اما این سخنان ارزش پاسخگویی ندارد به موضوعات جدی بپردازیم»، گفت که برخی از همســـایگا­ن ما سال گذشته از فرصت حضور در این نشست (مونیخ) برای اتهام وارد کردن به ایران، استفاده کردنـــد و تعدادی از آنهـــا و دیگران نیز امسال چنین کردند. ظریف در سخنان خود با تأکید براینکه برجام یک الگوی بازی با حاصل جمع جبری صفر نبود، به پیشنهاد تشکیل مجمع گفتوگوی منطقهای در سال گذشـــته اشاره کرد و گفت:«ما پیشـــنهاد مجمع گفتوگوی منطقـــهای را دادیـــم و هنـــوز ایـــن پیشـــنهاد روی میز است». او افزود:«ما نمیخواهیم در منطقه هژمون باشیم؛ دوران هژمونـــی گذشـــته اســـت و برای ســـاختن یک منطقـــه قوی بایـــد واقع بیـــن باشـــیم و تفاوتهـــا را بپذیریم». وزیـــر خارجه کشـــورمان با بیـــان اینکه «ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینهها بـــرای تقویت اعتماد متقابـــل بین کشـــورهای حـــوزه خلیج فارس وجـــود دارد»، همتایان خود در حوزه خلیـــج فارس را دعوت کرد برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد به ایران بپیوندند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به شکســـت داعش افزود: «شکســـت داعـــش به این معنا نیســـت که تهدید افراط گرایی از منطقه و فراتر از منطقه از بین رفته است». وی بیان کرد: «ریشه افـــراط گرایـــی بخصـــوص ایدئولوژی نفـــرت ادامـــه دارد و ممکن اســـت در جـــای دیگـــری ریشـــه بدوانـــد». وزیـــر خارجه همچنین به تهاجم اسرائیل به لبنان و اشـــغال غیرقانونی فلسطین و تهاجمهای هر روز به سوریه توسط این رژیم اشاره کرد و گفت: «سقوط جنگنده اســـرائیل­ی در چنـــد روز پیـــش نشـــان داد که اســـطوره دولت شکســـتناپ­ذیر (اســـرائیل) فرو ریخته اســـت». رئیس دســـتگاه دیپلماســـ­ی در ادامه با اشاره به توافق هستهای گفت: «اگر احساس کنیم آنچه که در برجام رخ میدهد در راستای منافعمان نیســـت، به گونهای پاســـخ میدهیم که باعث پشـــیمانی دیگران شـــود». وی با اشـــاره به اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اســـامی بـــه تعهداتـــش در چارچوب ایـــن توافـــق تأکید کـــرد: «برغم تاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شـــد». وی همچنین گفت: «درصورتی کـــه عربســـتان ســـعودی عاقهمند به گفتوگوی جدی باشـــد، ما معتقدیم بحرانی بیـــن ایران و عربســـتان وجود ندارد».

الجبیر: ایران در پی صدور انقالب است

ســـخنان وزیر خارجه ایران در حالی مطرح شد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربســـتان در اظهاراتی کـــه بافاصله بعد از صحبتهای ظریف مطرح شد به اظهارات او واکنش نشان داد و ایران را به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریســـت­ی در منطقـــه و دیگـــر نقـــاط جهان متهم کرد. الجبیر در بخشـــی از ســـخنرانی خود با ابراز نگرانی از اینکه «ایران در پی صدور انقاب خود است» مدعی شد: «مشکات منطقه همزمان با انقاب ایران در سال 1979 آغاز شد. اگر ایـــران میخواهد با آن همانند یک کشور عادی رفتار کنیم، باید به قوانین و معاهدات بینالمللی پایبند باشد».

جان کـــری: با خـــروج امریـــکا از برجام، ایران دیگر به ما اعتماد نخواهد کرد

ادعای نخســـتوزی­ر اسرائیل درباره برجام افـــزون بر واکنـــش وزیر خارجه ایـــران از ســـوی وزیـــر خارجـــه ســـابق امریکا هم پاســـخ داده شـــد. جان کری در چارچـــوب میزگـــردی کـــه موافقان ومخالفـــا­ن برجـــام در آن حضـــور یافتـــه بودند، بـــه مخالفت بـــا مواضع نخســـتوزی­ر اســـرائیل برخاست. او در حالـــی کـــه خـــود را دوســـت مقامهای رژیـــم اســـرائیل میخوانـــد با تشـــریح مزایای فنی برجام گفت:«ما بســـیار در برابر همیـــن نخســـتوزی­ر (نتانیاهو)، ملـــک عبـــداهلل عربســـتان و پرزیدنـــت مبارک (مصـــر) مقاومـــت کردیم که به طورخصوصی خواســـتار بمبـــاران ایران بودنـــد. بـــا از بین رفتـــن برجـــام دوباره فریادهابلن­دخواهدشدکه­بازبرگشتها­یم بههمانجاکه­بودیموباید­ایرانرابمب­اران کنیم». وزیر خارجه ســـابق امریکا تأکید کرد:«خطریکهاالن­وجودداردای­ناست که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شـــده اســـت و احتمال خروج امریکا از این توافق، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد.حفظ برجام برای اروپا و برای جهان مطلقاً ضروری است زیرا مشـــخص اســـت که جهـــان بدون برجام جای بهتری نخواهد بود». کارل بیلت، وزیر خارجه سابق سوئد و رئیس کنونـــی اندیشـــکد­ه «شـــورای اروپایـــی روابـــط خارجی» نیز با ابـــراز نارضایتی از مواضع نتانیاهو گفت که او در مســـیر جنگ طلبی است و صلح نمیخواهد.

در همیـــن حـــال جـــان ســـولیوان، معـــاون وزیـــر خارجـــه امریـــکا در این کنفرانـــس بـــه تکـــرار ادعـــای دولـــت دونالد ترامپ در خصـــوص لزوم رفع نواقص برجـــام پرداخـــت و گفت: «از متحـــدان اروپایی خود خواســـتها­یم که تا ضرباالجل بعـــدی تأیید برجام در ماه مه(اردیبهشـــ­ت )1397 پیشـــرفتی در زمینه رفع نواقص برجام به دســـت آوریـــم». اظهـــارات او بـــه موضع اخیر ترامـــپ بـــاز میگشـــت کـــه در خـــال امضـــای فرمـــان تعلیـــق تحریمهای ایران مدعی شـــده بود چنانچه برجام تغییـــر نکنـــد، دولـــت او دیگـــر پایبند اجرای تعهدات هســـتهایا­ش نخواهد بود. ارنســـت مونیز، وزیـــر انرژی دولت باراک اوباما که در مذاکرات هســـتهای هـــم حضـــور داشـــت، در واکنـــش بـــه اظهـــارات معـــاون وزیـــر امـــور خارجه دولـــت ترامـــپ واکنـــش نشـــان داد و گفت:«راســـتی آزمایی بنیاد این توافق اســـت. تعهـــد بـــه پروتـــکل الحاقی با زمان حداکثـــر 24 روز برای دسترســـی منحصر به فرد است و همچنین تعهد دائمی به ارسال ســـوخت رآکتور اراک به خـــارج از ایـــران وجـــود دارد. برخی تعهـــدات ایران در برجـــام منحصر به فرد بوده و هیچ عضو دیگر پیمان منع اشاعه هستهای (ان پی تی) آنها را اجرا نمیکنـــد». وی مدعی شـــد کـــه «البته این کاماً مشروع است که بخواهیم به مسائل دیگر از جمله مسائل منطقهای بپردازیم اما اینها ربطی به برجام ندارد و ایـــن توافق به آنچه کـــه مد نظر بوده رسیده است».

مونیـــز تأکید کـــرد: «ما دســـت کم باید درباره خود توافق هســـتهای بحث کنیم و حرفهای مبهم درباره اصاح نقایصی که وجود ندارد مطرح نکنیم». همچنیـــن ســـرگئی کیســـلیاک، عضو مجلس روسیه و سفیر پیشین مسکو در واشـــنگتن در این میزگرد گفت: «ایران با حســـن نیت این توافق را اجرا کرده و آژانس نیز پایبندی تهران را مورد تأیید قرار داده و ما خواستار ادامه اجرای این توافق هستیم».

نشستی برای مجاب کردن ترامپ نقـــش آفرینـــی منطقـــهای ایـــران از جملـــه موضـــوع هایـــی بـــود کـــه دیپلمات های ایرانی حاضر در نشست مونیخ پیرامون آن با مقامهای اروپایی به گفـــت و گو نشســـتند. ســـید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه در همیـــن چارچوب بـــا همتایان خود از کشـــورهای ایتالیا، فرانســـه، انگلیس و آلمان در نشســـتی که یک ســـاعت و نیم طول کشید درباره تحوالت بحران یمن و راههای مقابله با محاصره مردم این کشـــور و ارســـال کمکهای انسانی به آن کشـــورگفـ­ــتوگوکـــ­رد.اینگفتو گوهادرحالی­انجامشدکهر­سانهامریکا­یی والاســـتر­یتژورنـــا­لادعـــاکـ­ــرددردیدا­ر عراقچـــی با مقامهـــای اروپایی گفت و گوهایی درباره آنچه که «دخالت ایران در یمن» خوانده شـــده، مطرح شـــده اســـت. مقامات اروپایی ابراز امیدواری کردنـــد بتواننـــد ایـــن گفـــت و گوهـــا را بـــه موضوع ســـوریه نیز بکشـــانند. این نشریه مدعی استتاشاروپ­اییهابرای گشودنمباحث­اتباایراند­ربارهحضورش دربحرانهای­منطقهمانند­یمنوسوریه، برایمجابکر­دن«دونالدترام­پ»رئیس جمهوری امریکا به حفظ توافق هستهای است.درهمینحالس­یدعباسعراق­چی درحاشیهاجا­سامنیتیمون­یخ ازبرگزاری گفتوگوهایس­یاسیتهران–لندندرروز چهارشنبهخب­رداد.

رایزنیهای ظریف در حاشیه نشست مونیخ

وزیـــر امور خارجـــه ایـــران و کاترین اشتون مســـئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشـــیه این کنفرانس دیدار و گفت و گو کردند.

ظریف در حاشـــیه نشست امنیتی مونیـــخ بـــا رئیـــس مجمـــع ریـــش ســـفیدان ســـازمان ملـــل و همچنین برخی از همتایان خارجی خود دیدار و گفـــت و گـــو کرد. دیـــدار بـــا وزیران خارجـــه ارمنســـتا­ن و گرجســـتان از جملـــه برنامههای ظریـــف بود که در قالـــب آن پیرامون روابـــط دوجانبه و مسائل منطقهای گفت و گو شد.

وزیـــر امـــور خارجـــه همچنیـــن بـــا اســـتفان دیمیســـتو­را نماینده دبیرکل ســـازمان ملل متحد در امور ســـوریه و نیچروان بارزانی، نخســـتوزی­ر منطقه کردستان عراق دیدار کرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran