Iran Newspaper

سقوط 355 تومانی یورو وکاهش 76 تومانی دالر

«ایران» از کاهش تب بازار ارز گزارش می دهد «نیما» برای شفافیت بازار ارز به میدان آمد

-

گـــروه اقتصادی/ با اجرایی شـــدن بســـته ســـهگانه ارزی دولت از نخستین روز هفته جاری تخلیه حباب قیمتی در بـــازار آزاد ارزتسریعشد.نخستینضربه­بهالتهابات ارزی اخیـــر که دالر را تـــا اوج 5 هزار تومان نیز بـــاال برد، با حضور نیـــروی انتظامی و دستگیری بیش از 90 نفر از دالالن زدهشد. از روز شنبه هفته جاری نیز با آغاز فروش گواهـــی ســـپردهها­ی ارزی و ریالی و پیش فروش ســـکه ریزش قیمتها با سرعت بیشـــتری دنبـــال شـــد. بـــه طوری کـــه در نخستین روز اجرای بسته ارزی دالر امریکا به کانال0064 تومان عقب نشینی کرد، اما یورو، پوند و درهم بهعنوان ســـایر ارزهای مرجعبازارت­غییریراتجر­بهنکردند.

این درحالی اســـت که دیروز بهعنوان دومیـــن روز از اجـــرای بســـته ارزی بانک مرکـــزی عالوه بر تداوم ریزش دالر ســـایر ارزهای عمده نیز با ارقامی قابل مالحظه کاهش یافتند. در زمان تنظیم این گزارش دالر نقدی آزاد با 76 تومان افت به 4621 تومان و دالر صرافی با05 تومان کاهش به 4598 تومان رسید. دراین روز یورو نقدی نیز با ثبت رکـــورد افـــت 355 تومانی در یک روز بـــه 5742 تومان و یورو صرافی با 611تومانکا­هشبه1665تو­مانبازگشت. پوند هم با تجربه افـــت 04تومانی 6840 تومان قیمت خورد. عـــالوه براین درهم که در هفتههای اخیر مدام بر مدار صعود بود در یک روز 33تومان از ارزش خود را از دست داد و به 7231تومان رسید.

همزمـــان با افـــت قیمتهـــا در بازار ارز، در بازار ســـکه و طال نیز شـــاهد ریزش قیمتها بودیـــم. دراین روز ســـکه تمام طـــرح جدیـــد بـــا افـــت 17 هـــزار و 250 تومانی دوباره به کانال یک میلیون و 400 هـــزار تومان (یـــک میلیـــون و 498 هزار و 053تومان) بازگشـــت. ســـکه تمام طرح قدیم نیز 31 هزار و 500 تومان ارزان شـــد و به یک میلیـــون و 469 هزار و 500 تومان رسید. دراین روز نیم و ربع سکه نیز هر یک با افت 13 هزار و 500 تومانی به ترتیب به 744 هـــزار و 500 و 443 هزار و 500 تومان رسیدند. همچنین هر گرم طالی 18 عیار نیز با 3486 تومان کاهـــش به 142 هزار و 536 تومان رسید. ■ «نیما»بهمیدانآمد

درکنار اجـــرای اضـــالع اصلی مثلث ارزی بانک مرکزی از طرحهای جدید این بانک برای شفافیت بازار ارز نیز رونمایی میشـــود. «نیما» یا همان نظام یکپارچه معامالت ارزی، سامانه جدیدی است که بهصورت آزمایشی به ابزارهای مدیریت بازار ارز افزوده شده است.

ایـــن ســـامانه ارزی جدیـــد بـــا هدف تسهیل تأمین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابـــت صرافان بـــرای تأمین ارز متقاضیان کار خود را آغاز کرد.

«ولـــیاهلل ســـیف» رئیـــس کل بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران پنجشنبه گذشته همزمان با تشریح جزئیات طرح ســـه گانه مصوب دولت برای ساماندهی بازار ارز از فعالیت آزمایشی سامانه جدید ارزی نیمـــا خبـــر داده بود، ســـامانها­ی که خریـــدارا­ن و فروشـــندگ­ان ارز با اســـتفاده از این سامانه، متناســـب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیــ­ـک اقـــدام میکننـــد و بتدریـــج صرافیها و ســـایر بازیگران بازار ارز به این سامانهمتصل­میشوند.

این ســـامانه امکان کنترل و مدیریت بـــازار ارز را بـــرای سیاســـتگذ­ار و امـــکان فعالیـــت شـــفاف را برای متقاضیـــا­ن ارز فراهـــم میکنـــد. در واقع در بـــازار ارز آزاد ریشـــه اصلی نوسان و التهابات به ترسیم نشدنمسیریش­فافوقابلره­گیرینقل و انتقاالت بازمی گردد. ■ بازرگانان سفارشات غیربانکی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند

در مرحله نخست، واردکنندگا­ن برای تأمینارزکا­الیوارداتی­بهعنوانمتق­اضی خریـــد ارز و همـــه صرافیهـــا بهعنـــوان فروشندهارز­ایفاینقشمی­کنند.

بـــرای تســـهیل در تأمیـــن ارز ثبـــت سفارشات غیربانکی، با هماهنگی بانک مرکزیووزار­تصنعت،معدنوتجارت، بازرگانان میتوانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواســـت خـــود را برای تأمین ارز ثبت سفارشات غیربانکی ارائه کنند. این اطالعات بهصورت سیســـتمی و برخط به ســـامانه نیما منتقل میشود. ســـپس بازرگانان پیشـــنهاد­های (پاســـخ هـــای) ارائـــه شـــده از ســـوی صرافیها را مشـــاهده و در نهایت نسبت به خرید ارز اقدام میکنند. در مرحله نخســـت، ثبت درخواســـت­ها برای ارزهای یـــورو و یوآن میســـر اســـت و در گامهای بعدی امکان درخواســـت برای ســـایر ارزها نیـــز فراهم میشـــود. صرافیها میتوانند با انتخاب گزینه «نیما» در پایگاه اطالعرســـ­انی سنا (سامانهنظار­تارز)درخواستهای­خرید را ببینند، پیشنهادها را ارائه و در نهایت ارز متقاضیانرا­تأمینکنند. ■ حرکت به سمت بازار متشکل ارزی

معــــاون ارزی بانک مرکــــزی، مدیریت بــــازار ارز را هدف کوتاه مدت انتشــــار اوراق سپردهمبتنی­برارزبرشمر­دوگفت:درمیان مدت و بلند مدت و با گسترش سایر اوراق ارزی متناســــب با نیــــاز گروههای مختلف، به ســــمت تعمیق بازار ارز و تشــــکیل بازار متشکلارزیح­رکتخواهیمک­رد.

ســـیداحمد عراقچـــی کـــه در جمـــع مدیران بینالملل بانکها و مؤسســـات اعتباری ســـخن میگفـــت، تصریح کرد: وضعیت بازار ارز کشـــور در ماههای اخیر شـــرایط خاصـــی را تجربـــه میکنـــد و در این بین برخی ســـوداگرا­ن و اخاللگران با سوءاســـتف­اده از شـــرایط به وجود آمده به التهابات دامن میزدند. به همین منظور در قالب بســـته تدابیر سه گانه، برنامهای برای مدیریت بازار ارز بر مبنای نظرهای کارشناســـ­ی تدوین شـــده اســـت و از این هفته با همـــکاری و هماهنگـــی بانکها عملیاتی میشود. وی ابراز امیدواری کرد با مجموعـــه این تدابیر در کنـــار اقدامات انتظامـــی و برخورد با اخاللگران، شـــاهد بازگشت آرامش و ثبات به بازار ارز باشیم. ■ لزوم رعایـــت دقیق ضوابط اجرایی بسته ارزی

همچنیـــن درهمین راســـتا، مدیرکل اعتبـــارا­ت بانک مرکـــزی، در نامـــهای به بانکها و مؤسسات اعتباری، بر ضرورت رعایت مفاد بخشـــنامه و ضوابط اجرایی بســـته ارزی، تأکید کرد. ســـیدعلی اصغر میرمحمـــد صادقـــی در ایـــن نامـــه بـــه بانکها خاطرنشان کرد: بر اساس برخی گزارشهایدر­یافتیدرروز­نخستاجرای طرح، همکاران بانکی در برخی شـــعب، اطالعاتناد­رستوخالفبخ­شنامهبانک مرکزیبهمشت­ریانارائهم­یکنندکهانت­ظار میرود ضمن توقف هر چه ســـریعتر این رونـــد، مفاد ضوابط و بخشـــنامه مزبور به صورتدقیق،بهآگاهیمشت­ریانبرسد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran