Iran Newspaper

اعالم شرایط آزمون استخدامی فرهنگیان تا اواسط اسفند ماه

وزیر آموزش و پرورش خبر داد

-

وزیــر آمــوزش و پرورش گفت: طــی یکی دو هفته آینده شــرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطالعرسانی میکنیم. سید محمد بطحایی در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه افزود: حــدود 18 هزار نفــر ظرفیــت داریــم و امیدواریم آزمون فوق در فروردین 97 برگزار شود.

بــه گــزارش «ایــران»، وی بــه ارائــه گزارشــی از اقدامــات انجام شــده در وزارت آموزش و پرورش پرداخــت و گفــت: محور اصلی تمــام فعالیتها ســند تحول بنیادین اســت. حدود شــش ســال از ابالغ آن گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سالها پیش شروع شده بود. اخیراً در پایشی که از اجرای سند انجام دادیم، مشخص شد تاکنون 30 درصد از سند مستقر شده که عدد خوبی نیست و آنطور که باید جلو نرفتهایم.

بطحایی با بیــان اینکه مدارســی که به مدیر نیاز داشــته باشــند از ســال آینــده در ســامانهای معرفی میشــوند و همه همکارانی که شــرایط الزم بــرای مدیریــت را دارنــد میتواننــد در ســامانه اعالم کاندیداتور­ی کنند، گفت: ســوابق ایــن نامزدهــا بررســی، مصاحبــه و رتبهبنــدی میشوند و فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبنــ­دی در اختیــار مدیر آمــوزش و پرورش منطقهقرارم­یگیرد.

وزیر آمــوزش و پرورش به حــذف آزمونها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایــی هنــوز از حیــث شــخصیتی و ویژگیهای روانــی بــه مرحلــهای نرســیدهان­د کــه در معرض فشــارهای فراوان برای آمادگــی آزمونها و زیر بار حجم ســنگین کتب کمک آموزشــی قرار بگیرند. خانوادههــ­ا در معــرض تبلیغــات ثبتنــام در آزمونهاقرا­رمیگیرند.

وی افزود: کودکان ما نمیتوانند با این فشارها دوران کودکــی خود را بخوبــی درک و مهارتهای زندگــی را تمریــن کنند. شــرایط خوبی نیســت که 250 هــزار نفر تحت فشــار باشــند و در نهایت 15 هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته به معنای فراموشــی اســتعداده­ا نیســت و ایــن کار بایــد بــا روشهایی غیر از آزمون دنبال شود.

وزیــر آمــوزش و پــرورش بــا بیــان اینکــه البته نمیخواهم همه کاسه کوزهها را سر آزمون بشکنم و بگویم آزمون، نشــاط را از مدارس گرفته، گفت: اما به هرحال آزمونها بیتأثیر نیستند.

بطحایــی ادامــه داد: عواملــی چــون فضــای آموزشــی بشــدت در کاهــش نشــاط در مــدارس مؤثرنــد. برنامههــا­ی درســی نیز گاهی افســردگی و دلمردگــی را تحمیــل میکننــد و از همه مهمتر نقــش معلــم بهعنــوان عامل نشــاط بایــد مورد توجه قرار بگیــرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتماً به این هدف نخواهیم رســید و تجربه 40 ســال گذشــته نشــان میدهد اگر به صورت متوازن سند تحول را مستقر کنیــم حتماً اهــداف متعالــی تربیتی تــا حدودی محقق خواهد شد.

وزیــر آمــوزش و پــرورش دربــاره مــدارس غیردولتــی در انحصــار افــراد خاص گفــت: امروز انحصــاری برای صدور مجوز مــدارس غیردولتی وجــود نــدارد و رجل سیاســی یــا غیر سیاســی اگر شــرایط الزم را داشــته باشــند مجوز میگیرند. ما تمام قد از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده میکنیم.

وی بــا بیــان اینکــه یکــی از چالشهــای پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامع نیروی انســانی آماده شــده اســت، گفت: در ایــن برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگرمشخصکر­دیم.

وزیــر آمــوزش و پــرورش دربــاره بیانیــه 160 نماینــده در مخالفت با حــذف آزمونهــای دوره ابتدایــی عنــوان کــرد: بــا برخــی نمایندگانـ­ـی کــه بیانیــه را امضا کــرده بودند صحبت کردم که بعد از توضیحــات بنــده قانع شــدند و گفتنــد باید این توضیحات برای دیگر نمایندگان هم مطرح شود، بنابراین فردا صبح (امروز) جلســهای در مجلس برقرار است و بنده و همکارانم توضیحاتی را ارائه میکنیم و شاید نگرانیهای ما برای نمایندگان با توضیحاتمان برطرف شود. مدارس تیزهوشان در دوره دوم حــذف نمیشــوند و با قــوت به کار خود ادامهمیدهن­د.

بطحایی درباره طرح شــهاب نیــز گفت: طرح شــهاب در مهر 97 به پایه هفتم میرسد. با موانع و مشــکالت و ویژگیهــای مثبــت این طرح آشــنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد. پیشبینی

شــده از هفته آینده کارگروهی تشــکیل شــود که از افراد صاحب تجربــه دعوت خواهیم کرد. در پایه هفتم سال آینده طرح شــهاب را با قدرت به اجرا درمیآوریــ­م و مــواردی چــون آمــوزش معلمان بــرای اجــرای این طــرح مــورد توجه قــرار خواهد گرفت.

وزیــر آمــوزش و پرورش در پاســخ به پرسشــی

دربــاره علت تأخیر در پرداخــت حق التدریسها گفت: این امر ناشــی از بیتوجهی و کم کاریهای همکارانمان­یست.تخصیصحقالت­دریسهارااز سازمان برنامه و بودجه گرفته و به خزانه بردهایم، اما بهدلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده اســت. هر زمــان خزانه این مبلغ را بدهد، ســریعاً در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran