Iran Newspaper

۶1 هزار کودک آزاری ۶ ماه گذشته در اورژانس اجتماعی ثبت شده است

گزارش «ایران» از سمینار کودک آزاری در سکونتگاهها­ی فقیرنشین

- زهرا کشوری

7 ماهــه باردار بودم که شــوهرم با لگد به شــکمم زد، پــای نــوزادم شکســت. «امیر حســین» بــا پای کــج به دنیــا آمــد. همین یک خــط کافی اســت تا نفــس دانشــجویا­نی کــه در دومیــن روز همایــش «کــودکآزار­ی در ســکونتگاه­های فقیرنشــین» در ســالن رازی دانشــکده داروســازی دانشــگاه تهران حضور یافتهانــد، حبس شــود. آزار و اذیت کودکان توســط آزارگری که 10 ســال پیش هم به این دلیل به زندان رفته اســت باعث شــد تــا جمعیت امام علی خواســتار ایجاد بانک اطالعات برای آزارگران توسط سازمان بهزیستی شود. حضور نداشتن دکتر کیایــی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آســیبهای اجتماعی آموزش و پرورش و دکتر زنگانه مدیرکل محتــرم پیشــگیریه­ای فرهنگــی و اجتماعــی معاونت اجتماعی و پیشــگیری از وقــوع جرم قوه قضائیــه به گلهمنــدی جمعیت امــام علی منجر شد. زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت با توجه به مشــکالت قانونی پیش رو برای حمایت از کودکان اظهار امیدواری کرد بحثهای ایجاد شــده در این همایشبهاطا­لعمسئوالنق­وهقضائیهبر­سد. ■ ضرورتآموزش­جامعه

«طیبــه سیاوشــی» عضــو کمیســیون فرهنگی بهارستان زمان بررسی الیحه حمایت از کودکان را فروردین ماه سال 97 میداند و از سعی فراکسیون زنــان برای تغییــر در دســتورهای رســمی هفتگی مجلــس خبــر میدهد تا بــا جمــعآوری امضا این الیحه زودتر در دستور کار مجلسیها قرار بگیرد. او اظهــار امیدواری میکند که بتوانند تعریف دقیقی از کــودک و نوجــوان زیــر 18 ســال در صحن علنی مجلسبدهند.

او اعتقــاد دارد که قبــل از اینکه خألهای قانونی در حــوزه کودک بهالیحه و قانون تبدیل شــود باید جامعه آموزش ببیند. سیاوشــی با توجه به بودجه بســیار خــوب صــدا و ســیما درســال 97 پیشــنهاد میدهد که این رســانه درقالــب تیزرهای مختلف قانــون حمایــت از کودک را آمــوزش دهد. به گفته ایــن نماینده مجلس، صدا و ســیما هم برداشــت از صنــدوق توســعه ملــی دارد و هــم بودجه ریالی ســاالنه. سیاوشــی هشــدار میدهــد که «کــودکان» بحث فراموش شده نهادهای آموزشی کشور است. او اصالح ماده 1041 قانون اساسی(ازدواج کودکان) را نوعی کودک آزاری میداند و میگوید: «بهدنبال این اســت که اصالح آن تا سال آینده در دستور کار مجلسقراربگ­یرد.»

وی از هماهنگــی فراکســیون زنــان بــا شــورای فرهنگی اجتماعی زنــان برای ممنوعیــت ازدواج دختران زیر31 سال خبر میدهد و اظهار امیدواری میکند که بتوان ســن قانونــی ازدواج دختران را به 15 ســال رســاند. او درباره ازدواجهایی که بین 31تا 15 ســال اتفاق میافتد، میگویــد: «بهدنبال ایجاد سازوکارهای­قانونیمشاو­رهایهستیمت­اصالحیت ازدواج فرزند در این سن به اثبات برسد.»

او تصویب الیحه تابعیت فرزندان مادر ایرانی و پــدر خارجی که عمومــاً افغان هســتند را از دیگر برنامههایف­راکسیونزنا­نمیداندومی­گوید:«قرار شده که دولت الیحهای درباره این موضوع بدهد». سیاوشیاظها­رامیدواریم­یکندکهاینا­لیحهپیش از اولتیماتوم بهارســتان­یها به مجلس برسد. او در پاسخ به این سؤال که چرا سازوکار نهادهای نظارتی درحوزهکودک­ناکارآمداس­تمیگوید:«مامعموالً دراین مورد از وزیر دادگستری جواب میخواهیم.» او اعتقاد دارد که بایــد روی وزارتخانهه­ای آموزش و پــرورش و تعــاون، کار و رفــاه اجتماعــی نظــارت بیشتری وجود داشته باشد. سیاوشی تأکید میکند کــه بازوهــای نظارتــی در این حــوزه بازوهــای قوی نیستند.ویمعتقداست­کهدرحوزهمس­ائلقضایی کودکان زیرســاخته­ای الزم وجــود ندارد:«پلیس ویژه کودکان نداریم. البته دادگاه ویژه کودکان داریم اما این ســؤال پیش میآید که آیــا برخی از قضات آگاهی کامل در حــوزه کودک دارند و همه آموزش دیدهاند.» کودک بلوچ چهارســاله را پدرش آنقدر میزند که لگنش میشکند. مادر او را به بیمارستان میبرنــد. کــودک باید بیهوش شــود امــا رضایت پدرآزارگر را میخواهد. پدر رضایت نمیدهد. لگن کــودک را با همان حال گچ میگیرند. سیاوشــی در واکنــش به این کــودک آزاری میگوید:«متأســفانه در قانــون بحث والیت مطلقه والدین وجود دارد و براحتی پدر و مادر آزارگر میتواند کودک را به خانه برگرداند.» ■ آزارکودکان­زبالهگرد

زهــرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی، آزار کــودکان و بچههــای زبالــه گــرد را ســاختارمن­د میدانــد و میگویــد: «کار کــودک که خــالف قانون اســت. همین کار هم بین 12 تا71 ساعت با حقوق کم بدون غذا و بهداشت.»

دکتــر الهــام فخــاری، عضــو شــورای اســالمی شــهر تهران، ری و شــمیرانات نو از عملیاتی کردن ایســتگاهه­ای حمایتی کودکان در شهر تهران خبر میدهدومیگو­ید:«بخشیازپولم­عبروشهردار­ی را به موضوع کودکان اختصاص میدهیم.» ■ همسایههاجر­أتندارندبه­321زنگبزنن­د

آمارهــای یک ســاله دکتررضا جعفری ریاســت اورژانس اجتماعی هم دیروز دانشــکده داروســازی دانشــگاه تهــران را بــه شــوک بــرد. تنهــا 16 هــزار کودکآزاری در6 ماهه گذشته در اورژانس اجتماعی ثبــت شــده او میگوید: «بررســیها نشــان میدهد 21درصد از کــودک آزاریها چند روز بعد از وقوع به ما گزارش شــده و 4/5درصد یک هفته بعد از آن.» بــه گفته جعفــری خیلــی از مــوارد کــودک آزاری را همسایهها متوجه میشوند ولی گزارش نمیدهند وحتییکبارج­رأتنکردهان­دبا321تماس­بگیرند.

ثریا عزیزپناه از فعاالن حقوق کودک میگوید: «گاهــی اوقــات آزارگــر مدیــر، ناظــم، ســرایدار و یا آشــپز مهدکودک اســت. ایــن افراد از یک مدرســه اخراج میشوند و در مدرسه دیگری مشغول به کار میشوندکه اینمسألهزی­بندهکشورنی­ست.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran