Iran Newspaper

ارزش معامالت بورس کاال از 001هزار میلیارد تومان گذشت

-

ارزش معامالت بـــورس کاالی ایران از ابتدای امســـال تاکنون برای نخستین بار در تاریخ معامالت آن از مرز 100 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

معامالت انواع محصـــوالت پایه در بـــورس کاال بهدلیل شـــفافیت این بازار، روندی رو به افزایش داشته به طوری که از نظر حجم و ارزش، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

کوتاه شدن دست دالالن و واسطهها از فرآیند معامالت محصوالت، فرصتی را بـــرای خریـــدارا­ن و مصرفکننـــ­دگان بخش پایین دســـتی جهت دستیابی با قیمت و شرایط مناسبتر به محصوالت مورد نیاز فراهم کرده است.

بـــر این اســـاس، بـــورس کاالی ایران گـــزارش داد: ارزش کل معامـــالت این بورس شـــامل بـــازار فیزیکـــی و مالی از ابتـــدای ســـالجاری تا پایـــان معامالت هفته گذشـــته، بـــه بیـــش از 101 هـــزار و 303میلیارد و 248 میلیون تومان رسید که نسبت به مدت مشـــابه سال گذشته 73درصد رشد را نشان میدهد.

ارزش معامالت بورس کاال در مدت مشابه پارسال، 73 هزار و 942 میلیارد و 264 میلیون تومان بوده است.

در حـــدود 11ماهـــی کـــه از ســـال 96 ســـپری شـــده، در بازار فیزیکـــی بورس کاال 82میلیـــو­ن و 848 هـــزار تـــن انواع محصـــول بـــه ارزش بیـــش از 43 هـــزار و 956 میلیـــارد تومـــان خریـــد و فروش شـــده که از این میزان، بیشترین سهم از کل ارزش معامـــالت بـــه ترتیب به تاالر محصـــوالت صنعتی و معدنـــی و تاالر پتروشیمیاخ­تصاصیافتها­ست.

حجم و ارزش معامالت بازار فیزیکی از ابتدای ســـالجاری تا پایان معامالت هفته گذشـــته بـــه ترتیب بـــا 3 درصد و 13درصد رشـــد نســـبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است. ■ دادوســـتد­65 هـــزارمیل­یـــاردتوم­ـــان قراردادآتی­سکه

در بازار آتی ســـکه بیش از 56 هزار و 329 میلیـــارد و 204 میلیـــون تومان قرارداد در بورس کاال منعقد شـــده که حجم و ارزش معامالت آن در مقایسه با دوره مشابه پارسال به ترتیب با 25 و 58 درصد افزایش همراه شد.

حجـــم و ارزش معامـــالت قراردادهای آپشـــن (اختیـــار معامله) نیز به ترتیب با رشـــد 19 و 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

در بخش گواهی ســـپرده کاالیی نیز ارزش معامـــالت بـــه 487 میلیـــارد و 113میلیون تومان رشد کرد.

صندوقهای ســـرمایهگ­ذاری فعال در بـــورس کاالی ایـــران نیـــز شـــاهد معامالتی به ارزش بیش از 48میلیارد و 457 میلیون تومان بودند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran