Iran Newspaper

هند‌اپراتور‌بخشی‌از‌فاز‌یک‌طرح‌توسعه‌بندر‌شهید‌بهشتی‌چابهار‌م‌یشود

-

ایران اپراتوری بخشــــی از فاز یک طرح توســــعه بندر شهید بهشــــتی چابهار را به هندیها واگذار کرد. این توافق طی ســــفر اخیر رئیس جمهــــوری به هند رقم خورده که از طریق آن به توســــعه بندر چابهار کمک خواهــــد شد.امیرحســــ­ین اســــماعی­لی، مجری طرح توسعه بندر شهید بهشــــتی چابهار با بیان این خبر به «ایران» گفــــت: در این همــــکاری، هندیها فقط نقــــش اپراتــــو­ر را دارند و قرار اســــت تجهیزاتی نظیر جرثقیلهای 65 تنی را در قالب نوع قراردادی BOT تأمینکنند. ■ هندیهافقطا­پراتورمیشو­ند اسماعیلی با تکذیب اخباری مبنی بر اجاره فاز یک بندر شهید بهشتی بههندیها اذعان کرد: هندیها نه قراراســـت که بخشـــی از این بنـــدر را اجاره کنند و نـــه کنتـــرل فعالیتهای آن را به دســـت بگیرند. فقط بحث ســـرمایهگ­ذاری بر اســـاس قراردادهای بینالمللی مطرح اســـت که بـــرای ایران منفعت نیز بـــه همراه دارد. یعنی هندیها فقط اپراتور این بخش از فاز یک خواهند بود.او عنوان کرد: هند یک خط اعتباری(فاینانس) 150 میلیـــون دالری برای توســـعه این بخش از بندر باز میکند و یک قرارداد اپراتوری به ارزش 85 میلیون دالر نیز برای تأمین تجهیزات با ایران دارد. در این همکاری ایران فقط زمین را برای مدت قرارداد هندیها واگذار خواهد کـــرد و بعد از اتمـــام این مدت زمیـــن و تجهیزات به طـــرف ایرانی منتقل خواهد شـــد. ظاهـــراً هنوز مـــدت قـــرارداد BOT بـــا هندیها بـــرای اپراتوری طرح توســـعه بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار مشخص نشده اما برخی خبرها حکایت از 10 ساله بودن این دوره دارد. هندیها در این مدت اجازه بهرهبرداری از این بخش را نیز دارند، البته با حفـــظ منافع ایران. به هر حال BOT نوعی قرارداد بلندمدت اســـت که بعد از اتمام مدت قرارداد به ایران منتقل خواهد شد. ■ ایرانخواها­نتوسعهبندر­چابهاراست فعال شـــدن بنـــدر چابهـــار و تبدیـــل آن به قطب ترانزیتی یکی از اهداف مهم ایران در برنامه ششم توســـعه اســـت. هدفی که برای تحقـــق آن نیاز به جذب ســـرمایه خارجی اســـت. در این راستا ایران بهدنبـــال ســـرمایهگ­ذار مطمئن اســـت و هند هم بهدنبال ترانزیت کاال از مسیر جنوب به شمال شرق ایران. چراکه کوتاهترین و مطمئنترین مسیر برای دسترسی به کشـــورهای­ی نظیر افغانستان و آسیای میانه است. از اینرو بسیار مشتاق به سرمایهگذار­ی در بنـــدر چابهار و خطـــوط ریلـــی چابهار-زاهدان است.در این زمینه مجری طرح توسعه بندر شهید بهشـــتی چابهار میگوید: چابهار چهـــارراه کریدور شـــمال-جنوب بازرگانی جهان اســـت. لذا باید به جذب ســـرمایه، تکمیل زیرســـاخت­ها و در نهایت جذب بار در این منطقـــه بپردازیم. همکاری ایران و هند نیز در همین راستا تعریف میشود که منافع ایران را تأمین میکند. هرچند که هندیها نیز از این همکاری نفع میبرند. هند در تالش است که بندر چابهار را بهعنوان راهی برای دسترسی به بازارهای آسیایمرکزی­همچنینافغا­نستانتوسعه­دهد. اخیراً نارندرا مودی، نخســــتوز­یر هند در کنفرانس

 ??  ?? خبری مشترک با ریاســــتج­مهوری ایران گفت: ما احداث خط آهن چابهار-زاهدان را حمایت خواهیم کرد از اینرو پتانسیل دروازه چابهار به طور کامل به کار گرفتهخواهد­شد.
خبری مشترک با ریاســــتج­مهوری ایران گفت: ما احداث خط آهن چابهار-زاهدان را حمایت خواهیم کرد از اینرو پتانسیل دروازه چابهار به طور کامل به کار گرفتهخواهد­شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran