Iran Newspaper

این حجم سانسور توهین به شعور تماشاگر است

-

حاشــیههای ایجــاد شــده در پی تعویــق اکــران «عصبانی نیســتم» باعث شــد ایــن بار اعضــای کمیســیون فرهنگی مجلس پادرمیانی کنند و در دو نشســت به بررســی موانع اکران این فیلم بپردازند.

طبــق ســندی کــه رضــا درمیشــیان در فضــای مجازی منتشــر کرد قــرار بود اکــران عمومــی «عصبانی نیســتم» از 5۲ بهمنمــاه آغاز شــود اما با وجود ســند ســه امضایی (ابراهیــم داروغــهزا­ده، منوچهــر شاهســواری و علیرضــا رضــاداد) این بار فیلم بهدلیل آنچه انصراف پخشکننده عنوان شــد از حضــور روی پرده ســینما بازمانــد. در ادامه تعویــق چنــد بــاره نمایــش ایــن فیلــم رضــا درمیشــیان را دســت بــه قلــم کــرد و ایــن فیلمســاز جــوان در نامهای بــه رئیــس جمهــوری تظلمخواهــ­ی کــرد. در پی حواشــی ایــن چند روز طبق گزارشــی که ایســنا منتشــر کــرده طیبه سیاوشی، سیده فاطمه ذوالقدر و غالمرضا کاتب اعضای کمیســیون فرهنگی مجلس عصر روز شــنبه 8۲بهمنماه در دو نشســت جداگانه با معاون ســینمایی وزارت ارشــاد و همچنیــن رضــا درمیشــیان کارگــردان فیلــم «عصبانی نیستم» به بررسی موانع اکران این فیلم پرداختند.

به گفته سیده فاطمه ذوالقدر؛ محمد مهدی حیدریان معــاون ســینمایی وزارت ارشــاد در ایــن نشســت مجــدداً خواســتار حذف پنج دقیقه دیگر از نسخه نهایی این فیلم شده است. حیدریان پنج دقیقه ممیزی بیشتر «عصبانی نیســتم» را حــق وزیــر و شرطشــان بــرای اکران ایــن فیلم عنوان کرده اســت اما از ســوی دیگر درمیشــیان نیز زیربار اکــران چنــد پــاره فیلم نرفتــه و معتقد اســت ایــن حجم سانســور توهین به شــعور تماشــاگر اســت. طیبه سیاوشی نیــز با اشــاره به این نکته کــه طبق مســتندات این فیلم 5 بــار پروانه نمایش گرفته گفته اســت کارگــردان «عصبانی نیســتم» بــا توجــه بــه ممیزیهــای چنــد بــاره، حاضر به اعمــال اصالحــات مجدد نیســت و مذاکــرات در این باره همچنان ادامه دارد.

همچنیــن در پی توقف مجــدد اکران فیلــم «عصبانی نیســتم» باران کوثری متن یادداشــتی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. او در این باره نوشت: «عصبانی نیستم» در آن سالها ساخته شد، مشخصاً همان سالها... مسأله چیست؟ مشکل کجاست؟ غیر از ارشاد فیلمها از زیر تیغ مصلحــت چنــد نهــاد و ســازمان و ارگان و وزارتخانه باید جــان ســالم بــه در ببرند تــا دیده شــوند؟ این مــردم چند قیــم و چهره ظاهرالصــا­لح الزم دارند تا تشــخیص دهند دیدن چه فیلمهایی برایشان مخرب است؟ گناه جوانانی مثل رضا درمیشیان چیست؟ اینکه به جای ساختن فیلم زیرزمینــی و غیرقانونــ­ی و مهاجرت، پنج ســال پای اکران فیلمش در ایران ایستاد و یک قدم از قانون فراتر نرفت...

نظامالدیــ­ن کیایی صدابــردار «عصبانی نیســتم!» نیز در یادداشــتی بــه مــرور خاطــره شــب پرحادثــه اختتامیه جشنواره ســی و دوم به دبیری علیرضا رضاداد پرداخت: «ســه ســاعت قبل از مراســم از ما خواســتند کــه خودمان یــک مصاحبــه کــرده و بگوییــم مــا اصــالً جایــزه نمــی خواهیم...راســتی چقــدر مســخره مــی شــد کــه مثــالً من وقتــی هنــوز کاندید هســتم و جایزه نه به بــاره و نه به داره مصاحبــه کنــم و بگم مــن جایزه نمی خواهــم البته آقای درمیشیان جور ما را کشید و مصاحبه کرد که ما هیچکدام جایــزه نمی خواهیــم حتــی بعــداً فهمیدیم که مــا با رأی کامــل کاندید شــدهایم بخصــوص رضا درمیشــیان و نوید محمدزاده نابغه!»

طبق گزارش ســینما دیلی، به گفته کیایی حامد بهداد که یکــی از کاندیداهای دریافت بهتریــن بازیگر نقش اول مــرد بود قول داده بــود در صورتی که برای دریافت جایزه روی ســن برود اعــالم خواهد کرد که ایــن جایزه حق نوید اســت اما در نهایت جایزه را بــه او هم ندادند و این جایزه نصیب عطاران شــد کــه از ماجــرا بیخبر بــود البته بعدها عطاران هم جایزه خود را به نوید محمدزاده داد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran