Iran Newspaper

انتقاد با دفاع از انقالب منافات ندارد

-

نـــه فقط از دولت و قـــوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن اســـت فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشـــد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسالمی و انقالب ِی برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شـــهید ندارد مردمســـاا­لری یعنی «مردم را در همه امور زندگی صاحب رأی و تدبیر و تصمیم قرار دادن» این خطاســـت که برخی تصور کنند به اسم انقـــالب باید بـــه همهچیز و به همـــه حوادث و بخـــش هـــای نظام اســـالمی زبـــان انتقاد و اعتراض داشت بایـــد از وزیـــر امور خارجه تشـــکر کـــرد که با خباثت امریکایی ها و بـــه نعل و به میخ زدن اروپاییها، برخورد خیلی خـــوب و قوی دارد، این راه باید ادامه یابد

حضرت آیــتاهلل خامنهای، رهبر معظم انقالب اســالمی صبح دیروز (یکشنبه) در دیدار پرشــور هــزاران نفر از مــردم متدین و انقالبــی تبریــز، درک عمیــق و انقالبــی ملــت در تفکیک میان «انقــالب و نظام» بــا «عملکــرد تشــکیالت و دســتگاهها­ی مختلف» را از علل اصلی حضور متفاوت و تحســینبرا­نگیز مــردم در راهپیمایــ­ی سراســری ۲۲ بهمــن امســال خواندنــد و ســخنان مهمــی در چهار محــور «انقالب و کارکــرد اصلــی آن»، «آسیبشناســ­ی انقــالب»، «اولویتهای مقطــع کنونی» و «آیندهانقال­ب»بیانکردند.

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی دفتــر مقــام معظــم رهبــری، حضــرت آیــتاهلل خامنهای در ابتــدای این دیدار با اشاره به تقارن این ایام با شهادت حضرت فاطمه زهــرا(س)، مقــام واالی آن بانوی بزرگ را به عنوان برتری ِن زنان اهل بهشت مورد توافق همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی دانستند و گفتند: درس آن بانوی دو عالم به همه مسلمانان، درس شجاعت، فداکاری و معرفتآموزی است.

رهبــر انقــالب اســالمی در ادامــه قیام مــردم تبریــز در ۹۲ بهمــن ســال ۶۵۳۱ را سرنوشتســا­ز و تاریخآفریـ­ـن خواندنــد و خاطرنشان کردند: اگر این قیام پرعظمت نبــود، بــه احتمال زیــاد حادثــه ۹۱ د ِی قم فرامــوش و مســیر تاریــخ کشــور عــوض میشــد، بنابراین تبریزیها با قیام و فهم درســت و اقــدام بموقع توانســتند حرکت عظیمــی را بــه وجود آورند کــه آن حرکت به ۲۲ بهمن ۷۵ و پیروزی انقالب اسالمی منتهی شــد. ایشــان ســپس به راهپیمایی پرشور و متفاوت مردم در۲۲ بهمن امسال اشاره کردند و گفتند: چنین حضور مردمی دردفاعازان­قالباسالمی­آنهمدرآستا­نه ۰۴ سالگی انقالب، شبیه معجزه است و در هیچیــک از انقالبهای دنیا نظیــر ندارد. رهبــر انقــالب اســالمی، علــت حضــور با انگیزهتر مردم در راهپیمایی امسال را بروز دشــمنیهای گوناگون از داخــل و خارج از جمله از جانب امریکا و برخی همسایگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخی مسائل جاری کشور انتقاد دارنــد و مــا کامــالً از انتقادهــا، گالیههــا و شکوههایآنه­امطلعهستیم­اماوقتیپای انقــالب و نظام در میان اســت، مردم این گونه در دفاع از انقالب به صحنه میآیند.

ایشــان، حضــور خردمندانــ­ه مــردم را ناشــی از وجود «آگاهی انقالبی» و «کمال سیاســی» در ملــت و توانایــی آنهــا در تفکیک «نظــام انقالب ِی امت و امامت» با «تشــکیالت دیوانساالر­ی کشــور» دانستند و گفتنــد: نه فقــط از دولت و قــوه قضائیه و مجلــس، بلکــه ممکن اســت فــردی از شــخص حقیر نیز انتقاد داشــته باشــد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسالمی و انقالب ِی برآمده از پایداری ملت و فــداکاری صدهــا هزار شــهید نــدارد و به همیــن علت، مــردم با همه وجــود از این انقالب دفــاع میکنند. حضــرت آیتاهلل خامنــهای در ادامــه بــا اشــاره بــه ســوابق برجســته و انقالبی مردم تبریز، این دیدار را بهترین فرصت برای بیان چند مســأله اساسیدرخصو­ص«کارکردهایا­نقالب»، «آسیبشناسیا­نقالب»،«اولویتها»ودر نهایت«آیندهانقال­باسالمی»خواندند. ■ مردم ساالری یعنی در همه چیز «مردم» اصلهستند

ایشــان بــا اشــاره بــه عظمــت و ابعاد خــارج از درک انقــالب اســالمی و تــالش فــراوان دشــمنان بــرای انــکار خدمــات و کارکردهــا­ی آن، مهمتریــن کار انقــالب اســالمی را «تبدیــل نظــام طاغــوت بــه نظام مردمساالر» برشــمردند و افزودند: مــردم ســاالری یعنــی در همــه چیــز «مــردم» اصــل هســتند. رهبــر انقــالب اســالمی، انتخابــات و رأی مــردم در تعیین مســتقیم یا غیرمســتقی­م رهبری، رئیس جمهوری و ســایر مســئوالن را تنها بخشی از مردمســاال­ری دانستند و گفتند: مردمســاال­ری یعنــی «مــردم را در همــه امور زندگی صاحب رأی و تدبیر و تصمیم قــرار دادن» و این درســت در نقطه مقابل هیــچکاره بــودن مــردم و اســتبداد مطلق سالطین و طواغیت در قرن های متمادی قبل از انقالب است.

ایشان با یادآوری اضافه شدن سلطه و نفوذ خارجی به اســتبداد داخلی از اواسط دوران قاجار و همهکارهشــ­دن امریکاییها در دوره پهلــوی، افزودنــد: مردمســاال­ری اجازه استبداد و سلطه خارجی را نمیدهد و عالوه بر تغییر اساســی در اداره سیاســی کشور، اثر آن در خدمات شهری و روستایی وزندهکردنر­وحیهکارهای­بزرگهمچون تشکیل سپاه پاســداران، جهاد سازندگی و بسیجنمایان­است.

حضرت آیــتاهلل خامنــهای با اشــاره به آثــار شــگرف مردمســاال­ری در پرورش اســتعداده­ای مردمــی بــه یــک نمونه در بخش ســالمت اشــاره کردنــد و گفتند: در دوران طاغــوت کشــور بــه حــدی از لحاظ نیروی انســانی ناتوان بود که برای درمان، پزشــکان هنــدی و فیلیپینــی بــه کشــور میآمدنــد اما امــروز ایران قطــب جذاب ســالمت در منطقه و جزو چند کشــور اول دنیا در برخی دانشهای کمیاب و نوپدید است که این نتیجه مردمساالری و اعتماد به مردم و زندهشدن حس اعتماد بهنفس ملی است. ایشان، ابهت و عزت و عظمت ملــت ایــران را یکــی دیگــر از کارکردهــا­ی انقالب اســالمی دانســتند و گفتنــد: امروز یک کشــور منطقه با وجود فــروش روزانه ۰۱ میلیون بشــکه نفت و در اختیار داشتن خزانــه پــر از پــول، کشــوری عقبمانــده اســت و هیــچ حــرف و خبــری از ملت آن در دنیــا نیســت امــا در اثــر مردمســاال­ری دینــی، در نــگاه عمومــی به کشــور، مردم ایران برجسته و پیش برنده انقالبند. رهبر انقالباسال­میافزودند:بهعلتوجودا­ین واقعیت، دشمن ِی دشمنان با مردم ایران اســت و ایــن گونه نیســت کــه امریکاییها فقطباشخصحق­یریاچندمسئ­ولدولتی دشمن باشــند، زیرا همه کارهایی که آنان را به خشــم و غضب وامــیدارد، کار ملت ایران است. ■ در زمینــه «عدالــت» اقــرار میکنیــم کهعقبمانده­ایم

ایشــان پیشــرفت کشــور را نتیجــه مردمســاال­ری دینــی خواندنــد و با اشــاره بــه نامگــذاری دهــه ســوم انقالب بــه نام «دهــه پیشــرفت و عدالــت» خاطرنشــان کردند: پیشــرفت در عرصه های مختلف بــه معنــای واقعــی کلمــه رخ داده امــا در زمینــه «عدالــت» اقــرار میکنیــم کــه عقبماندهای­م.

حضرت آیــتاهلل خامنهای با تأکید بر ضــرورت عذرخواهــی از خداونــد و مردم بــه خاطر عقــب افتــادن در زمینه عدالت افزودنــد: انشــاءاهل­ل با همت مســئوالن و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیــز پیشــرفت خواهیم کرد. رهبــر انقالب اســالمی افزودنــد: پیشــرفت یعنــی یــک ملت بــا اتکا به تصمیــم و اراده و دانش و ظرفیت خود، به صفوف مقدم برســد که ایــن واقعیــت در ایران محســوس اســت. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای با اشــاره به تأثیرگذاری و صاحب رأی بودن جمهوری اسالمی در مسائل منطقه، پیشرفتهای ایــران در عرصههای پزشــکی، هســتهای، نانــو، زیســت فنــاوری، دفاعــی و راههــای مواصالتــی را یادآور شــدند و تأکید کردند: اگــر به جوانــان اهمیــت بیشــتری دهیم، از شــدت اســتعداد و ابتکار، آماده پــرواز و اوجگیری هســتند ولی ما مســئوالن قدری در این زمینه کوتاهی داریم و باید همت و تالشبیشتری­صورتپذیرد.

رهبرانقالب­اسالمیافزو­دند:دشمنان ایــران از پیشــرفتها­ی چهــار دهــه اخیــر مطلعنــد اما ملتهــا از این پیشــرفتها بخوبی آگاه نیستند چراکه ما در تبلیغات ضعیف، کمکار و کمابتکار هستیم که باید جبــران کنیم. ایشــان در همیــن زمینه به مسئوالن توصیه کردند: بهصورت عملی و هنرمندانه،ونهبامبالغ­هونهصرفاًگزارش های زبانی، پیشرفتهای مختلف کشور را بازگو کنند تا برخی غافالن که نادانسته در اینمسائلتش­کیکمیکنند،واقعیتهارا درک کنند. حضرت آیتاهلل خامنهای در نوعی جمعبندی از این بخش سخنانشان افزودند: انقالب، کشور را از فالکت و ملت را از حالــت توســریخور­ی و ذلــت خــارج کــرد و ملــت امروز ســربلند و ســرافراز، به تأثیرگذاری در همه امور مشــغول است و این بزرگترین دستاورد انقالب است.

بخــش دوم ســخنان مهــم حضــرت آیــتاهلل خامنــهای بــه «آسیبشناســ­ی انقــالب» اختصــاص داشــت. ایشــان مهمتریــن آفــت همــه انقالبهــا را «ارتجاع» به معنای سستشــدن، توقف و بازگشــت بــه اوضــاع قبلــی خواندنــد و خاطرنشانکر­دند:تقریباًهمهانقالبه­ای شــناخته شــده جهان در همان سال های نزدیــک به ایــن بلیّه دچار شــده اند. رهبر انقــالب اســالمی، اســتحکام و اســتمرار شــعارهای اصلی انقالب را در طول چهار دهــه اخیــر بینظیــر خواندند اما هشــدار دادنــد: خطراتــی انقــالب را در معــرض آسیب قرار میدهد. ■ حرکاتارتجا­عیدرکشورات­فاقنیفتد

ایشــان «حرکــت بــه ســمت اشــرافیگر­ی»، «دل ســپردن بــه طبقــات مرفــه بــه جــای توجه بــه مســتضعفان و قشــرهای ضعیــف» و «تکیــه و اعتمــاد بــه خارجیهــا به جــای تکیه بر مــردم» را نمونههــای حرکــت ارتجاعــی خواندند و تأکید کردند: نخبگان جامعه حواسشان جمع باشد، مدیران کشور بشدت مراقب باشــند و مردم هم با حساســیت، رفتار ما مســئوالن و مدیــران را تحــت نظر داشــته باشند تا اینگونه حرکات ارتجاعی در کشور اتفــاق نیفتد. حضرت آیــتاهلل خامنهای رویکاربودن«آدمهایسابق­اًانقالبی»اما عوضشدن خط و راه انقالب را به معنای ارتجــاع دانســتند و خاطرنشــان کردنــد: انقالب نشــده اســت که عده ای بروند و ما بیاییم،بلکهانقالب­یعنیدگرگون­ی،تغییر مسیر و حرکت به سمت اهداف واال که اگر این اهداف فراموش شود، انقالب معنایی ندارد.

ایشان، انقالب اسالمی در سال ۷۵ را آغاز تغییر و حرکت اصالحی در جامعه برشمردند و افزودند: انقالب در سال ۷۵ تمام نشــد بلکــه آغاز شــد و این حرکت باید عمیق تر، گســترده تــر و خردمندانه تر ادامه یابد. حضرت آیتاهلل خامنهای با انتقاد از کســانی که از تعبیر «انقالبی» برداشــت منفی میکنند، افزودند: نظام اداره کشــور و اصــول قانون اساســی باید محترم شمرده شــود و کسی نباید تصور کنــد که انقالب بدون نظام امکان تحقق دارد. ایشــان تأکید کردند: این خطاست که برخی تصور کنند به اسم انقالب باید بــه همهچیــز و به همه حــوادث و بخش های نظام اسالمی زبان انتقاد و اعتراض داشــت، زیــرا انقــالب یعنــی بایــد نظام اســالمی، مردمســاال­ری دینــی و نظــام امــت و امامت بــا هدفها و جهتگیری انقالبی باشد.

رهبر انقالب اسالمی با ابراز خرسندی از رایج بودن ســکه انقــالب و انقالبی گری در میــان مــردم و وجــود پرشــمار مدیران حقیقتــاً انقالبی افزودند: بــه فضل الهی، جمهوری اسالمی تاکنون از نگاه طاغوتی به مردم دور بوده اســت و بعــد از این هم با حساسیت مردم و مسئوالن دور خواهد بود. حضرت آیتاهلل خامنهای این بخش از سخنانشــان را بــا ایــن جمــالت مهــم و تعیین کننــده پایان دادند: «اشــرافیگر­ی و امتیازطلبـ­ـی مســئوالن»، «بــی مباالتــی بــه بیتالمــال» و «بــی توجهــی به طبقه مســتضعف»، حرکاتی ضد انقالبی است و همــه تشــکیالت نظــام باید با ایــن نگاه به ســمت اهــداف انقــالب حرکــت کنند. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای در ســومین بخش سخنانشان در تبیین «اولویتهای کنونی کشــور»، مســأله «اقتصاد» را بسیار مهمدانستند.

ایشــان، تکیه بــر ظرفیتهــای درونی و مــردم را راه اساســی حــل مشــکالت اقتصــادی خواندنــد و افزودنــد: اقتصــاد مقاومتــی همان گونــه که بارهــا گفته ایم و همــه مســئوالن نیــز سیاســتهای آن را تصدیــق کردنــد، بــه معنــای محصــور شــدن در داخــل نیســت بلکــه درونزا و برونگراســ­ت بنابراین نگویند میخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشــیم، زیرا ارتباط با دنیــا در اقتصــاد مقاومتی وجــود دارد اما اعتمــاد و تکیــه باید بــر مردم باشــد نه به بیگانگان. ایشــان بهکارگیری استعدادها، ظرفیتها و سرمایههای درونی را نیازمند تدبیــر خواندنــد و افزودند: رونــق اقتصاد داخلــی نیازمند صــادرات خــوب، واردات در حد نیاز و جلب سرمایهگذار­ی خارجی هست اما سررشــته و تدبیر کار باید دست مدیــران داخلــی باشــد و کار بــه بیگانگان ســپرده نشــود. ایشــان زلزلــه اقتصــادی و ضربه فوقالعاده شــدید حــدود یک دهه قبل به برخی کشــورهای پیشــرفته شــرق آســیا را عبرتی بزرگ خواندنــد و افزودند: این ضربه که یک شبه این کشورها را به فقر و فالکت کشاند نتیجه وابستگی به سرمایه خارجیبود. ■ نتیجهاتکاب­هخارجیهارا درقضیهبرجا­ممشاهدهکرد­یم

رهبــر انقــالب با اشــاره به ســود نبردن کشــور از اتکا و اعتماد به خارج در برجام و مذاکرات هسته ای افزودند: ما نتیجه اتکا به خارجیها را در قضیه برجام مشــاهده کردیــم و در قضیــه مذاکرات هســتهای به آنها اعتماد کردیم اما سودی نبردیم البته خوشبختانهم­سئوالنبرخو­ردخوبیباای­ن مسئله دارند و وزیر امور خارجه که باید از او تشکر کرد، با خباثت امریکایی ها و به نعل و به میــخ زدن اروپاییهــ­ا، برخورد خیلی خوب و قوی دارد که این راه باید ادامه یابد. رهبر انقالب گفتند: باید از بیگانه بهره برد اما نباید بــه او اعتماد و تکیه کرد چرا که از راههای مختلف بر سرنوشت کشور مسلط میشــود و همه مســئوالن باید این مسأله بسیار مهم را در کانون توجه داشته باشند.

ایشــان، ۰4 ســال زحمــت ملــت را در شــرایط تحریــم و فشــار، بــه حرکــت روی ســنگالخ تشــبیه کردنــد و افزودنــد: با این وجود، پیشــرفت کردهایم که این واقعیت نشــانه توانایــی ملت و کشــور اســت. رهبر انقــالب در تبییــن دیگــر اولویتهــا­ی کنونــی، «ترجیــح مدیریــت جهــادی بــر دیــوان ســاالری» را مورد تأکید قــرار دادند و افزودنــد: قــوای مجریــه، قضائیه و همه بخــش ها باید با مدیریــت جهادی یعنی پــرکاری همراه با تدبیر، کار را دنبال کنند و برای پیشبرد کارها اصطالحاً شب را از روز نشناســند. «ترجیح متن مردم به اهداف و منافــع جناحــی و حزبــی» و «اولویــت خدمــت رســانی بــه قشــرهای ضعیف و مناطــق محــروم» دو توصیــه مهــم دیگر رهبــر به مســئوالن بود. حضــرت آیتاهلل خامنهای در زمینه دفاعی ادامه و نوسازی همه شــیوه هــا و ابزارها و تجهیــزات مورد نیــاز امروز و فردای کشــور را، دارای اولویت کامل دانســتند و افزودند: بدون لحظهای تردید، کشــور باید به ســمت هر چیزی که برای دفاع نیــاز دارد حرکت کند، ولو همه دنیا مخالف باشــند. رهبر انقالب اسالمی بــا انتقاد شــدید از دشــمنانی کــه با جنگ افزارهــای خود بشــریت را تهدید میکنند اماباتوانم­وشکیایرانم­خالفتمیکنن­د، افزودنــد: این مســأله به شــما چــه ربطی دارد؟ شما میخواهید ملت ایران موشک و دیگــر امکانــات دفــاع از خود را نداشــته باشد، تا به او زور بگویید.

ایشــان افزودنــد: مــا البتــه مســائلی همچــون بمب هســتهای و ســالح کشــتار جمعــی را حــرام میدانیــم امــا هــر چیز دیگری را که الزم داشــته باشیم، با قدرت دنبــال میکنیم. رهبر انقالب اســالمی در تبییناولوی­تهایاقتصاد­ینیز،«اشتغال و تولیــد» را مــورد تأکیــد ویژه قــرار دادند و با اشــاره به نامگذاری امســال به «اقتصاد مقاومتی؛ تولیــد – اشــتغال» افزودند: در این زمینه البته کارهایی انجام و آمارهایی ارائه شــده اما برای تحقق آنچه مورد نظر اســت، کار و تــالش بیشــتری نیــاز اســت. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای جوانــان و نوجوانان عزیز کشور را به آمادگی ایمانی، علمــی و انقالبــی فراخواندنـ­ـد و افزودند: جوان موتور پیشــرفت حال و آینده کشــور است و نسل جوان کنونی که عزم و همت و بصیرتی بیشتر از نسل اول انقالب دارد، بایــد خــود را آمــاده شــتاب بخشــیدن به پیشرفت کشور کند. رهبر انقالب در بخش پایانی سخنانشــان، اســتمرار و اســتحکام نظــام اســالمی بــا وجــود ۰4 ســال توطئه و اقــدام دولــت هــای مســتکبر و خبیث را بهتریــن دلیل اقتــدار جمهوری اســالمی خواندند و تأکید کردند: تهدیدات و حرف ها و نقشه های علنی و غیرعلنی دشمنان رامیدانیما­مابدونلحظه­ایتردیدتأک­ید میکنیم نظام اسالم ِی متکی بر مردم، روز بــه روز قوی تر خواهد شــد و همانگونه که امامخمینیم­یگفت«امریکاهیچغ­لطی نمیتواندبک­ند»

نه فقط از دولت و قوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسالمیِ و انقالبی برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شهید ندارد

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran