Iran Newspaper

پیامتسلیتر­هبرمعظمانق­البورئیسجم­هوریدرپیسا­نحهسقوطهوا­پیمایمسافر­بری

- وحید آگاه منتقد

۱- خانــه دختر، فیلمی از شــهرام شــاه حسینی براســاس فیلم نوشــت پرویــز شــهبازی کــه در شــبکه خانگــی عرضه شــده: ســمیرا دختــر بــزرگ خانــواده در روز عروســی بــا منصــور، میمیــرد و هیــچ چیــز روشــن نیســت. شــفافیت نداشــتنی کــه از دل جامعه آغاز شده و تا خانه دختر متوفی ادامه دارد و در پایــان، همــه میپرســند، خب چی شــد؟ گویی فیلم، کتابچــه راهنمایی نیاز دارد تا توضیــح دهد قضیه چه بــوده و حاال پس از ســه ســال توقیف و ممیزی، فیلم چگونه باید فهم شود.

-2 فیلم روی موضوعی حساس و نگفتنی دســت گذاشــته: آزمایــش دختــران قبــل از عقد نــکاح، موضوع اجازه مــاده 34۰۱ قانون مدنــی. منصــور خانــوادها­ش را بــا ســمیرا بــه مطــب پزشــک میفرســتد، ســمیرا از تــرس، ممانعت میکنــد و ناراحتی خانــواده منصور و فــرار ســمیرا و درنهایــت مــرگ او. بــا معیار کرامــت انســانی و حقوق بشــر، ایــن آزمایش صرفــاً باید در رابطه شــخصی طرفیــن نکاح، تصمیمگیری شود و ورود اغیار، ولو نزدیکان؛ بــازی دو ســر باخــت اســت. بــا جــواب منفی، خیــال داماد، آســوده شــده، اما حــزن عروس از بیاعتمــاد­ی به او مانــدگار میماند. اگر هم برعکــس باشــد، ذرهای آتش اســت بر انباری کاه، کــه دیدیم دامنگیر ســمیرا شــد. البته که شــفافیت در این موضوع، حق طرفین است و فرهنگها، متفاوت.

-3 فیلــم به طورکل در باب نگفتن اســت. در واقع، گفتن فیلم با نگفتن اســت. در مورد مرگ ســمیرا همــه چیــز در پرده اســت و این تــم پنهــان کاری و شــفافیت نداشــتن، همــه ابعــاد را در برگرفته: (۱) منصــور پس از مرگ ســمیرا از دوســتانش میفهمــد کــه او شــعر میگفتــه و صفحــه فیــس بــوک داشــته. )2( منصــور، علت حضور مادر، خواهر و خالهاش بــا ســمیرا را همراهــی در آرایشــگاه عنــوان میکند، حال آنکه قرار اســت دســته جمعی، دکتــر رفتــه و دختر بــودن عــروس را بفهمند. )3( ســمیرا اتفاقــی کــه برایــش رخ داده را به منصــور نگفتــه. )4( پدر ســمیرا واقعیــت را از دوســتان او، منصــور و دادگاه پنهــان میکنــد. )5( منصــور درســت روز عروســی از ســمیرا میپرســد تا حــاال نامحرم، دســتت را گرفته یا نه؟ و از او میخواهد نه تنها راستش را نگوید، بلکــه دروغ بگویــد و در آخر هم علت مرگ از مخاطبان فیلم پنهان میماند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran