Iran Newspaper

اولویتهای برنامهریزی برای «بیکارترین» استان کشور

استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با «ایران» تشریح کرد:

-

چهارمحـــا­ل و بختیـــاری بـــا وجـــود داشـــتن ظرفیتهـــا­ی طبیعی و موقعیت استراتژیک در بین برخی از استانها، براساس مقایسه نتایج مطالعات مرکز آمار ایران از شـــاخصهای بازار کار در سراســـر کشـــور با نـــرخ بیکاری 18.3 درصدی در تابســـتان ۶۹، بیکارترین اســـتان کشـــور محسوب میشـــود. برای یافتن راهکارهای برون رفت از این معضل و رویکردهای در نظر گرفته برای رشـــد و توسعه استان، با «اقبال عباسی» استاندار چهارمحال و بختیاری به گفت و گو نشستیم.

با توجه به اینکه بتازگی بهعنوان استاندار چهارمحـــا­ل و بختیاری انتخاب شـــده اید، برنامههایش­مابرایتوسع­هورونقاقتص­ادی حوزهفعالیت­تانچیست؟

بزودی یک گروه مطالعاتی دانشگاهی مأمــــور شناســــای­ی بســــترها­ی توســــعه در استان میشــــود، این گروه مطالعاتی پس از شناســــای­ی ظرفیتهــــ­ای موجــــود آنها را اولویتبندی میکند تا در نهایت چند طرح کارشناسی شــــده برای تکمیل چرخه تولید ارائه و براساس آن اقدامات عملیاتی هرچه سریعتر آغاز شود.

مشـــکات فـــرا روی اســـتان را در چـــه محورهایی میبینید و راهکارهای شما برای برونرفتازآ­نهاچیست؟

این اســــتان دارای ظرفیتهای طبیعی عظیم و مردمانی ســــختکوش است، اما با وجود فرصتهــــا­ی موجود در این اســــتان مشــــکالت متعــــددی از جملــــه بیــــکاری، تعطیلــــی واحدهای تولیدی، دشــــتهای بحرانــــی، کمآبــــی و بهرهوری کــــم از منابع کامالً مشهود است که این مشکالت درشأن نظام و دولت نیســــت. باتوجه به اینکه این استاندارای­یکموقعیتاس­تراتژیکاست و در بین چند استان با موقعیتهای آب و هوایی خاص و تاریخی قــــرار دارد میتواند یک موهبت الهی برای مدیران این استان در جهــــت حل مشــــکالت باشــــد. توســــعه راههــــای اســــتان از جملــــه چهارخطههــ­ــا، راهانــــد­ازی راهآهن، فعال کردن کارگاههای تولیدی راکــــد و ایجاد اشــــتغال، رفع نقاط حادثه خیــــز اجرای طرح انتقــــال آب بن - بروجن، جذب تسهیالت اشتغالزا و توسعه صنعتگردشگر­یازمهمترین­برنامههای اجرایی به شمار میرود.

یکی از اولویتهای توســـعه چهارمحال و بختیاری ســـاخت راهآهن اســـت، در این خصوصچهکاره­اییانجامشد­هاست؟

احــــداث راهآهــــن اصفهان - شــــهرکرد - اهــــواز اصلیتریـــ­ـن و مهمتریــــ­ن اولویت توســــعه این استان اســــت که اجرایی شدن آن نیازمند مشــــارکت همه بخش هاســــت و میتــــوان گفــــت کــــه بهرهبــــر­داری از این طرح وضعیــــت جابهجایی بار و مســــافر از اســــتانه­ای مرکزی ایران به بنــــادر جنوبی کشور را متحول خواهد کرد، به طوری که با راهاندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فالت مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل میشــــود و مســــیر فــــالت مرکزی بــــه بنادر جنوبی کشــــور 470 کیلومتر کاهش خواهد یافت. اکنون به دنبال جذب اعتبار از بخش خصوصیبرایا­نجامهستیم.

براســـاس آمـــار و ارقام رشـــد اســـتان در زمینههای مختلف اقتصـــادی، اجتماعی، فرهنگیو...رابفرمایید؟

چهارمحــــ­ال و بختیــــار­ی در بخشهای

مختلــــف از جملــــه تولیــــد محصولهــــ­ای کشــــاورز­ی، با تولید ساالنه 42هزار تن بادام رتبه نخســــت کشــــور و بیش از یک دهه نیز در تولیــــد ماهیان ســــردابی (قــــزل آال) رتبه نخســــت کشــــور را دارد. مزرعــــه داران این استان در سال زراعی جاری بیش از 0۱ هزار تنماهیسردا­بیتولیدکرد­ندکهپیشبین­ی میشود، تا پایان امسال این رقم به 24 هزار تن برسد. همچنین این استان با قرار گرفتن در سرشاخه دو رودخانه زاینده رود و کارون

دارای 0۱درصد از منابع آبی کشور است.

برنامههای شما برای ایجاد اشتغال پایدار دراستانچیس­ت؟

رشداقتصادی­درچهارمحال­وبختیاری با افزایش ســــرمایه­گذاری محقق میشود، این اســــتان از ســــرمایه­گذاران در حوزههای مختلف حمایت میکنــــد چراکه این مهم زمینه ســــاز رشد اقتصادی، اشتغال و تولید در اســــتان اســــت و مدیــــران مربوطــــه باید بســــترها­ی تســــهیل ســــرمایه­گذاری و رفع

موانع و مشکالت موجود در سرمایهگذار­ی را جــــزو اولویتهـــ­ـای خــــود قــــرار دهنــــد. همچنین توســــعه صادرات و برندســــا­زی محصــــوال­ت در افزایــــش تولیــــد واحدهای صنعتی و اشتغال پایدار سهم بسزایی دارد.

نرخ بیکاری دراستان به چه میزان است و چه طرحهایی برای برون رفت از این مشکل دارید؟

مقایسهنتای­جمطالعاتمر­کزآمارایرا­ن از شــــاخصها­ی بازار کار در سراســــر کشــــور نشــــان میدهد، چهارمحــــ­ال و بختیاری با نرخ بیکاری ۳.8۱ درصدی در تابستان 69، بیکارترین اســــتان کشور محسوب میشود. تالش میکنیم در کنار سرمایههای دولتی از دیگــــر ســــرمایه­های مــــردم و نهادها نیز برای رفع بیکاری و ایجاد اشــــتغال استفاده کنیم،باشناساییظ­رفیتهایاشت­غالزاییو سرمایهگذار­ی شهرستانهای 9 گانه استان میتوان طرح توجیهی اقتصادی براساس افق و چشــــماند­از 20 ساله تعریف، ترسیم و اجــــرا کــــرد. از ابتدای امســــال تاکنون یک هزار میلیارد ریال تسهیالت اشتغالزایی در استان پرداخت شده است.

با توجه به وضعیت خشکســـالی، کاهش 77 درصـــدی بارندگـــی و کمبـــود آب در چهارمحال و بختیاری، چرا موضوع انتقال آباستانمطر­حاست؟

توازن منفــــی بین مصــــارف و منابع در بیشتر نقاط کشور انکارناپذی­ر است و قطعاً انتقــــال آب بخصــــوص انتقــــال آب بیــــن حوزهای نیاز به مطالعات اساسی براساس اسناد باالدستی و سیاستهای کلی نظام در بخش آب و محیط زیست دارد و در بسیاری مــــوارد معتقدیــــ­م با مدیریــــت مصرف در کشــــور قادر خواهیم بود بهره کشی از منابع را محدود و در پی آن حفاظت و حراست از منابع را داشته باشیم.

در خصوص وضعیت کشـــاورزی استان، انســـداد چاههای غیر مجاز و اینکه33 طرح این بخـــش در دهه08 مجوز گرفته و متوقف شده،چهبرنامهها­ییدارید؟

در خصوص ۳۳ طرح در حال رایزنی با وزیران نیرو و وزارت جهاد کشاورزی هستیم. طرحهای مذکور براساس آمار و مستندات سازمان آب منطقهای اســــتان در محدوده آب تخصیصی قرار دارد و از سهمیه ابالغی تجاوز نمیکند، با بهرهبرداری از این طرحها اســــتان هیچ گونه اضافه برداشتی عالوه بر سهمیهابالغ­ینخواهدداش­ت.

آخرین وضعیت برجهای دوقلو شهرکرد و اینکه قـــرار بود این طرح توســـط چینیها انجامشودبه­کجارسیدهاس­ت؟

اســــکلتب­ندی برجهــــای دو قلــــو بــــه اتمام رسیده و با ســــرمایه­گذاران مختلفی اعــــم از داخلی و خارجی مذاکره شــــده، اما تاکنون هیچکدام نتیجهای در پی نداشته و کارفرمای برج همچنان شهرداری شهرکرد است.

چه میزان به، بهکارگیری تحصیلکردگا­ن بومـــی در ادارات و مراکز علمی و پژوهشـــی استاناعتقا­ددارید؟

استفاده از نیروهای بومی و ماندگار یک ضرورت اســــت، نیروهــــا­ی بومی به جهت حضور در منطقه میتوانند با ســــهولت به مردم خدمترسانی کنند؛بهدلیل توسعه استان، کاهش نرخ بیکاری و افزایش سطح توان اقتصادی مردم میتوان با به کارگیری نیروهــــا­ی بومــــی مؤمــــن، متعهــــد، آگاه و توانمند و تحصیلکرده به این مهم دســــت یافت.

بـــرای ایجـــاد نشـــاط در بیـــن مـــردم چه برنامههایی­دارید؟

شــــادی و نشــــاط بهعنــــوا­ن یکــــی از پیششرطهایج­امعهپویامح­سوبمیشود و میتواند ســــبب توســــعه همه جانبه شود، در چنین شرایطی اســــت که میتوان انتظار بالندگــــ­ی کشــــور را در عرصههــــا­ی مختلف اقتصــــاد­ی، فرهنگــــی، اجتماعی و سیاســــی داشــــت. از اینرو تالش میشود در استان به مناسبتهای مختلف از جمله اعیاد ملی و مذهبی با اجرای برنامههای همگانی زمینه نشاط را در جامعه فراهم کرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran