Iran Newspaper

مذاکره درباره مسائل غیرهستهای منوط به موفقیت برجام

-

معــاون وزیــر خارجــه ایران کــه بــرای دیــدار و رایزنی با مقامهــای انگلیس راهی لندن شــده اســت به تشــریح رونــد کنونی اجــرای برجــام و ابعاد کارشــکنی برجامی دولتمردان امریکایی پرداخت. سید عباس عراقچی در خالل این سفر ضمن هشدار به کشورهای طرف برجام که چنانچــه منافع ایران در چارچــوب این توافق تأمین نشــود، از آن خــارج خواهد شــد، مذاکره پیرامون ســایر موضوعــات را به موفقیــت در اجرای بی چــون و چرای توافق هستهای گره زد.

عراقچــی در یکی از نخســتین برنامههای حضورش در لندن با آلیســتر برت، معاون وزیر خارجه انگلســتان دیدار و درباره موضوع توافق هستهای، مسائل منطقهای و موضوعــات دوجانبــه از جملــه مســأله دوتابعیتیه­ا به گفتوگو نشســت. دیداری که آلیســتر برت در پیامی توئیتری آن را ســازنده توصیــف کرد. اما مهمترین وجه ســفر عراقچی به موضعگیری او درباره توافق هستهای باز میگشــت. او در نشست اندیشــکده سلطنتی «چتم هاوس» به تشریح مواضع ایران درباره برجام و انتقاد از عملکرد برجامی دولت ترامپ پرداخت و با بیان اینکه واشــنگتن سیاســت تردیدآفرین­ی درباره آینده برجام را دنبــال میکند، گفت اگــر منافع ایــران در برجام تأمین نشود، ایران از این توافق کنارهگیری میکند.

معاون سیاســی وزیر خارجه کشــورمان با بیان اینکه برجام به هیچ مســأله یا ســؤال دیگری مرتبط نیســت، افــزود: «ما یعنــی ایران و دیگر کشــورهای 5+1 تصمیم گرفتیــم برجــام را از دیگر مســائل جدا کنیــم و متمرکز شــدیم بــر مســأله هســتهای تــا راه حلــی بــرای آن پیدا کنیم.» عراقچی گفت: «مسأله هستهای را جدا کردیم و به همین دلیل موفق بودیم. اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگر مســائل مثل ســوریه، یمن، مســأله موشــکی ایران و دیگر مســائل مرتبط کــرد و این نه تنها مســأله هســتهای را حل نمیکنــد بلکه مســائل دیگر را پیچیدهتــر میکنــد.» وی افــزود: «این بــرای همه مفید اســت تا همین مســیر را دنبال کرده و مســأله هســتهای را از دیگــر مســائل جدا کننــد.» وی گفــت خیلی واضح اســت که ایران تســلیحات هستهای نمیســازد و به این مســأله متعهــد اســت.» عراقچی همچنیــن تأکید کرد: «هیــچ بنــدی تحت عنوان بنــد غــروب در برجام وجود نــدارد و تعهــدات ایران به برجام مشــخص اســت ولی محدودیت زمانی وجود دارد.»

عراقچی با اشــاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در برجــام، گفــت: امــا ایــران برجــام را داســتانی موفق نمیدانــد چراکه ایران از آن بهرهمند نشــده و تحریمها برداشته نشده است. دلیل ساده است، امریکا تقریباً هر روز تعهداتــش در برجام را نقض میکند و امریکا دلیل این مسأله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متــن و کلمات برجــام نقض شــدهاند. وی افزود: «اظهــارات رئیــس جمهــوری امریــکا به وضــوح نقض برجــام اســت و به جــای فضای ســازنده فضای مخرب ایجاد میکند که شرکتها و بانکها را از تجارت با ایران بازمــیدار­د.» وی تصریــح کــرد: «اگر این مســائل ادامه داشــته باشــد و ایران از آن بهرهمند نشود، واقعیت این است که ایران از آن خارج خواهد شد.» ■ مطالبات مردم ایران از برجام برآورده نشده است

معــاون وزیر خارجــه ایران همچنیــن در گفتوگو با رســانه بریتانیایی «بیبیســی» به امکان مذاکره درباره مســائل غیر هســتهای اشــاره کرد و گفت: «قبــل از آنکه دیگر مســائل مورد بحث قرار گیرند، امریکا باید بخش مربــوط بــه خــود را در برجام تحقق بخشــد.» وی تأکید کــرد «مذاکره در مســائل دیگــر به موفقیــت توافقی که قبــالً حاصل شــده بســتگی دارد و ما کامالً بــه آن پایبند بودهایــم و دیگر طرفیــن کامالً به آن پایبنــد نبودهاند.» عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد «اگر برجام تجربهای موفقیتآمیـ­ـز بــرای ایــران باشــد، آنهــا اجــازه خواهند داشــت از مــا دربــاره مســائل دیگــر درخواســت مذاکره کننــد.» عراقچــی همچنین گفــت: «مطالبات مــردم از برجام، برآورده نشــده است و این یک واقعیت است.» معــاون وزیر خارجــه ایران در ادامه گفت :«این مســأله بیشــتر به دلیل فضای شــک و تردیدی است که ترامپ پیرامــون برجــام ایجاد کــرده که مانعی بــرای همکاری شــرکتهای بــزرگ و بانکهــا با ایــران اســت، این یک واقعیت است و این نقضی از سوی امریکا است.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran