Iran Newspaper

صدور کیفرخواست و درخواست قصاص برای عامل شهادت سه مأمور ناجا

دادستان تهران خبر داد فرماندهانت­ظامیتهرانب­زرگ:۶۲دستگاهخو­دروشخصیو۹۱ پالکمنزلوا­حدمسکونیدر­خیابانپاسد­اران آسیبدیده شد

-

دادستان تهران از صدور کیفرخواست در مورد عامل شهادت ســــه نفر از مأمورین ناجا به اتهام قتل عمد خبر داد و گفت که به درخواست قصاص اولیای دم، فردی که ســــیام بهمن ماه با اتوبوس ســــه نفر از مأمورین ناجا را به شــــهادت رســــانده، بــــزودی در دادگاه کیفــــری اســــتان تهران محاکمه خواهد شــــد. به گــــزارش میزان و بــــه گفته جعفــــری دولتآبادی، متهم پس از انجام تحقیقات به قتل مأمورین اعتراف کرده است. وی همچنین خبر داد در مورد ســــایر اتهامات نامبرده به لحاظ ادامه تحقیقــــا­ت متعاقباً اطالعرســـ­ـانی خواهد شد.

همزمان با این خبر، ســــردار رحیمی فرمانــــد­ه انتظامــــ­ی تهــــران بــــزرگ در گفتوگــــو­ی ویــــژه خبــــری، رونــــد وقــــوع درگیری دراویــــش با نیــــروی انتظامی را تشــــریح کرد. وی منشــــأ درگیریها را 29 بهمن مــــاه عنوان کرد و گفــــت: ماجرا از این قرار اســــت که گشــــت موتوری پلیس به دو پراید در سطح شهر مشکوک شده و دستور ایســــت میدهد، اما خودروها با بی توجهــــی بر ســــرعت خــــود افــــزوده و متواری میشوند.

پــــس از دقایقی تعقیــــب و گریز، یکی از خودروهــــ­ا به محاصره نیروی انتظامی درمیآیــــ­د و در ایــــن هنــــگام راننــــده این خــــودرو بــــه خــــودروی مظنــــون دوم پناه میبــــرد کــــه در نهایــــت خــــودروی دوم هــــم متوقف و سرنشــــین­ان آنهــــا متواری میشــــوند و خودروهــــ­ا به کالنتــــر­ی ۳۰۱ گاندی بــــرده میشــــود. ســــردار رحیمی افــــزود: پس از توقیف خودروها، فردی به کالنتــــر­ی ۳۰۱ مراجعه و گــــزارش اعالم ســــرقت خودروی پرایدی با مشــــخصات خودروی توقیف شده میدهد؛ بالفاصله نیروهای ما او را بازداشت و پس از تشکیل پرونده راهی دادسرا میکنند. اما در طول مســــیر یک دســــتگاه پژوه ۵۰۴ مســــیر را میبنــــدد و با یورش به ســــمت خودروی انتظامی و مورد ضرب و شــــتم قرار دادن مأمورین، دو متهم را فراری میدهند. در طول این اقدام یکی از متجاوزین دستگیر و بقیه فرار میکنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ســــاعت 2۱ روز بعــــد از حادثــــه، حــــدود ۰۶ نفــــر از طرفــــدار­ان و اعضــــای فرقهای خاص، جلــــوی کالنتری ۳۰۱ پاســــدار­ان تحصن میکنند و خواهان آزادی متخلف و ضارب میشــــوند؛ این روند تا ساعت ۵ عصر منجــــر به مســــدود شــــدن خیابان پاسداران توســــط این افراد میشود. آنها حتی با مردم عادی که قصد تردد داشتند هــــم درگیر و اقــــدام به ورود بــــه کالنتری میکنند امــــا با تیراندازی هوایی نیروهای انتظامــــ­ی، تعــــدادی از آنهــــا دســــتگیر و تعــــدادی به خانههــــا­ی گلســــتان هفتم پاســــدار­ان پناه میبرند. به گفته ســــردار رحیمی، تعداد زیادی از افراد بازداشــــ­ت شده کســــانی هســــتند که ماه قبل مقابل زنــــدان اوین تجمع و خواهان آزادی چند زندانی شده بودند. ■ تخریب۶۲دست­گاهخودرویش­خصیو ۹۱ پالک منزل واحد مسکونی

فرمانــــد­ه انتظامــــ­ی تهــــران بــــزرگ افزود: بنیان و آغاز آشــــوب اصلی خیابان پاســــدار­ان از لحظه برخورد عامدانه یک دســــتگاه اتوبــــوس با نیروهــــا­ی انتظامی و شــــهادت ۳ تــــن از ســــربازا­ن و مجروح شــــدن 9 نفر از نیروهــــا­ی انتظامی بود که پــــس از آن 2 نفر از ســــرکردگ­ان دراویش ســــاکن در خیابان هفتم برای مذاکره به کالنتــــر­ی آمدند. آنها ابتــــدا گفتند: «این اراذل هیچ گونه ارتباطی با ما ندارند» اما برای پایان یافتن غائلــــه آماده همکاری و صحبت با شورشــــیا­ن هستند. آنها پس از 2 ســــاعت دوباره بازگشــــت­ند اما حرفی بــــرای متقاعدســـ­ـازی ما نداشــــتن­د. اینجا بود که نیروی انتظامی، مقتدر و توانمند وارد عمل شــــده و گرداننــــ­دگان و عامالن اصلی آشوبهای خیابانی را در عرض 2 ساعت بازداشت و محل را پاکسازی کرد. وی ادامــــه داد: راننده اتوبوســــ­ی که اقدام به زیــــر گرفتــــن نیروهای انتظامــــ­ی کرد، دارای پروندههای قضایی سنگین است و سالها با فرقه نامبرده همکاری و رفت و آمد داشته است. به گفته سردار رحیمی، در ایــــن حادثــــه ۶2 دســــتگاه خــــودروی شخصی توسط آشــــوبگر­ان تخریب و 9۱ پــــالک منزل واحد مســــکونی هــــم مورد تجاوز و تخریب واقع شــــده اســــت. او در پایــــان تأکید کرد: توقع من این اســــت که این فرد ضد انقالب داعشــــی در حداقل زمان ممکن به آنچه ســــزاوار است یعنی اعدام برسد.

درخواســــ­ت برخــــورد قضایی ســــریع و اشــــد مجــــازات بــــرای عامــــالن حادثه پاســــدار­ان در دو روز گذشته از سوی دیگر مســــئوال­ن قضایی و امنیتی مطرح شد. از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که با اشاره به اغتشاش چند روز اخیر در خیابان گلســــتان هفتم تأکید کــــرد: جمهــــوری اســــالمی با بانیــــان این اغتشــــاش­ها برخورد قاطع خواهد کرد و ریشه این نوع فتنهها را خواهد خشکاند. ■ اژهای:بازداشتشدگ­انبیگناهیک­یدو روز آینده آزاد میشوند

در همین باره غالمحســــ­ین محسنی اژهای، ســــخنگوی قوه قضائیــــه گفت: به دادســــرا­ی تهران تأکید شــــده با سرعت و جدیت در مورد همه عوامل مخ ّل امنیت و آرامــــش مردم و کســــانی کــــه تحریق و تخریــــب داشــــتها­ند و برای به شــــهادت رســــیدن عزیــــزان مــــا اقداماتی مشــــابه اقدامات جریانهای تکفیری و داعشــــی انجــــام دادند، بــــا تمام توان وارد شــــده و هر چه ســــریعتر پرونده آنهــــا را تکمیل و کســــانی را که در این راستا مجرم هستند، به دادگاه معرفی کنند.

وی تصریح کرد: ابتدائاً عدهای با یک قانونشــــ­کنی به ظاهر ســــاده وارد قضیه شــــدند و در حمایت از فردی که به اتهام ســــرقت یا داشــــتن خودرو ســــرقتی مورد بازخواســـ­ـت قرار گرفته بود و قــــرار بود از او تحقیق کنند، به صــــورت قلدرمآبانه و برخالف قانون، در مقابل کالنتری تجمع کرده و میخواســــ­تند حرف خودشــــان را به کرســــی بنشــــانن­د و در مقابل پلیس و کالنتری ایســــتاد­گی کننــــد. متعاقب آن بــــا الهام گرفتن از بعضــــی از جریانهای بیرون و با بعضی تحریکاتی که شبکهها و ماهوارههای معاند انجام دادند، برخی افراد اقداماتی کردند که مالحظه کردید و مردم ما شــــاهدش بودند. وی ادامه داد: اگر پلیس در برخورد با اخاللگران امنیت و آرامــــش مردم در خیابان پاســــدار­ان که یک خیابان کــــم عرض اما پر رفت و آمد و شلوغی اســــت و در آنجا مراکز تجاری و مسکونی زیادی قرار دارد، در ساعتهای آخر روز و یا ســــاعتها­ی اولیه شــــب وارد عمل میشــــد، چه بســــا که ممکــــن بود خســــارات بیشــــتری به مردم وارد شود و خدای ناکرده کشت و کشتار بیشتری هم به وســــیله اخاللگران صورت میگرفت. محســــنی اژهای افــــزود: درحــــال حاضــــر کسانی که مسبب اصلی هستند، در حال شناسایی شدن توسط بازجویان و قضات پر تالش دادسرای تهران هستند.

معاون اول قوه قضائیه در عین حال گفــــت: در قضایای مشــــابهی کــــه جریان خیابانی است، ممکن اســــت افرادی در آن لحظات و در آن ســــاعتها دســــتگیر شــــوند؛ باالخره وقتی اغتشــــاش هست، افراد مجرم اصلی، افراد کم گناه و احیاناً حتــــی افرادی بیگنــــاه در آن لحظات اول دســــتگیر میشــــوند؛ اما این بــــدان معنا نیســــت که همه آنها نگهداری میشوند. کسانی که تصادفاً در این اغتشاشات وارد شــــدند و گناهی نداشــــتن­د و مثالً درحال عبــــور از منطقــــه بودند، اینهــــا بالفاصله شناســــای­ی و آزاد میشــــوند؛ امــــا برخــــی عوامل اصلی نگهداری میشوند. کسانی که مجرم باشــــند، مجازات خواهند شــــد و کســــانی که مجرم نباشند، ولو اینکه آن شب دستگیر شده باشــــد، آزاد میشوند و یا حتی ممکن اســــت در روزهای آینده برخی از افراد بازداشتی را بتوانیم با قرار تامین و یا حتی بدون قرار آزاد کنیم. ■ منتظری:دشمنتحتپوش­شدراویش دنبال ایجاد آشوب است

حجت االســــال­م منتظری دادســــتا­ن کل کشــــور امــــا ایــــن حادثــــه را در ادامــــه اعتراضهـــ­ـای دی مــــاه دانســــت و در حاشیه ســــفر به اســــتان هرمزگان گفت: اگر شــــما گهگاهی مالحظــــه میکنید که در برخــــی از نقــــاط کشــــور اغتشاشــــ­ات و آشوبهایی میشــــود، نباید خیلی ساده به آن نگریســــت؛ باید توجه کنیم که آنها دست بردار نیستند یک روز مانند حادثه دی ماه؛ یک روز به صورت حادثه خیابان پاســــدار­ان تهران اقداماتی را میکنند و از هر پوششــــی هــــم اســــتفاد­ه میکنند. وی تصریــــح کرد: بــــه عنوان مثــــال دراویش پوششــــی برای اینها شــــد کــــه بتوانند در آن قالب کار خود را انجام بدهند؛ کســــی نگوید این حرفها توهم اســــت.حقیقت است؛ چراکه ما اســــناد و مدارک داریم... حادثــــه خیابان پاســــدار­ان دقیقــــا یکی از توطئههایی است که دشمن به دنبال آن است که تحت پوششی ایجاد آشوب کند. ما با حدســــیات صحبت نمیکنیم یقین داریم اسناد مستند و غیرقابل انکاری در این زمینه وجود دارد. ■ تشکر خطیب جمعه تهران از نیروی انتظامی

ایــــن موضوع دیــــروز بــــه تریبونهای نمــــاز جمعه نیز کشــــیده شــــد؛ در تهران حجتاالســـ­ـالم و المســــلم­ین موحــــدی کرمانــــی در خطبههای نمــــاز جمعه این هفتــــه پایتخــــت با تاکیــــد بر این کــــه« در آشــــوبها­ی خیابــــان پاســــدار­ان عدهای امنیــــت جانــــی و مالی مــــردم را به خطر انداختند و ما این اغتشاشات را به شدت محکوم میکنیم» اظهار کرد: از اقدامات سنجیده و عاقالنه نیروی انتظامی تشکر میکنیم کــــه مدبرانه این اغتشاشــــ­ات را خاتمــــه دادند. وی همچنین از دســــتگاه قضا خواســــت تا بــــا این جنایتــــک­اران که معترض به خانه، مغازه و ماشــــینه­ای مردم شــــدند به شــــدت و قاطعیت رفتار کننــــد. ســــید احمــــد علمالهــــ­دی، امــــام جمعه مشــــهد اما با لحنی تندتر تمامی دراویــــش را هدف حملــــه قــــرار داد و در خطبههای نماز جمعه این شــــهر گفت: هیــــچ جــــای جریــــان درویشــــی، عرفان نیســــت، این انحراف اســــت. ایــــن دکانی اســــت که دشــــمنان مــــا درســــت کردند. بــــه گــــزارش ایلنا، وی بــــا تأکید بــــر اینکه دراویشــــ­ی که به آنها گنابــــاد­ی میگویند دراویش مالسلطانی هستند، خاطرنشان کرد: این جریان با حمایت جاسوسهای انگلیســــ­ی راه انداخته شــــد و رهبری این فرقه به صورت موروثی بوده اســــت. این چه جریانی اســــت که وقتــــی آقا به درک میرود، فرزند او مرشد و قطب میشود؟ این انحراف اســــت. از دل این انحراف در جریان گلســــتان هفتم، بلوا و اغتشاش و ضرب و شتم ایجا شد.

وی بــــا تأکید بــــر اینکه آن آشــــوبها، معمولــــی و تصادفــــی نیســــت بلکــــه برنامهریزی انگلیس و امریکا است، ابراز داشــــت: جریان درویشی با هیچ معیاری از معیارهــــ­ای مذهــــب و دیــــن و حتــــی معیارهای عرفای بحق ســــازگار نیست. سبیل کلفت و گیس کجای دین ماست؟ آنها جریان جاسوسی دشمن هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran