Iran Newspaper

سخنگوی شورای نگهبان: احمدینژاد به دنبال مهندسی کردن انتخابات 88 بود

واکنشها به نامه رئیس دولت سابق

-

عباســــعل­ی کدخدایی ســــخنگوی شورای نگهبــــان، محمــــود احمدینــــ­ژاد را بــــه تــــالش برای مهندســــی کــــردن انتخابات ریاســــت جمهوری ســــال 88 متهم کرد. بعد از انتشــــار نامه محمــــود احمدینژاد به رهبــــر معظم انقالب اســــالمی و طرح درخواستهای­ی چون برکناری رئیس قوه قضائیــــه و برگزاری انتخابــــ­ات زودهنگام مجلــــس شــــورای اســــالمی و ریاســــت جمهوری، البته «بدون مهندســــی شورای نگهبــــان و دخالــــت نهادهــــا­ی نظامــــی و امنیتــــی»، ســــخنگوی شــــورای نگهبان با انتشــــار یادداشــــ­تی در کانال تلگرامیاش دست به افشــــاگر­ی زد و نوشت: «دوشنبه ۵2 خرداد 88 بعــــد ازظهر از دفتر رئیس جمهــــوری وقت اطــــالع دادند کــــه آقای رئیس جمهــــوری ســــاعت ۰۳:۱2 منتظر شماســــت. تعجب کردم چــــون ارتباط و رفت و آمدی نداشتم. سؤال کردم از دفتر ایشــــان بپرســــند موضوع چیست؟ پاسخ این بــــود که برخی مســــائل روز. بــــا وجود شــــلوغی کارها، با مشــــورت دبیر محترم و در ســــاعت مقرر به دفتر ایشــــان رفتم. در دفتر با آقای الهام مواجه شدم. به شوخی گفتم معلوم شد موضوع چیست و کار، کار چه کسی است؟ اظهار بیاطالعی کرد. به همراه رئیس جمهــــوری به یکی از اتاقها رفتیم. بعــــد از تعارفات گفت چرا نتیجه انتخابــــ­ات را اعــــالم نمیکنیــــ­د؟ - منظور اعالم صحت انتخابات از ســــوی شــــورای نگهبان بود - گفتم هنوز شکایتها بررسی نشــــده اســــت و در زمان دریافت و بررسی شــــکایات هســــتیم. قطعاً بعد از بررســــی شکایات، نتیجه نهایی اعالم خواهد شد. اصرار از ایشــــان که نتیجــــه را زودتر اعالم کنیــــد و مقاومــــت از ســــوی مــــن مبنی بر اینکه تا زمانی که شکایات رسیدگی نشود، امکان اعالم صحت انتخابات نیســــت.» کدخدایی ادامه داد:«البته موضوع دیگری نیز مطرح شد که فعالً از حوصله این متن خارج اســــت. یادآوری ایــــن نکته ضروری اســــت که این نظر از ســــوی ســــایر اعضای محترم شــــورا نــــه تنها مــــورد قبــــول واقع نگردید، بلکه مهلت قانونی رســــیدگی به شــــکایات با موافقت رهبر معظم انقالب تمدید هم شــــد. حاال باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟ شورای نگهبــــان یــــا مهندســــی در کســــوت مقام اجرایی.» سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد:«پــــر واضح اســــت که کشــــور امروز نه نیازمند انتخابات مجدد است چون همه انتخابات سالم و قانونی برگزار شدهاند، از جمله انتخابات 88 و ۶9 و نه نیازمند همه پرســــی، چون هر از گاهی مانند 22 بهمن امسال همه پرسی بهصورت خودجوش و مردمی نیز انجام میشود.» ■ واکنشوزیرا­رشادومشاور­روحانی

ســــیدعبا­س صالحــــی وزیــــر فرهنگ و ارشــــاد اســــالمی نیز در واکنــــش به نامه احمدینــــ­ژاد در توئیتــــر خــــود نوشــــت: «بیریشــــگ­ی و شارالتانیس­ــــم دو مخاطره سیاســــتو­رزی ایرانی اســــت از مشــــروطه کــــه به رضاخان رســــید و از شــــهید رجایی که به بدلســــاز­ی جعلــــیاش انجامید. از تاریخ بیشتر بیاموزیم.» حسامالدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در همین باره در توئیتــــر خود نوشــــت: «خدایــــا یاریش کن تا بقایــــی را تجربه کند که به او بیاموزد نباید پا از گلیمــــش فراتر نهد و زودهنگام به انتخابات بیندیشد یا فرمان عزل صادر کنــــد.» محمدعلــــ­ی رامیــــن کــــه در زمان ریاســــت جمهوری احمدینژاد در دولت دهم، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را به عهده داشت نیز در واکنش به این نامه در کانال تلگرامیاش نوشــــت: «محتوای نــــگارش نامــــه بخصــــوص درخواســــ­ت برکناری ریاست قوه قضائیه که او را ظالم و نامشروع و غاصب میداند، تقلیدی کور از بیانیههای مســــعود رجوی، قبل از قیام مسلحانهعلی­همملکت.»

حمیــــد رســــایی از حامیــــان ســــابق محمــــود احمدینژاد هــــم در توئیتر خود نوشــــت:«امیدوارم کسانی که مردد بودند یــــا در تجمعات احمدینژاد شــــعار«یاور رهبــــر آمد» ســــر میدادند، تکلیف شــــان مشخص و فهمیده باشند که احمدینژاد یاور شیطان شده.»

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر نیز در پایان جلســــه پنجشنبه مجلس شورای اسالمی در تذکری به قوه قضائیه خواستار برخورد وزیر اطالعات و دســــتگاه قضایی با احمدینژاد شــــد و گفت: در شــــرایطی که مردم داغدار از دست دادن هموطنان خود در ســــانحه ســــقوط هواپیمای تهران ـ یاســــوج و شــــهادت جمعــــی از نیروهای مخلــــص نظــــام و رهبری هســــتند، آقای احمدینژاد در نامهای به ساحت شورای نگهبان و رهبر معظم انقالب توهین کرده اســــت. خدری، احمدینژاد را شــــخصی «معلومالحال» و «ناقصالعقل» خواند و گفــــت که او امــــروز هــــر کاری میخواهد میکند اما هیچ یک از مسئوالن و نهادهای امنیتــــی بــــا او برخــــورد­ی نمینماینــ­ــد. غالمرضــــ­ا حیدری عضو فراکســــی­ون امید مجلــــس هم بــــه «خانــــه ملــــت» گفت: جریانی که هر روز رئیس دولت اصالحات را محدودتــــ­ر و ممنوعالتصو­یر میکند اگر یکی از کارهای احمدینژاد را ایشان انجام میداد، مشخص نبود که چه حکمی برای وی در نظــــر میگرفت و شــــاید این حکم، اعدام بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran