Iran Newspaper

امکان دور زدن طرح رجیستری وجود ندارد

مدیرکل فناوری اطالعات ستاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز در گفت و گو با «ایران»:

- سوسن صادقی

چندی پیش در یکی از روزنامهها شایعاتی از قول برخی فعاالن تلفن همراه منتشـــر شـــد مبنی بر اینکه عـــدهای توانســـته­اند طرح رجیســـتری را به شیوههای مختلف دور بزنند. حمیدرضا دهقان نیا، مدیرکل فناوری اطالعات ســـتاد مبـــارزه با قاچاق کاال و ارز این شایعات را رد کرد و به «ایران» گفـــت: برخـــی از فروشـــندگ­ان و فعاالن تلفن همراه از بیاطالعی مردم نسبت به طرح رجیستری سوءاستفاده میکنند و با رجیستر کردن تلفن همراه به شیوه قانونی به خریداران ادعا میکنند که رجیســـتری را دور زدهاند و از این طریق از کاربران پول دریافتمیکن­ند. ■ سوءاستفاده از بیاطالعی کاربران

حمیدرضــــ­ا دهقــــان نیــــا، مدیــــرکل فناوری اطالعات ســــتاد مبارزه با قاچاق کاال و ارز بــــا بیــــان اینکه امــــکان دور زدن طرح رجیســــتر­ی از ســــوی برخی فعاالن بازار موبایل وجــــود ندارد، گفت: معموالً افــــرادی کــــه از بــــازار تلفــــن همــــراه نــــو میخرند، از فروشــــند­هها میخواهند که تلفن همراه خریداری شــــده را برای آنها رجیستر کنند. فروشنده هم از بیاطالعی خریدار سوءاستفاده کرده و به او میگوید من همین االن طرح رجیستری را برایتان دور میزنم درحالی که روال قانونی را که بارهــــا و بارها از طرق مختلــــف به مردم اطالعرسانی شده است انجام میدهد و با ادعــــای دور زدن از خریدار تلفن همراه 00۳ تــــا 00۴ هزار تومان پــــول میگیرد. یا میگوید کاری که انجام میدهم 00۲ هزار تومان دیگر برایت آب میخورد آن را هم پرداخت کن.

دهقان نیــــا افــــزود: در صورتی که کل ایــــن فرآیند را خود خریــــدار تلفن همراه میتواند بــــدون پرداخت هزینهای انجام دهــــد ولــــی از آنجایی کــــه بیشــــتر مردم ماهواره نــــگاه میکننــــد و از ســــوی دیگر نه روزنامــــ­ه میخوانند و نــــه رادیو گوش میکنند و نه تلویزیون میبینند بنابراین از اطالع رسانیهایی که صورت میگیرد، مطلع نیســــتند و برخی فروشندهها هم از ایــــن وضعیت خریداران سوءاســــت­فاده کرده و اعالم میکنند ما طرح رجیستری را برای شــــما دور زدیم. ما حتی به مردم میگوییم اگر مسافر هستید و تلفن همراه با خــــود دارید و میخواهیـــ­ـد بیش از یک ماه در کشــــور بمانید، تلفن همراه خود را در سایت گمرک ثبت کرده و حق ورودی آن را نیــــز پرداخت کنید ولــــی اکثر مردم توجهینمیکن­ند. ■ یکپارچهنبو­دن سیستمهایرج­یستری

مدیرکل فناوری اطالعات ستاد مبارزه بــــا قاچــــاق کاال و ارز در ادامه گفتوگو به دیگر ســــؤاالت روزنامه ایران درباره طرح رجیستری پاسخ داد. دهقان نیا در پاسخ بــــه این ســــؤال که گفتــــه میشــــود تلفن همراههای خریداری شده سریع و بموقع فعالنمیشون­د،چراکهسیستم­گمرکبا ســــایر بخشهای اجرای طرح رجیستری (وزارت صنعــــت، معــــدن و تجــــارت، وزارت ارتباطــــ­ات و فنــــاوری اطالعــــا­ت و اپراتورهــ­ــای تلفن همراه، ســــتاد مرکزی مبارزه با قاچاق کاال و ارز) لینک نیســــت، گفت: بله متأســــفا­نه هنوز سیســــتمه­ا با هم ارتباط ندارند و یکپارچه نیستند. فعالً قرار اســــت اطالعاتی را کــــه گمرک ثبت میکنــــد چند روز یکبار بــــرای بخشهای دیگر بفرســــتد. بنابراین طبق توافقی که کردهایم اطالعات به روزرســــا­نی میشود تا سیستمها به هم لینک شوند، از اینرو فعال شــــدن ســــیم کارتهای مشترکان کمی زمانبر شده اســــت. البته ما در حال پیگیری این موضوع هســــتیم تا سریعتر سیستمهایی که با طرح رجیستری درگیر هستند لینک شوند تا در اسرع وقت تلفن همراه کاربران فعال شود.

مدیرکل فناوری اطالعات ستاد مبارزه بــــا قاچــــاق کاال و ارز دربــــاره این بحث که برخــــی از فعــــاالن معتقد هســــتند که در کشورهایی که طرح رجیستری اجرا شده است تنها IMEI گوشیها قفل میشود و هیچ ارتباطی به فعال شدن و غیرفعال شدن ســــیم کارتها ندارد، ولی در کشور ما برعکس اســــت، گفت: البته نمیتوان تنها با اعتماد به سیســــتم IMEI کار کرد مگر اینکه آن کشــــور ابتدا کل شــــبکهاش را پاکســــاز­ی و ســــپس طرح رجیستری را اجرا کند ولی ما ایــــن کار را انجام ندادیم چون اگــــر ما این کار را انجــــام میدادیم، گوشــــیها­یی که دســــت مردم فعال بود نیز قطع میشد. به عبارتی میتوانستیم تلفــــن همــــراه 0۲ میلیون کاربــــر را قطع کنیــــم و طرح را با همــــان مدیریت پیش ببریم ولی نخواستیم حق مردم را ضایع کنیم چون بیشــــتر مردم قبــــالً از این حق اســــتفاد­ه میکردنــــ­د ولی با قفــــل کردن تمام IMEI هادیگرنمیت­وانستندازت­لفن همراه خود استفاده کنند.

دهقــــان نیــــا افــــزود: بــــه عبارتــــی اگر ما کدهــــای IMEI هــــای تلفن همــــراه را قفل میکردیــــ­م چندین میلیــــون تلفن همراهــــی کــــه دارای کــــد IMEI مشــــابه بود، قطع میشــــد. کشــــوری مانند ترکیه وقتــــی IMEI هــــا را قفل کــــرد ۶۱ میلیون نفر تلفن همراهشــــ­ان قطع شد. از اینرو ما با هدفگیری و نگاه ریزبینانه سیاســــت دیگــــری را که اکنون اجرا میشــــود، پیاده کردیم. هر تلفن همراه دارای یک شناسه 5۱ رقمی منحصربهفرد )IMEI( است که با اســــتفاد­ه از آن میتوان هر تلفن همراه را در شبکه مخابراتی ردیابی کرد. ردیابی بر مبنای IMEI با نواقصی همراه است که به این منظور، از ترکیب این شناسه و یک کد منحصر بهفرد دیگر برای تشکیل یک زوج یکتا، بهره گرفته شد.

وی در پاســــخ به ســــؤال دیگــــر مبنی بر اینکه مســــافرا­ن از اینکــــه تنها یک ماه اجــــازه دارنــــد از تلفــــن همــــراه خــــود در کشــــور ما اســــتفاد­ه کنند، ناراضی هستند و معتقدند کــــه در کشــــوری مانند ترکیه بهمدت سهماه توریســــت­ها اجازه دارند که از تلفن خود به صورت رایگان استفاده کنند و نیازی به پرداخت گمرکی نیست، آیا کشــــور ما نیز برنامهای بــــرای افزایش مدت زمان استفاده رایگان از تلفن همراه برای مســــافرا­ن دارد، گفت: این سیاست در طرح فنــــی ما قابلیت اجرایــــی دارد و میتوانیم آن را به۲ تا۳ماه افزایش دهیم ولی بحث اصلی این اســــت که اثر منفی روی مردم میگذارد. بنابراین همان یک ماه را برای مسافران در نظر گرفتهایم. ما اولویــــت را در اجرای طرح رجیســــتر­ی به بخش حداکثری آن که مردم و جلوگیری از قاچاق اســــت، دادهایم. از ســــوی دیگر برخی از مردم میتوانند بهعنوان مسافر تلفن همراه به کشور وارد کرده و گوشی را در این مدت به مردم بفروشند و فرار کنند از اینرو فعالً قصــــد افزایش مدت زمان رایگان برای مسافران را نداریم. ■ بی نقص بودن طرح رجیستری

دربــــاره اینکــــه آیــــا در بــــازار تلفــــن همــــراه رجیســــتر­ی را دور میزننــــد یا نه بــــه ســــراغ چند فعــــال تلفن همــــراه نیز

رفتیم. ابراهیم درســــتی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشــــی تلفن همراه و لوازم جانبی درباره اینکه گفته میشود فعاالن بازار رجیستری را دور میزنند، به «ایران» گفت: ما موافق اجرای طرح رجیســــتر­ی و مبــــارزه با قاچاق هســــتیم و همه از این طــــرح حمایــــت میکنیــــم . درحالی که پیش از ایــــن ۲ هزار میلیارد دالر به جیب ســــوداگر­ان قاچاق میرفت با اجرای این طرح، تلفن همراه از مبادی رســــمی وارد کشــــور میشــــود. بنابراین این میزان پول را دولت کســــب میکند. وی افزود: اینکه برخی فروشــــند­گان ادعــــا میکنند طرح رجیســــتر­ی را دور میزنند باید مسئوالن مربوطه آن را بررســــی کنند و نظر دهند، چرا که ســــاختار با ما نیســــت و مسئوالن مربوطه باید ساختار خود را بررسی کنند ببینند ایراد دارد یا خیر.

محمــــود صفــــار، رئیــــس انجمــــن واردکننـــ­ـدگان گوشــــیها­ی تلفــــن همراه

نیز گفــــت: واردکنندگا­ن موبایــــل و لوازم جانبــــی که عضــــو انجمن ما هســــتند به صورت جدی از طرح رجیستری حمایت و پشــــتیبا­نی میکنند و شرکتهای فعال مــــا چنیــــن کاری را انجــــام نمیدهند اگر هــــم چنیــــن کارهایی انجام میشــــود ما اطالعی نداریم. صفار با بیان اینکه طرح رجیســــتر­ی هیچ نقصــــی نــــدارد، گفت: صنف مــــا بهدنبــــا­ل این کارها نیســــت و خواهان واردات از مبادی رســــمی اســــت و میخواهد مصرفکننـــ­ـده را با خدمات پس از فروش پشتیبانی کند.

اما یک فعال بازار که نخواست نامش نوشته شود، گفت: نقص طرح رجیستری این اســــت که سیمکارت را بالک میکنند در صورتــــی کــــه بــــا انداختن ســــیمکار­ت میتــــوان گوشــــیها را فعال کــــرد. وقتی کاربر گوشــــی را میخرد و ســــیمکار­ت در آن وجــــود دارد خریــــدار بعــــد از یک ماه دوباره ســــیمکار­ت تعویض میکند و این

رونــــد ادامــــه دارد به این ترتیب گوشــــی فعــــال میماند. ایــــن فعال بــــازار گفت: البته راههای دیگری هم وجود دارد حتی میتوان IMEI های گوشیها را نیز تغییر داد و مشابهســــ­ازی کرد. اکنــــون خیلی از فروشــــند­گان این کار را انجــــام میدهند و خود مســــئوال­ن هــــم آن را میدانند. اگر مســــئوال­ن بهدنبــــا­ل اجرای درســــت این طرح هســــتند بایــــد راه و روش دیگری را که در کشــــورها­ی دیگر ماننــــد ترکیه اجرا میشــــود اجرایی کننــــد. در این کشــــورها IMEI را قفل میکنند و روی سیم کارتها فعالیاغیرف­عالنمیشود.

وی افزود: به نظر من مسئوالن با اینکه بــــرای اجرای طــــرح هزینههای بســــیاری کردهاند ولی راه درســــتی را نرفتهاند حال هم میداننــــ­د که طرح نقــــص دارد ولی چون هزینه کردهاند اصرار دارند با همان روشی که امکان دور زدن دارد به کار خود ادامه دهند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran