Iran Newspaper

نجات دانشآموزان از تله تستها و ترفندها

حذف آزمونهای ورودی مدارس، اقدامی کارآمد برای تحول واقعی در آموزشو پرورش است

- زهرا علی اکبری

بررســـی ســـند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از ســـال 81 آغاز شد و مطالعه مقدماتیاش طی 10 ســـال انجام گرفت که در نهایت به طرحی منجر شـــد که در اواخر سال 89 و شش ماهه سال 90 به تصویب شورای عالی انقالب فرهنگی رسید و جنبه قانونی به خودش گرفت که به اصطالح به آن سند تحول بنیادین در نظام آموزشی گفته میشود. این سند بر مبنای سه محور مبانی فلسفی تعلیم و تربیتی جمهوریاسال­میایران،مبانینظریت­علیموتربیت­یرسمیعمومی­ونظامتعلیم و تربیتی رسمی و عمومی تبیین شده است. اجرای این طرح نیاز به شش زیرنظام دارد که شـــامل تدوین و اجرای درس ملی، تربیت معلم و تأمین منابع انســـانی، راهبریومدی­ریت،تأمینوتخصی­صمنابعمالی،تأمینفضاوت­جهیزاتوفنا­وری و پژوهش و ارزشیابی است. هدف نهایی از اجرای سند تحول بنیادین، حیات طیبه عنوانشدهاس­ت. بایــــد توجه کنیــــم که کــــودک ونوجوان به مدرسه وارد نمیشوند که الزاماً راه راست و مستقیم را از معلم خود فرا بگیرند – که البته این میتواند در اهداف کلی و جزئی گنجانده شود و به غایت برسد اما نه آنکه صرفاً همه اصول آموزشی بر پایه آن بسته شــــود- دانشآموزان پا به عرصه مدرسه و یادگیــــر­ی میگذارند تا کشــــف و شــــهود کننــــد و به ســــاخت دانش و باورهایشــ­ــان بپردازند. این شناخت و ساختن ملزم به آن تعمیقی که سرتاسر تحول را فرا گرفته است، نیست. مسئوالن طرح و تدوین این ســــند بپذیرند که تحول، آن سند مکتوب چندیــــن صفحــــهای، کــــه هر چــــه تالش میکنند اجرا شــــود و نمیشــــود، نیست. تحول همین است که مثالً وزیر این نظام آموزشــــی در گفتوگــــو­ی رســــانها­یاش حــــذف آزمونهــــ­ای ناکارآمـــ­ـد از دوره تحصیلی ابتدایی را بیان کند. تحول یعنی همین که بعد از گذشت چند دهه باالخره کســــی جرأت کند که به داد دانشآموزان برســــد و آنهــــا را از اســــترس و اضطــــراب بیخود و بیجا رها کند.

بطحایــــی ، وزیــــر آمــــوزش و پــــرورش در راســــتای برنامهریــ­ــزی بــــرای رســــیدن به تحــــوالت مثبــــت و مؤثــــر در آموزش و پرورش، اظهار داشــــته که برگزاری هر نوع آزمون از جمله تیزهوشــــ­ان، نمونه دولتی و ســــایر مــــدارس خاص، ممنوع اســــت و اجرای طرح شهاب را جایگزینی مطلوب برای آن دانســــته اســــت. هرچند تغییر و تحــــول، برنامه میخواهــــ­د و نمیتوان به یک شب، چند ســــال روند اجرا و انتخاب در ورود بــــه مدارس خــــاص را تغییر داد و حذف کرد و جایگاه و خواستهای برای آن در نظر نداشت. اما بیگمان اتفاق خوبی است و باید حمایت شود.

در حــــال حاضرطــــر­ح شــــهاب (طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) در پایههــــا­ی چهارم، پنجم و ششــــم ابتدایی در تعــــدادی از مناطق آموزشــــی در حال اجراســــت کــــه در آن از معلــــم خواســــته میشــــود دانشآموز خود را در یک ســــال تحصیلــــی در هشــــت حوزه اســــتعدا­دی کالمی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی – ورزشی، اجتماعی، فرهنگ دینی و علوم تجربی مورد شناخت و ارزیابی قرار دهد. چنین طرحی با ســــبک وســــیاقی عملی برای رسیدن به تعالی و برتری آموزشی باید در مسیری گام برداشته شود که دنیای نوجوانی و آینده را برای دانشآموزان امیدوارانه­تر و درخشانتر ترسیم کند و به جای یاددهی راه و روش تست زدن و رقابت در آزمونها، به آنان علم و عمل و اخالقیات و مهارتها تعلیم داده شود

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran