Iran Newspaper

مخالفت نسل جدید امریکا با آزادی اسلحه

در نشست جنجالی « سی ان ان» در فلوریدا نمایان شد

-

گروه جهان/ دیگر ســالح اولویــت اول نسل جدید امریکا نیســت. گواه این ادعا اتفاقــی اســت کــه چهارشــنبه شــب در ایالت فلوریدا رخ داد. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخــو­اه فلوریــدا کــه سیاســتمدا­ر باهوشــی اســت، چهارشــنبه شــب در نشستی که شبکه خبری سیانان درباره حادثــه تیرانــداز­ی اخیــر ترتیــب داده بــود بــا اعتمــاد به نفــس هرچــه تمامتر شــرکت کرد. با صورت و لحنی که نشــان از همدردی و عمق ناراحتیاش داشــت، در بین 7 هزار شهروند ایالت فلوریدا قدم مــیزد و ســعی میکــرد مردمــی را کــه از حمایتهای او از انجمن ملی تسلیحات عصبانیانــ­د، مجــاب کند، او هــم داغدار کشــته شــدن 17 دانشآموز دبیرستانی و معلمانشانا­ست.

به گزارش «ایران»، بر اســاس اخباری کــه «ســیانان» منتشــر کــرده اســت، او تنهــا بــا چنــد دقیقــه صحبت کــردن، توانســته بود نبض برنامه را در دستانش بگیــرد. بــا مکثهــا و بغضهــای گاه بهگاهــش، میمیــک صــورت غمگیــن و اندیشمندان­هاشوالبتها­عتمادبهنفس­ش رج بــه رج اثرگذاریاش را بر مردم بســط مــیداد. امــا درســت آنجــا که فکــرش را نمیکــرد، ضربــهای کاری بــر صورتــش نشست تا بداند که همیشه اوضاع جهان طوری پیش نمیرود که او بتواند با نقش بــازی کردن و فریــب دادن مــردم، برنده شــود. باالخــره رقیب نوجــوان او وارد گود مســابقه شــد. کامرون کاســکی 17 ســاله درســت همانــدازه او باهوش اســت و اما مزیت بزرگتر آن این است که او صادق اســت. کاســکی یکــی از دانشآمــوز­ان دبیرســتان­ی اســت که هفته گذشته مورد حملــه مهاجمی قــرار گرفت کــه 17 نفر از همکالســیه­ا و معلمانش را با ضرب گلوله به کشــتن داد. خــود او نیز اگر کمی خوششانســی همراهــیاش نمیکــرد، احتمــاالً فرصــت حضــور در نشســت جنجالیروبی­وراهمپیدان­میکرد.کاسکی با اعتماد به نفسی که از یک نوجوان بعید است، به سوی روبیو رفت، با او دست داد، رویش را به سمت همشهریهایش کرد و از آنها خواســت جمهوریخواه­ــان را هو نکنند و برای دموکراتها دست نزنند. او با طعنه به سخنان روبیو گفت: «من فکر میکنمکشورم­ابهاتحادوه­مبستگینیاز دارد. هر کس که خواهان تغییر است باید در کنار ما قرار بگیرد.» بعد از آنکه تشویق دوستانش تمام شــد، با چهرهای راسخ و مصمــم رو به روبیو کرد و گفت: «ســناتور روبیــو! میتوانید بــه من قــول بدهید که دیگــر حتــی یــک پنــی هــم از ان.آر.ای (انجمن ملی تســلیحات) نمیگیرید؟» بالفاصله پس از پایان این جمله، سالن از هیجانوتشوی­قمنفجرشد.

روبیو بــا ُبهت گفت: «خب مــا داریم یــک کارهایــی میکنیــم.» کاســکی جای پایش را محکمتر کــرد: «پس دیگر هیچ پولــی از ان.آر.ای نمیگیریــد؟» روبیــو بــا بیحوصلگــی گفــت: «اینطــوری نباید به قضیه نگاه کرد. گفتم که مــا داریم...» کاسکی در میانه حرف او پرید و با ناباوری گفــت: «یعنی به خاطر 17 نفر که بیگناه قربانــی شــدند هــم حاضــر نیســتید بــه ان.آر.ای بگوییــد کــه پولشــان را نمیخواهید؟منمطمئنمکه­میتوانیم مردم را راضی کنیم همین اندازه به شما پول بدهند.» روبیو در پاسخ بیربط ترین جواب ممکن را داد: «خب ببین، درهر دو طرف این بازی پول وجود دارد. اما این راه حلمانیست...» ■ تمجیدرسانه­هایجهاناز«کاسکی»

بالفاصله پــس از پایان ایــن مباحثه، شجاعت و جسارت کاسکی به بسیاری از رسانههای جهان راه پیدا کرد.

به گزارش «ایــران»، روزنامــه گاردین در یادداشــتی نوشــت: «کاســکی اتفــاق مهمــی در جامعــه مدنــی امریکاســت. او بــه درســتی نشــان داده کــه نســل او باهوش، شــجاع و مطالبهگر اســت و قرار نیســت زیر بار ســخنان مبهــم و پیچیده سیاســتمدا­ران ذینفــع بــرود. ان .آر.ای و سیاســتمدا­ران درجــه باالیــش بخوبی میدانســتن­د که اگر در این برنامه شرکت کنند، جامعه داغدار و عزادار آنها را متهم به سوءاستفاده میکند. اما از آن سو تصور میکردند که با سخنپراکنی درباره توقف کشتار انســانهای بیگناه اذهان مردم را منحــرف کنند تا صحبت به خرید آســان اسلحه نرسد. کاسکی در نهایت سادگی و صراحت این خواب خوش را بر هم زد.» بهگزارش«ایران»،پایگاهخبری­سیانان نیز با اشــاره به این بحث نوشــت: «مارکو روبیــو سیاســتمدا­ر درجــه اول امریــکا در گفتوگو با یکــی از بازماندگان تیراندازی مدرســه پارکلند بارها و بارهــا با هو کردن و واکنشهــای منفــی مــردم روبهرو شــد تــا جایی کــه گفت او هم موافق اســت که قوانینــی وضع شــود تا اســلحه از دســت قاتــالن خطرنــاک دور شــود. به گــزارش «ایران»، پایگاه خبری هافینگتونپ­ســت نیز در مطلبی تحت نام «البی تسلیحاتی افسار گسیخته شده است» نوشت: «بعد از اتفاقــات اخیــر کــه باعث کشــته شــدن 17 نفر شد، انتظار میرفت که البی گران صنعت اسلحه دستکم چراغ خاموش بــه مســیر خــود ادامــه دهنــد. هر بــار که تیراندازی بزرگی اتفاق میافتد، ان.آر.ای سکوتمیکرد.اماپسازبرن­امهسیانان در چهارشنبه شب که دانا لوئز سخنگوی ایــن انجمــن در مقابل هــزاران نفر مورد حمالتانتقا­دیشدیدیقرا­رگرفت،این بار افســار گســیخت و در کنفرانس عمل سیاســی محافظــهکا­ری از دموکراتهــ­ا، رسانهها و «اف.بی.آی» سرسختانه انتقاد کــرد تا نشــان بدهد تا چــه انــدازه از درک موقعیت کنونــی عاجز اســت.» روبیو در حالی در این نشســت حضور پیدا کرد که هــم دونالــد ترامــپ و هم ریک اســکات فرمانــدار جمهوریخــو­اه فلوریــدا دعوت ســیانان را بــرای حضــور در ایــن برنامه رد کردنــد و حاضــر بــه پاســخگویی بــه خانوادههای­قربانیاننش­دند. ■ راهکارپیشن­هادیترامپ

دونالــد ترامــپ رئیــس جمهــوری امریــکا که بیش از یک هفته اســت خود را در برابــر شــدیدترین واکنشهــا علیه مواضعــش در برابــر قانون تســلیحاتی میبینــد، صریحــاً و تلویحــاً، بارهــا و بارهــا، اعــالم کــرده کــه خیــال نــدارد محدودیتهای­ی را در برابر خرید اسلحه اعمــال کنــد. او در این میان پیشــنهادی هم ارائه کرده که باعث حیرت ناظران و فعاالن اجتماعی شده است. به گزارش «ایــران» بــه نقــل از واشــنگتن پســت، ترامــپ خبــر داده که بــرای جلوگیری از اتفــاق افتــادن فجایعی ماننــد آنچه در دبیرستان فلوریدا روی داد، مسلح کردن معلمان جزو اولویتهــا­ی او قرار گرفته اســت. او در صفحه توئیتر و مراســم کاخ سفید خبر داده که اگر به معلمان اجازه داده شــود تا اســلحههای مخفیای را با خود حمــل کنند، چنیــن اتفاقاتی کمتر میافتدومشک­لبهسرعتحلم­یشود. «ما باید مدارس مان را محکمتر کنیم نه اینکهضعیفت­رشانکنیم.وقتیمدارس

موقعیت خود را به عنوان مکانهایی که هیچ اسلحهای در اختیار ندارند تعریف میکنند مثل این اســت که به تیراندازها بگوییم ما اینجا هســتیم بیــا ما را بگیر.» ایــن راهحــل ترامــپ مطابــق انتظــار بــا اســتقبال انجمن ملی تسلیحات روبهرو شــده امــا در میــان مــردم و رســانههای جهــان بــه کرات مــورد انتقاد و تمســخر واقع شده اســت. معلمان امریکایی نیز صریحاً با این طــرح مخالفت کردهاند و گفتهاند که مــدارس پادگانهای نظامی نیستند. البته با وجود وفاداری ترامپ به انجمنتسلیح­اتامریکاقا­بلپیشبینی بــود کــه او هیــچ رویکــرد جــدیای را بــرای اعمــال محدودیت خرید اســلحه اتخاذ نکند. او ســال پیش در کنوانسیون ان.آر.ای گفت: «شما یک قدم برای من برداریــد، مــن هم یــک قدم برای شــما برمیدارم. منصفانه است، نه؟»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran