Iran Newspaper

مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی محکومیت ایران در شورای امنیت

-

نماینده کشورمان در سازمان ملل آمادگی ایــران را بــرای کمک به حل بحــران یمن بــه دبیــرکل ســازمان ملــل اعــالم کــرد. ایــن در حالی اســت کــه مخالفت روســیه بــا پیشنویــس قطعنامــها­ی کــه برخــی کشورهای غربی با هدف محکومیت ایران به بهانه واهی ارســال تســلیحات به یمن پــروژه آنهــا را در گام نخســت با شکســت مواجهکرد.

«واســیلی نبنزیــا»، نماینده روســیه در ســازمان ملــل متحــد روز چهارشــنبه (به وقت محلی) به مخالفــت با پیشنویس قطعنامــها­ی پرداخــت کــه انگلیــس بــا حمایت امریکا و فرانســه ارائه کرده بود تا عالوهبرتمد­یدیکسالهتح­ریمتسلیحات­ی یمن، ایران را به نقض آن متهم میکند.

مقامهــای این کشــورهای عضــو دائم شورای امنیت در روزهای گذشته با صدور بیانیه و بیان اظهاراتی با همین مضمون، اقدام به فضاسازی علیه ایران کرده بودند، امــا نماینــده روســیه بــه مخالفت بــا این قطعنامــه پیشــنهادی پرداخــت و با بیان اینکــه در مجموع هیچگونــه محکومیتی مورد پســند ما نیســت، گفت: «قطعنامه مربوط به یمن و تمدید مأموریت کارگروه [کارشناسان ســازمان ملل متحد] است و ارتباطی با ایران ندارد. تمدید کارگروه باید دراولویتتو­جهشوراباشد.»اینموضعدر حالی اســت که قطعنامههای پیشنهادی در شــورای امنیت بــرای تصویب نیازمند رأی موافق 9 عضو شــورای امنیت اســت؛ منوط به اینکه هیچ یک از اعضای دائمی این شورا آن را وتو نکند. یک دیپلمات آگاه در شــورای امنیت به رویترز گفته است که روســیه چنیــن قطعنامــها­ی را «غیرقابل قبــول» میدانــد. «بهــرام قاســمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز سهشــنبه در همین رابطــه، با محکومیت فضاســازی اخیر علیه ایران، ادعای ارسال موشــک به یمن با وجــود محاصره کامل ایــن کشــور را کــذب و ســناریویی ناشــیانه خوانــده بود. ایــران با وجود فضاســازیه­ا و تالشهــا بــرای بهکارگیری بحــران یمن به مثابــه ابــزاری علیه ایران، بــرای کمک بــه حل بحــران این کشــور اعــالم آمادگی کرد. «غالمعلی خوشــرو» نماینــده ایران در ســازمان ملل متحد روز چهارشــنبه در دیداربا«آنتونیوگوت­رش»دبیرکلاینن­هاد بینالمللی گفت: «ایران برای همکاری با «مارتن گریفیتس» نماینده جدید شما در امور یمن به منظور پایــان دادن به بحران سه ساله این کشور آماده است.»

بــه گــزارش ایرنــا، خوشــرو با اشــاره به اوضــاع اســفبار انســانی در یمــن و لــزوم دســتیابی به یک راه حل سیاســی، هشدار داد کــه حمایــت از هــر اقدام نســنجیده و یکجانبــه در شــورای امنیــت، میتواند به وخامت بیشتر اوضاع منجر شود. گوترش نیز اظهار داشــت کــه تمام تــالش خود را برای رسیدن به مصالحه سیاسی در یمن به کار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشــورمان سال 2015 در نخســتین ماههای آغاز بحران یمن در نامهای به دبیرکل ســازمان ملل پیشنهاد چهــار مــادهای را شــامل «آتشبــس، کمکهــای بشردوســتا­نه، گفتوگــوی داخلی بین خود یمنیها و دولت فراگیر» برای حل این بحران ارائه کرده است. ■ اتخــاذ تصمیم ایــران و انگلســتان برای پایاندادنب­هبحرانیمن

یــک روز پــس از رأی منفــی روســیه به قطعنامه پیشــنهادی انگلیس در شورای امنیت،درخاللسفرس­یدعباسعراق­چی معــاون سیاســی وزیــر خارجه به لنــدن و در جریــان مذاکــرات او با طرف انگلیســی تصمیماتمهم­یتوسطایران­وانگلستان برای پایان دادن به بحران یمن اتخاذ شد.

حمید بعیدینــژا­د، ســفیر جمهوری اســالمی ایــران در لنــدن در صفحــه تلگرامــش در ایــن باره نوشــت: «وقتی به مباحــث مربــوط بــه تحــوالت منطقهای میرســد تفاهــم دو طــرف کامل نیســت و دو کشــور اختــالف نظــرات مهمــی بــا یکدیگــر دارند. اما در عین حال با توجه به اشــتراک نظر دو کشــور مبنی بــر ضرورت پایــان هــر چه ســریعتر جنگ یمــن که به یکجنگتمامع­یارغیرانسا­نیانجامیده است، ایران و انگلیس تصمیمات مهمی درخصوص اقدام به پایان دادن به بحران اتخاذ کردند.» وی بیان کرد: «ایران در این میــان مخالفــت شــدید خود را نســبت به درجبنــدی در محکومیت ایــران در پیش نویس پیشنهادی مورد بحث درخصوص یمن در شــورای امنیت اعــالم کرد که قرار شــد مشــورتهای فشــرده دو طرف برای حلمشکلادام­هیابد.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran