Iran Newspaper

گفتوگو با بهمن مرادنیا، استاندار کردستان/ جهش در توسعه از مسیر اشتغال

استاندار کردستان در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد

-

کردستانیکی­ازاستانهای­یاستکهباوج­ودظرفیتهای بالقوهای که دارد نتوانســته بــه جایگاه واقعی خود برســد، سهمآنازاقت­صادملیتنها­یکدرصد ورتبهبیکار­یدراین استان92 اســت و مردم انتظار دارند در دور جدید فعالیت دولتدکتررو­حانیتغییرا­تبزرگیدربخ­شهایاقتصاد­ی استانبویژه­جذبسرمایهو­رونقتولیدا­تفاقبیفتدت­اشاید گره برخی از مشــکالت از جمله بیکاری گشوده شود. به نظر میرسد،دولتنیزباا­نتخاباستان­داربومیبرا­یایناستان ثابت کرده که توجه ویژهای به کردستان دارد و رفع مشکالت این خطه از دغدغههای دولت اســت. «بهمن مرادنیا» استاندار جدید کردســتان حدود3 ماه است که بهعنوان سکاندار جدید اســتان انتخاب شــده و وقتی گفتیم کــه در نظر داریم گپ وگفتی بــا وی در خصوص مســائل و مشکالت استان داشته باشیم، استقبال کرد و همه مســائل و راهکارهای مورد نظر خود را روشــن وشــفاف بازگو کرد. وی بیکاری را از جمله بزرگترین چالشهای استان خواند وازبرنامهه­ایشبرایکاه­شنرخبیکاری­گفتوتأکیدک­ردکهدرهایک­ردســتانبه­رویهمه سرمایهگذار­انبازاستوه­مهمدیراناس­تانیموظفند­موانعپیشرو­یسرمایهگذا­رانرارفع کنند.گفتوگوی«ایران»بااستاندار­کردستانراد­رپیدنبالمی­کنیم. ■ نرخ بیکاری در کردســتان 16.4 درصد است که از 12.6 درصد میانگین کشوری بسیار باالتر اســت، به نظر میرسد برای کاهش آن احتیاج به برنامهریزی مدون است، برای برون رفت از این وضعیت چه برنامهای دارید؟

بیــکاری مهمترین چالــش ملی در کشور به حساب میآید و کردستان هم از این قاعده جدا نیســت و حل مشکل بیکاری نیازمند عزم همگانی است.

متأســفانه ایــن نــرخ، کردســتان را در رتبــه 29 اســتانهای بــا نــرخ بــاالی بیــکاری قــرار داده کــه دالیــل متعددی از جملــه نبــود ســرمایه گذاریهــای مناســب دولتی و خصوصی در گذشــته دارد. طبــق قانــون دولــت نمیتوانــد خود مســتقیماً اقدام به ســرمایهگذ­اری کنــد برهمین اســاس همه تــالش خود را معطــوف بــه جــذب ســرمایهگذ­اران بخــش خصوصــی کردهایــم و امســال نیز دولــت در دو بخش اشــتغال فراگیر و اشــتغال روســتایی حــدود یــک هــزار میلیــارد تومان به کردســتان اختصاص داده کــه امیدواریــ­م بــا تــالش بانکهــا ایــن میــزان تســهیالت کامــالً در اختیار متقاضیــان قــرار بگیــرد و الزم اســت به ایــن نکتــه توجــه کنیــد کــه برنامهریزی برای کاهش نرخ بیکاری در اســتان ما با دیگر مناطق کشــور تفــاوت دارد، زیرا از طرفی کردســتان از عقــب ماندگیهایی کــه در طــول ســالیان گذشــته شــکل گرفتــه رنج میبرد کــه در دیگر مناطق کمتــر دیــده میشــود و از ســوی دیگــر ظرفیتهای بکر و خوبــی در حوزههای مختلف دارد که هنوز کمتر کســی سراغ آنهــا رفتــه اســت. ســرمایهگذ­اران هــم معمــوالً بهدنبــال ظرفیتهــای بکــر و تــازه هســتند کــه بتوانند در اســرع وقت بــه بهــره وری مطلــوب خود برســند واز سوی دیگر کردســتان آماده یک جهش مهــم در مســیر توســعه و اشــتغالزا­یی اســت. لــذا فراهــم کــردن زمینــه ورود سرمایهگذار­ان به استان در صدر برنامه هایــم قرار دارد و مدیران اســتانی را هم موظف کــردهام از همیــن قاعده پیروی کنند. از آن ســو، مردم اســتان نیز نشــان دادهانــد میهماننــو­از و قدرشــناس هســتند و میتواننــد فضایــی مناســب برای فعالیت در اختیار سرمایهگذار­انی که قصد آبادانی، تولید و اشتغالزایی در استان را داشته باشند قرار دهند. ■نبــود زیرســاخته­ای مناســب حمــل ونقل و راههــای ارتباطــی یکی از بزرگتریــن مشــکالتی اســت که ســد راه توســعه اســتان شــده، برنامهتــا­ن برای توفیق در این بخش چیست؟

کردســتان در ایــن حــوزه یک عقب ماندگــی مفرط تاریخــی دارد که دالیل زیــادی بــرای آن میتــوان عنــوان کرد. زیرســاخت مناســب حمــل و نقل اعم از هوایــی، ریلــی و زمینــی ســنگ بنای توســعه و از نیازهــای اساســی بــرای جذب ســرمایهگذ­ار در کردستان است. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید طی پنج سال گذشته با وجود کاهش شدید درآمدهای دولت گامهای بلندی برای رفع این کاستیها برداشته شده است. ■ طــرح اتصــال ســنندج بــه راهآهن به کجا رسیده؟

امســال ریلگــذاری راهآهــن همدان به ســنندج آغــاز شــده و همینطــور در بازدیدهــا­ی مکــرری که توســط وزیر راه وشهرســازی از اســتان صورت گرفته در بخش راههای اصلی و هم راه روســتایی پروژههای متعددی تعریف شده است. یکی از ظرفیتهای استان مرز باشماق مریوان اســت که به یک مرکــز ترانزیتی تبدیل شــده وســاالنه بالغ بــر 5 میلیارد دالر ترانزیت کاال از آن صورت میگیرد. ■ کردســتان یکــی از قطبهــای بخش کشــاورزی اســت و در تولیــد برخــی محصوالت مانند توت فرنگی حرف اول را در کشــور میزنــد ولــی میبینیم هنوز بــه جایــگاه واقعی خــود در ایــن بخش نرسیده، چرا؟ همانگونــه کــه اشــاره کردیــد، رتبــه اول تولیــد تــوت فرنگــی، رتبــه چهارم تولیــد گنــدم 525( هزارتــن گنــدم خریداری شــده امســال)، رتبــه چهارم تولیــد ســیب زمینــی (003هــزار تن) و رتبه اول کشــت دیم کشور 87( درصد مســاحت اســتان قابلیــت کشــت دیم دارد) را در اختیــار داریــم و بــا توجــه بــه ظرفیتهــا و دالیــل دیگــری کــه توضیح خواهم داد برنامههای توسعه کردســتان، کشــاورزی محور است و این برنامههــا وجــود دارد و اتفاقات خوبی هــم افتــاده اســت، اما رضایــت بخش نیســت چــون هنوز بــه هــدف مطلوب نرســیدهای­م. در بخــش تولیــد گوشــت قرمــز ظرفیت خوبــی در اســتان وجود دارد، امــا متأســفانه براســاس آخریــن سرشــماری مطلع شــدیم که 04درصد دام ســبک اســتان کاهــش پیــدا کرده و این وضعیــت موجب تخلیه روســتاها و توســعه حاشــیه نشــینی شــده است. بــا توجه بــه این امــر حلقــه مفقودهای در اســتان ایجــاد شــده کــه کار بــرای جبــران آن و توســعه دامپــروری آغــاز شــده و بنــا داریــم تســهیالت کــم بهره و بــدون بهــره پرداخــت کنیــم کــه هم مانــدگاری در روســتاها و همچنیــن افزایــش درآمد ســرانه را در پی داشــته باشــد. از ســوی دیگر، با توجــه به اینکه صنعــت کردســتان در ســطح کشــوری حرفی برای گفتن ندارد، از طرفی بازار کردســتان تحت تأثیر کشاورزی است و اگر این بخش رونق نداشته باشد، سایر بخشهــای بــازار هــم تحت تأثیــر قرار میگیرد مــا به بخش کشــاورزی خیلی اهمیت میدهیم. ■ با وجود اینکه کردســتان قطب تولید توت فرنگی اســت، اما پایانــه صادراتی محصوالت کشاورزی ندارد.

اشتراکات مرزی یک فرصت است، اما متأســفانه کردســتان از این ظرفیت اســتفاده نمیکند و جا دارد تشکلهای کشاورزی استان تمام توان خود را برای صادرات دام و طیور و بخش کشاورزی در مرزها مســتقر کننــد و ما هم با تمام توان از آنها حمایت خواهیم کرد. ■ بــرای ایجاد نشــاط بیــن مــردم بویژه جوانان چه برنامههایی دارید؟ بــا توجــه بــه جمعیــت بــاالی جوانــان اســتان و همچنیــن درصــد باالی شهرنشــینی در کردســتان نشــاط اجتماعــی جهــت بهداشــت روان و آرامــش اجتماعــی از اهمیــت خاصی برخوردار اســت خوشــبختان­ه کردستان از اســتانهای فرهنگی کشــور بــوده و از غنــای فرهنگی خیلــی خوبی برخوردار اســت. معتقــدم بایــد همــه نهادهــا در کنــار مــردم خصوصــاً ســمنها در راستای افزایش شور و نشاط اجتماعی جامعــه تــالش کننــد. در حــال حاضــر جشــنوارهه­ای ملــی مختلفــی در حوزههــای اجتماعــی و فرهنگــی در کردســتان بــه صــورت ســاالنه و فصلی برگــزار میشــود که تأکید من بــر برگزار شــدن ایــن جشــنوارهه­ا در تمامــی شهرســتانه­ای اســتان بــا مشــارکت فعاالنه همه آحاد جامعه است. ■ کردســتان بــرای ایجــاد همدلــی بین قومیتهــای مذهبــی چــه برنامــهای دارد؟

همبســتگی اقــوام و مذاهــب در کردســتان دارای تاریخــی کهن اســت و خوشــبختان­ه هیــچ وقــت در اســتان شــاهد تنشهــای قومــی و مذهبــی نبودهایــم و اقــوام مختلــف اعــم از شــیعه و ســنی همانند دو روح در یک کالبــد در کنار هم زندگی کرده و شــانه به شانه هم برای توسعه استان تالش کردهاند. در استان شهرها و روستاهای زیــادی داریــم کــه اقــوام و مذاهــب مختلــف با هــم طی ســالیان متمادی معاشــرت، ازدواج و زندگــی میکنند. نــگاه من هم در امــور مختلف رعایت مســاوات و توجه به تخصــص و پرهیز از نگاههــای مذهبــی و قومــی بــوده و انتصابات اخیر در اســتان هم ســندی بر این ادعاست. ■ کردســتان چه میزان طرحهــای نیمه تمام دارد؟ متأســفانه از دولتهــای نهــم و دهــم طرحهــای نیمــه تمــام بســیاری در کردســتان بــه جــای مانــده اســت. بنابــر بررســی وآمارهــای موجــود در حــال حاضر و به نــرخ امــروز بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان پروژه زخمی شــده و نیمــه تمــام در اســتان وجــود دارد. امیدواریــ­م بتوانیــم ایــن پروژههــای نیمه تمام را که از سیاســتهای دولت است را به بخش خصوصی و براساس فرآیندهای قانونی واگذار کنیم. ■ آیــا از نیروهــای بومــی بــرای پیشــبرد اهــداف توســعهای اســتان اســتفاده خواهید کرد؟

تأکیــد مــن برای توســعه کردســتان بهرهگیــری از جوانــان نخبــه وتحصیلکــر­ده وبومــی اســتان در پســتهای مدیریتــی اســت. جوانانــی کــه در صــورت مهیــا بــودن بســترهای مناسب در ســطح کشــور نیز میتوانند حرفهــای زیــادی بــرای گفتن داشــته باشــند. خوشــبختان­ه حــدود 08درصد مدیــران کردســتان را نیروهــای بومــی تشــکیل میدهند کما اینکه انتصاباتی که در ســه ماه تصدی من بر استانداری کردستان میگذرد خود مؤید این نکته اســت که بــه نیروهــای بومی، جــوان و دارای انگیــزه بهــا دادهام و ایــن روش همچنان استمرار خواهد داشت. ■ مهمتریــن برنامههــا­ی شــما در ســال 1397 چیست؟

مهمتریــن برنامــه مــن برای ســال آینده تمرکز بر رونــق اقتصادی، ایجاد اشــتغالها­ی مولــد و پایــدار وجــذب ســرمایهگذ­اران بخش خصوصی برای حضــور در بخشهــای مختلف خواهد بود. امیدوارم در ســال آینده چرخهای از حرکت بازایســتا­ده اقتصادی اســتان بــه گــردش درآیــد و بــا گــردش ایــن چرخهــا زندگــی مــردم نیــز بــر مــدار آرامش و رفاه به حرکت درآید.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran