Iran Newspaper

به بهانه نمایشگاه عکس نادر داوودی در گالری ایوان نگاهی به انسان از دریچه دوربین

- مریم درویش اثری از نادر داوودی در گالری ایوان

گالـــری ایـــوان ایـــن هفتـــه میزبـــان نمایشـــگا­ه انفرادی عکسهـــای نادر داوودی اســـت. ایـــن نمایشـــگا­ه کـــه «نـــادر داوودی بـــا یـــک واو کمتـــر» نـــام دارد شـــامل آثاری در ســـبکها و تکنیکهـــا­ی متنـــوع از دورههـــای مختلف کار داوودی اســـت، بر همین اســـاس میتـــوان ایـــن مجموعـــه را مـــروری بـــر 25 ســـال فعالیـــت ایـــن عکاس دانست. آنچه در گالری دیده میشـــود عکسهایـــی رنگی، ســـیاه و ســـفید، کوچک و بزرگ اســـت که هر کـــدام فضایی متفـــاوت دارند و حتی شیوه ارائه آنها متفاوت است.

در بیشـــتر عکسهـــای داوودی انســـان حضور دارد و مراحل مختلف زندگی او در عکس ها دیده میشـــود. آدم هایـــی از کشـــورهای مختلـــف در حال شـــنا کردن، در جشن عروسی یا اجتماعـــا­ت خیابانی دیده می شـــوند و لحظـــهای از زندگـــی آنهـــا در کادر دوربین داوودی ثبت شـــده است، اما در بعضی دیگـــر از عکس ها با وجود غیبت انســـان، نشـــانهها­یی از حضور او ماننـــد ماشـــین، خانه یـــا زبالههای کنار دیوار به چشـــم میآید که نشـــان دهنده حضور انســـان در خارج از این کادر است.

داوودی در بعضـــی از عکسهـــا بـــدون هیچ جلـــوه تصویـــری خاص، تنها یک فضـــای طبیعی، یا رویدادی هنـــری و اجتماعـــی را نمایـــش داده است. اما دستهای دیگر از آثار هستند که رویکـــرد متفاوتـــی در آنهـــا وجود دارد. در این تصاویر داوودی با تلفیق چند عکس، تصاویر متفاوتی به وجود آورده یا با با اضافه کردن نوشتار روی تصاویر، فضایـــی گرافیکـــی به وجود آورده است.

عکســـی کـــه از پـــس کرکـــره اتـــاق گرفته شـــده است به شـــکلی طبیعی جلوه تصویری خاصـــی را ایجاد کرده اســـت اما چهره دختـــری که با نقوش پارچه تلفیق شده حاصل به کار بردن تکنیکهای دیگری است.

داوودی دربـــاره نمایشـــگا­هی کـــه در گالـــری ایـــوان برگزار کرده اســـت، گفـــت: در ایـــن نمایشـــگا­ه انـــگار یک چیـــزی کم اســـت و آنچه کم اســـت، انســـجام و تمرکـــز در مجموعـــها­ی اســـت که میبینید؛ همان که در ذهن نـــاآرام و کنجـــکاو عکاس النـــه کرده اســـت. برای کســـی که حاال چهارمین دهه عمر عکاســـیاش را پشـــت ســـر میگذارد، بدیهی اســـت که برگشـــتن به عقـــب و انتخاب عکـــس همانقدر دشـــوار اســـت که امیدوار بودن به فرا رســـیدن روز موعـــود برای ایـــن کار. او کـــه در این مجموعه آثـــاری در زمینه عکاســـی مســـتند، خبری و گزارشی را در کنار هم قرار داده اســـت می گوید: در این عکس ها مقداری تجربه برای دســـتکاری در واقعیـــت و تالش برای مفهومســـا­زی به کمک عکس انجام گرفته اســـت، اما این تجربیات قبل از آنکه شـــغل یا منظور مـــن در زندگی باشـــند، تجربههایــ­ـی هســـتند کـــه در بعضـــی مواقع همه هـــدف زندگیام شـــدهاند. تعـــدادی از ایـــن عکسها خیلـــی قدیمـــی و مربـــوط بـــه زمانی است که عکاســـی وارد عصر دیجیتال نشـــده بود و تعـــدادی دیگـــر مربوط بههمین اواخر هستند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran